• Kela2

Fördelning i hemmet?

Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?

Är ni nöjda med den fördelningen?

• Svar på tråden Fördelning i hemmet?
  • Kela2

Jag hoppas också på förändring när vi förhoppningsvis får barn och sambon säger att det är självklart att han ska hjälpa till mer då. Men ibland undrar jag varför förändring plötsligt skulle ske då och varför är det inte lika självklart innan dess?

Baby S skrev 2009-01-22 21:53:54 följande:

Både ja och nej om jag är nöjd. Till saken hör att min man jobbar både hårt och länge, jag har mer fritid därav är jag den som sköter hemmet så att säga. Så jag kan inte klaga. Dessutom lider jag av städmani och någon annan extrem störning som gör att allt måste vara på mitt sätt så jag får nog dessvärre skylla mig själv.Hoppas på ändring av samtliga punkter när vi får barn (om vi nu någonsin får det)
  • Lady o Lufsen

Nöjda och nöjda...det handlar inte om att vara nöjda, det handlar om vad som behöver bli gjort.
    Tänk om det var sååå bra så att man bara behövde bidra med det man var nöjd med

Ibland är det jag som får dra det största lasset och ibland är det han som får göra det.

Lika för båda, skulle jag tro.

• Undertecknad

Jag har den otroliga turen att ha en man som tar tag i saker på en gång och bäddar, tvättar, handlar mat, diskar, dammsuger - ja, allt som behöver göras. Dessutom tycker vi att det är kul att städa tillsammans och gör det till en upplevelse. Jag är den som lagar mat oftast, men det älskar jag, så det är absolut inget problem. Dessutom jobbar han mer än jag.

• MolsonCanadian

Han lagar mat, jag diskar. Han handlar mat, jag tvättar. Han dammsuger, jag torkar golv. Djurskötseln delar vi också på.

• Lovecats

50/50 på allt, men vi har städveckor hellre än att hjälpas åt och var och en tar sin tvätt när behov uppstår.

• feministbrud
    Kela2 skrev 2009-01-24 17:08:01 följande:
    Jag hoppas också på förändring när vi förhoppningsvis får barn och sambon säger att det är självklart att han ska hjälpa till mer då. Men ibland undrar jag varför förändring plötsligt skulle ske då och varför är det inte lika självklart innan dess? Baby S skrev 2009-01-22 21:53:54 följande:
    Hjälpa till? Betyder inte det att han ska hjälpa dig med det som är dina uppgifter? Sluta se det som dina uppgifter! Och sluta prata om hjälpa till!

Ursäkta utbrottet, men jag blir nervös av män som säger att de ska hjälpa till med SINA EGNA barn och SITT EGET hem.

Jag tycker att du ska se till att få en förändring nu och inte efter att ni har fått barn, för det kommer med största sannolikhet att bli jobbigare sen.
  • Baby S
    Kela2 skrev 2009-01-24 17:08:01 följande:
    Jag hoppas också på förändring när vi förhoppningsvis får barn och sambon säger att det är självklart att han ska hjälpa till mer då. Men ibland undrar jag varför förändring plötsligt skulle ske då och varför är det inte lika självklart innan dess? Baby S skrev 2009-01-22 21:53:54 följande:
    Bra fråga. Risken är nog snarare att det blir ännu värre Men jag får faktiskt skylla mig själv, om jag inte kan släppa på mitt kontrollbehov av hemmets skötsel så får det väl vara jag som gör mest även då vi får knoddar...
  • Linn74

Vi har båda saker som vi avskyr. Därför har vi fördelat det så att jag dammsuger, torkar golv och handlar, han dammar, tvättar bilarna och plockar ur diskmaskinen. Resten som matlagning och tvätt gör vi gemensamt. Småplockande är det mest han som gör pga. att jag är en slarvmaja och han lite småpedant. Sängen struntar jag t.ex fullständigt i om den är bäddad precis varje dag, därför gör oftast han det

Spelar egentligen ingen roll vem som gör vad, huvudsaken är att båda trivs och är nöjda med situationen, så resonerar vi.

• Baby S
    feministbrud skrev 2009-01-25 18:12:00 följande:
    Hjälpa till? Betyder inte det att han ska hjälpa dig med det som är dina uppgifter? Sluta se det som dina uppgifter! Och sluta prata om hjälpa till! Ursäkta utbrottet, men jag blir nervös av män som säger att de ska hjälpa till med SINA EGNA barn och SITT EGET hem.Jag tycker att du ska se till att få en förändring nu och inte efter att ni har fått barn, för det kommer med största sannolikhet att bli jobbigare sen.
    Detta handlar ju också om vem som har mest tid, allt är inte könsrelaterat.......
Svar på tråden Fördelning i hemmet?