Fördelning i hemmet?
Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?
Är ni nöjda med den fördelningen?
Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?
Är ni nöjda med den fördelningen?
Jag hoppas också på förändring när vi förhoppningsvis får barn och sambon säger att det är självklart att han ska hjälpa till mer då. Men ibland undrar jag varför förändring plötsligt skulle ske då och varför är det inte lika självklart innan dess?
Baby S skrev 2009-01-22 21:53:54 följande:
Nöjda och nöjda...det handlar inte om att vara nöjda, det handlar om vad som behöver bli gjort.
Tänk om det var sååå bra så att man bara behövde bidra med det man var nöjd med
Ibland är det jag som får dra det största lasset och ibland är det han som får göra det.
Lika för båda, skulle jag tro.
Jag har den otroliga turen att ha en man som tar tag i saker på en gång och bäddar, tvättar, handlar mat, diskar, dammsuger - ja, allt som behöver göras. Dessutom tycker vi att det är kul att städa tillsammans och gör det till en upplevelse. Jag är den som lagar mat oftast, men det älskar jag, så det är absolut inget problem. Dessutom jobbar han mer än jag.
Han lagar mat, jag diskar. Han handlar mat, jag tvättar. Han dammsuger, jag torkar golv. Djurskötseln delar vi också på.
50/50 på allt, men vi har städveckor hellre än att hjälpas åt och var och en tar sin tvätt när behov uppstår.
Jag är nöjd
Vi har båda saker som vi avskyr. Därför har vi fördelat det så att jag dammsuger, torkar golv och handlar, han dammar, tvättar bilarna och plockar ur diskmaskinen. Resten som matlagning och tvätt gör vi gemensamt. Småplockande är det mest han som gör pga. att jag är en slarvmaja och han lite småpedant. Sängen struntar jag t.ex fullständigt i om den är bäddad precis varje dag, därför gör oftast han det
Spelar egentligen ingen roll vem som gör vad, huvudsaken är att båda trivs och är nöjda med situationen, så resonerar vi.