• Kela2

Fördelning i hemmet?

Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?

Är ni nöjda med den fördelningen?

• Svar på tråden Fördelning i hemmet?
  • Tooticki

Han dammsuger, jag städar badrummet och moppar golven. Byta lakan, dammtorka, tvätta, putsa fönster etc gör vi gemensamt. Jag handlar mat men det beror på att jag inte jobbar just nu och gillar att handla på morgonen när affären är tom på folk och nypåfylld Vi planerar och lagar mat tillsammans. Jag är nöjd, skulle jag inte vara det skulle vi diskutera det och ändra fördelningen. Vi har dock diskuterat oss fram till detta från början och lyckats hålla det i två år nu.

• mammatill2

Just nu gör jag 95% av allt som gäller hushållet men jag är föräldraledig just nu och min m2b bygger ut huset så räknar man med hur mycket ledig tid man har så har nog jag mer fritid.

• novia72

Våran IROBOT ROOMBA- dammsuger- hemmet är som ny varje gång man kommer hem efter jobbet! Mannen: diskar, bäddar & går ut med sopor...Han är min stora kärlek... :) :)Någon skrev att hennes man var så bra att hon skulle kunna sätta ut honom på blocket!! ALDRIG I LIVET!! ;)

• maj2010

Vi har en bra fördelning och turas om med det mesta. Vi är ungefär lika slarviga, men på olika sätt. Han lämnar halvt urdruckna kaffekoppar överallt, medan jag har en konstant klädhög bredvid sängen...

Den som lagar mat slipper diska och tvärtom. Vi avskyr båda att städa, så vi gör det snabbt och effektivt tillsammans varje lördag förmiddag: han tar badrummet och köket, jag resten.

• Jojjo82

Vi gör allt tillsammans och har inga individuella uppgifter i hemmet. Behöver det bytas till vinterdäck på bilen, så är det den personen som är närmast bilen och har tid som gör det. Likadant fungerar vi kring städning, matlagning och tvätt. Går det, så gör vi det tillsammans, annars så är det den som har tid som utför uppgiften.

• Mörk Ängel

Jag pluggar, han jobbar. Jag är hemma mer så jag lagar absolut mest mat, dammsuger och dammar, handlar kan vi ofta dela på, jag tvättar.
    Han plockar undan oftast, och jag är den som stökar till mest
    Vi är nöjda med hur det ser ut. Ska vi ha så mkt tid som möjligt så känns det onödigt att dela upp det precis jämnt!

• anne på grönkulla

Mitt inlägg försvann...

Håller med didis, rimlig fördelning kan variera över tid och båda ska ha en rimlig chans till fritid/egen tid - gå och träna, träffa kompisar, etc. Om man väljer att den ena jobbar mindre för lön och istället lägger mer tid i hushållet ("hemmafru") ska den personen inte drabbas av sämre ekonomi/levnadsstandard eller mindre egen tid - ett gemensamt beslut om att dela så måste följas av en rimligt jämn värdering av tid o pengar som insats.

För vår del är min man bättre på att städa än jag. Vissa saker är han också mycket bättre än jag på att plocka upp. Jag är mer strukturerad/planerad mär det handlar om att handla mat, tvätta, fixa förvaring, etc. Jag lagar gissningsvis 2 av 3 gemensamma måltider, men den som lagat mat behöver inte ta disken.

• Kela2

Här kommer några exempel på hur det ser ut hos oss:

Laga mat- Jag gör det i princip alltid.
    Plocka i och ur diskmaskinen- Jag gör det definitivt oftast.
    Handla mat- Jag gör det oftast.
    Städning- Jag gör det oftast.
    Tvättning- Sambon gör det nog oftare.
    Strykning- Jag stryker mina kläder och annat som behövs. Sambons kläder behöver sällan strykas.
    Fixa med bilen- Sambon gör det oftast.
    Fixa tekniska saker- Sambon gör det ofast.
    Rensa avlopp och liknande- Sambon gör det oftast.

Så vi har väl en ganska könsrollsaktig fördelning...haha... Ibland stör det mig lite, men å andra sidan tycker jag att det är bättre att var och en gör det man är bra på. Fast jag kan känna att jag skulle önska att vi fördelade lite mer jämnt i vardagen. För de sakerna jag gör mest är ju sånt som ska göras varje dag eller åtminstone betydligt oftare än de saker han gör mest.

Jag är intresserad av matlagning och har därför ofta inget emot att laga mat i sig, men i vardagen när det är långa arbetsdagar och vi båda är trötta så är det jag som tar ansvar för att vi får middag och att disken plockas undan. Varje gång han gör det visar jag hur mycket jag uppskattar det, för att peppa honom. Han tycker själv att han borde hjälpa till mer och gör sina ansträngningar ibland, men tycker ofta att han "måste" göra något annat när det väl gäller. Men när han väl gör hushållssysslor är han ofta mer noggrann än vad jag är.

• Stjärnblomma

Vi har väl aldrig suttit ner och fördelat jobbet, det har blivit som det har blivit, men det funkar bra. Ingen av oss är karriärmänniska och barnen är utflugna, så vi har tid över.

Matlagning sköter jag oftast.
    Diskar gör ofta min man.
    Tvätt sköter jag mest, tycker det är en trevlig syssla.
    Ingen av oss gillar att städa men det måste ju göras. Han dammsuger för jag har svårt att klara buller. Jag tar badrummet.
    Handlar gör vi tillsammans.
    Annars är det rätt könssterotypt. Han fixar med bilen (jag har inte ens körkort) och skruvar och lagar saker. Jag byter lakan och gardiner och vattnar blommor. Och dricker champagne och ser söt ut. (fast han ser rätt söt ut han med...)

Svar på tråden Fördelning i hemmet?