• Kela2

Fördelning i hemmet?

Hur fördelar du och din partner hushållssysslorna?

Är ni nöjda med den fördelningen?

• Svar på tråden Fördelning i hemmet?
  • gosbruden

fördelning och fördelning... förut lagade jag all mat och han diskade jämt, nu gör han mest då jag varit sjuk mycket!
    vi resonerar så att den som orkar mest gör mest!
    (men av någon anledning är det alltid han som har damsugit )

• Baby S

Både ja och nej om jag är nöjd. Till saken hör att min man jobbar både hårt och länge, jag har mer fritid därav är jag den som sköter hemmet så att säga. Så jag kan inte klaga. Dessutom lider jag av städmani och någon annan extrem störning som gör att allt måste vara på mitt sätt så jag får nog dessvärre skylla mig själv.
    Hoppas på ändring av samtliga punkter när vi får barn (om vi nu någonsin får det)

• feministbrud

Min man går runt och småplockar medan jag tar hand om tvätt. Resten delar vi på ganska jämt. Vi lagar nästan alltid mat tillsammans.

• Sesamy

Min sambo lagar all mat i princip. Jag fixar med allt som rör tvätt och småplockar nog en aning mer. Sedan städas och diskas det ganska jämt... Försöker ta varann gång. Storstäda gör vi alltid tillsammans.

Jag är nöjd. =)

• Baby S

Kela, hur går det till hemma hos dig?

• Kela2

Det återkommer jag om imorgon, måste gå och lägga mig nu!

Baby S skrev 2009-01-22 22:30:30 följande:

Kela, hur går det till hemma hos dig?
  • Tus

Tyvärr inte helt jämställt men ok.

Vid giftermålet förhandlade jag om ett nytt efternamn, ville inte ha hans. Å så blev det, nytt efternamn mot att jag för all framtiden ansvarar för tvätten. (inte för att det blev någon skillnad)

• propp

Min man är superduktig på att laga mat och baka och jag är en jäkel på att städa, så den uppdelningen har vi varit överens om redan från början. Nu bor vi i lägenhet, men om vi flyttar till hus måste vi nog omfördela städningen lite...matinköpen gör vi oftast tillsammans. Tvättar gör vi båda två, men var och en stryker sina egna kläder...för det är sååå tråkigt. Men det allra tråkigaste är nog att städa ur akvariet...tar inte så lång tid egentligen, men det är segt att komma igång...så det delar vi också på. Bilen är hans ansvar och blommarna är mitt...

• Nibla

Jag lagar den mesta maten och tar all tvätt. Min man dammsuger för det mesta och sköter det mesta i trädgården.

När vi storstädar tar vi en våning var. Den som tar övervåningen får badrummet och den som tar nedervåningen får köket.

Ska tillägga att min man även sköter all putsning av fönster. Sen klarar han inte av när det liger prylar framme, så han har en förmåga att stuva ner saker i lådor och in i skåp. Sen när jag ska ha sakerna har jag ingen aning om var han lagt dem. Oerhört frustrerande!

Om han tex bestämmer med en kompis som ska komma hem till oss och bara hämta en sak så far han runt i huset och storstädar, om kompisen så bara ska stå i farstun med jackan på! Också frustrerande!!!

• didis

I ärlighetens namn har vår fördelning varierat kraftigt under olika perioder.

Under en period veckopendlade han och då tog jag hand om allt hemma.

När jag startade upp företaget tog han hand om allt hemma för att jag behövde mycket tid på jobbet.

I höst börjar jag antagligen veckopendla och då är det återigen han (och barnen för de är stora nu) som får sköta om det mesta av hemarbetet.

Problem uppstår antagligen när folk känner att de inte får tillbaka lika mycket som de ger. Det är för mig det viktigaste, inte vem som kokar gröten på morgonen.

Svar på tråden Fördelning i hemmet?