Fördelning i hemmet?
Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?
Är ni nöjda med den fördelningen?
Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?
Är ni nöjda med den fördelningen?
Viktigast av allt tycker jag är att man båda känner sitt ansvar för hemmet, och att man fördelar sysslorna på ett rättvist sätt. Just nu jobbar vi heltid båda två (maken t om lite mer än så), vilket innebär att vi gör lika mycket hemma. Under de perioder då han jobbar mer än heltid gör jag mer hemma.
Han: lagar all mat, fixat med bilen, städar badrummet.
Jag: diskar, tvättar, sköter hushållsekonomin.
Vi delar på: matinköp, dammsugning och kattlådan
Baby S skrev 2009-01-25 18:18:03 följande:
Båda bör ha lika stort ansvar för det gemensamma och lika stor möjlighet till egen tid.
Baby S skrev 2009-01-25 18:34:43 följande:
anne på grönkulla skrev 2009-01-25 18:38:31 följande:
Varför inte? Visst kan man välja att den ena jobbar mer för lön och den andra lägger mer tid på hushållet och det fortfarande är rättvist fördelat för just det paret. Det gäller bara att fundera på hur man värderar olika sorters insatser så det blir rimligt lika fördelat.
Men åtminstone jag skulle inte ställa upp på att bara för att jag tog mer ansvar för hushåll och barn så skulle jag få mindre fritid, mindre chans att gå o träna eller mindre chans att träffa vänner. Hus o hem är min insats i det gemensamma isåfall, inte mitt fritidsintresse... På samma sätt är jobbet inte mitt fritidsintresse.
Jag tror inte ett dugg på att saker och ting kan förändras...speciellt inte när man får barn och därmed ännu mindre tid till hands...
Bättre att göra klart i början av förhållandet hur man funkar.
Jag skulle till exempel aldrig stå ut med att göra allt själv för jag är inte ett dugg road av hushållsarbete. Det är inte han heller. Men ändå blir det gjort för vi hjälps åt.
Men ibland har vi lite olika åsikter om vad som behöver göras...då skriver jag en lista åt honom.. funkar bra!