• Kela2

Fördelning i hemmet?

Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?

Är ni nöjda med den fördelningen?

• Svar på tråden Fördelning i hemmet?
  • Baby S

anne på grönkulla skrev 2009-01-25 19:09:14 följande:

Good for you! Nej inte hos mig heller, men jag ser det ofta hos andra. Ofta hos folk som säger "hjälpa till" om den ena partens ganska halvhjärtade ansvarstagande för vissa gemensamma grejer, tyvärr.Baby S skrev 2009-01-25 19:05:27 följande:
    Ja, det kan jag mycket väl tänka mig att det finns många hushåll som styrs av kvinnan för att mannen är en latmask som inte anser sig behöva lyfta ett finger efter en hård arbetsdag.
    Men det är upp till var man (kvinna) att hävda sina rättigheter tycker jag, hoppas att alla gör det också.
  • Baby S
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-25 19:13:51 följande:
    Vi fördelar jämt. För att göra det så lätt som möjligt har vi schema, hehe.Inte för att vi har svårt att komma överrens utan helt enkelt för att vi båda har himla svårt med rutiner och mår dåligt när vi tappar greppet på vardagen.Schema är helle rinte stenhårt utan vi ser bara till att allt blir gjort ocftast gör vi det mesta tillsammans ändå. Med fem djur blir det en hel del mat som ska göras till dem, lådor att mocka, långpromenader som ska gås och liknande. Sen att vi är två tjejer tycker folk borde göra det så himla mycket lättare men det är bara en myt.
    Vem meckar med bilen, vem städar muggen...? Vem sköter budgeten och håller i stålarna?
    Nej, jag bara retas...
  • JustMeAndMyLove

Hahaha, ja du då är nog jag mannen ska du se :P
    Jag älskar att meka, är den som är ekonomisk MEN hon tar alltid alla avlopp och är den som blåhåller fjärrkontrollen, hehe

Har faktiskt en väninna som är femenist in i benmärgen och hon brukar påstå att jag är en mansgris innerst inne, kanske ligger det något i det? Vem vet?

Nä, skämt och sido, jag "tror inte på" mans och kvinnorollerna som många påstår att vi föds in i. Biologi har självklart en roll och efter att ha utvecklats olika under jägar och samlar samhället förr så kan man inte helt förneka at män och kvinnor är olika. MEN mycket av det klassiska i man- och kvinnorollerna kommer ju från samhällets krav och föräldrauppfostran.

Baby S skrev 2009-01-25 19:17:00 följande:

Vem meckar med bilen, vem städar muggen...? Vem sköter budgeten och håller i stålarna? Nej, jag bara retas...
  • feministbrud
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-25 19:22:52 följande:
    Hahaha, ja du då är nog jag mannen ska du se :PJag älskar att meka, är den som är ekonomisk MEN hon tar alltid alla avlopp och är den som blåhåller fjärrkontrollen, heheHar faktiskt en väninna som är femenist in i benmärgen och hon brukar påstå att jag är en mansgris innerst inne, kanske ligger det något i det? Vem vet?Nä, skämt och sido, jag "tror inte på" mans och kvinnorollerna som många påstår att vi föds in i. Biologi har självklart en roll och efter att ha utvecklats olika under jägar och samlar samhället förr så kan man inte helt förneka at män och kvinnor är olika. MEN mycket av det klassiska i man- och kvinnorollerna kommer ju från samhällets krav och föräldrauppfostran.Baby S skrev 2009-01-25 19:17:00 följande:
    Man föds inte till kvinna - man blir det
  • JustMeAndMyLove

Hehe, undrar om jag blev en man då istället kanske? :P

feministbrud skrev 2009-01-25 19:30:14 följande:
    Man föds inte till kvinna - man blir det
  • 090208

Min man lagar mat dom gangerna vi ater ihop. Nar jag lagar mat blir det yoghurt...

Han stryker mina klader som ar fucking pressveck, ovriga klader forblir ostrukna.

Han ar den som ser till att det dammsugs. Ja alltsa, han skaller pa mig tills jag gor det.

I ovrigt gor jag.... ingenting....

• 090208

Min man lagar mat dom gangerna vi ater ihop. Nar jag lagar mat blir det yoghurt...

Han stryker mina klader som ar fucking pressveck, ovriga klader forblir ostrukna.

Han ar den som ser till att det dammsugs. Ja alltsa, han skaller pa mig tills jag gor det.

• 090208

Svar på tråden Fördelning i hemmet?