Fördelning i hemmet?
Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?
Är ni nöjda med den fördelningen?
Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?
Är ni nöjda med den fördelningen?
Mmmm, fast om man som jag t.ex tar mest ansvar för hemmet eftersom jag har den tiden medan min man jobbar mycket, när jag då hypotetiskt sett skulle få barn och bli mammaledig skulle jag vara bokstavligen mammaledig, inte städa-hemmet ledig, så min man skulle alltså tvingas "hjälpa till" mer hemma trots att han fortfarande kommer jobba lika mycket.
Baby S skrev 2009-01-25 18:51:37 följande:
Jag ser vad du menar. Men jag tänker mer på en situation om ni senare bestämmer er för att du ska jobba mindre (deltid kanske) och ägna dig åt hem o barn mer för att han ska tjäna mer pengar och jobba mycket mer för lön. Eller ännu mer om ni båda jobbar heltid, ska hela ansvaret för hushåll och barn vara ditt då medan han får fritid? det är såna fördelningssituationer jag tänke rpå när jag målar upp exemplet.
Och jag tycker inte att någon vuxen "hjälper till" i sitt eget hem, precis som ingen "passar" sina egna barn.
Baby S skrev 2009-01-25 18:51:37 följande:
Jag tror faktiskt att jag tycker att den som är hemma ska göra mest där...Oavsett man har barn eller inte.
anne på grönkulla skrev 2009-01-25 18:58:14 följande:
Hm, jag har väl en lite mer positiv syn än så och tror på utveckling och förändring. Visst kan det vara svårt att "lära gamla hundar sitta" och i grund och botten har man ju sin personlighet och sina värderingar. Fast jag tycker t.ex. att det är mycket som har förändrats under vårt förhållande. Vissa "problem" som fanns tidigare har försvunnit eller blivit mycket bättre, medan andra problem har dykt upp.
Good for you! Nej inte hos mig heller, men jag ser det ofta hos andra. Ofta hos folk som säger "hjälpa till" om den ena partens ganska halvhjärtade ansvarstagande för vissa gemensamma grejer, tyvärr.
Baby S skrev 2009-01-25 19:05:27 följande:
Vi fördelar jämt. För att göra det så lätt som möjligt har vi schema, hehe.
Inte för att vi har svårt att komma överrens utan helt enkelt för att vi båda har himla svårt med rutiner och mår dåligt när vi tappar greppet på vardagen.
Schema är helle rinte stenhårt utan vi ser bara till att allt blir gjort ocftast gör vi det mesta tillsammans ändå. Med fem djur blir det en hel del mat som ska göras till dem, lådor att mocka, långpromenader som ska gås och liknande.
Sen att vi är två tjejer tycker folk borde göra det så himla mycket lättare men det är bara en myt.