Bästa förvirrade älva.
Jag känner att jag måste få kommentera ditt bekymmer.
Att det är ett bekymmer för dig beror delvis på att du är uppfostrad i ett extremt ålderssegregerat samhälle. Här är åldern mycket viktig, men inte på samma sätt som i exempelvis Asien. Där har man - på gott och ont, skall sägas - en helt annan respekt för äldre, antagligen för att de anses ha livserfarenhet som de kan dela med sig av.
I västvärlden har vi spolat den respekten. Här är det ungdom, skönhet och pengar som är de reella värdena, och är man gammal, fattig och ful så är man inget att ha. Se exempelvis på skådespelare, främst kvinnliga, som får svårare och svårare att få roller med åren...
Men åldern, och när det gäller ditt problem - åldersskillnaden, är stor mellan din far och hans blivande fru. Behöver det innebära problem? Ja, antagligen. Antagligen kommer omvärlden att titta snett på paret, prata bakom deras rygg och fördöma dem - eller honom mest, din far. Han kommer att bli beskylld för att vara pervers eller gubbsjuk, i bästa fall öppet - men troligen kommer han sällan att möta kritiken och föraktet öppet.
Älskar du din pappa? Du påstår att du gör det. Men varför låter du då inte honom få den lycka han eftersträvar? Varför ska du grumla hans bägare? Är han inte myndig och fullt kapabel att leva sitt eget liv? Kan du leva hans liv på ett bättre sätt för honom. Vill du att han lägger sig i dina kärleksaffärer? Vet han bättre än du vad som är bra för dig?
Det är ju faktiskt bara du som kan leva ditt liv, och detsamma gäller oss alla. Om han vill, om han frågar efter det, så ge honom dina goda råd. Men fördöm honom inte, låt honom söka sin lycka på egen hand. Tror du inte att han kommer att ha fullt upp med alla andras fördömanden, andras sneda blickar?
Är det kanske det du är rädd för? Vad andra ska tycka och tänka?
I så fall är han betydligt mognare och modigare än du, för han är beredd att satsa på sin lycka - även om han också förstår att priset är högt.
Jag tycker att du borde skämmas. Om du älskar din far så borde du vara den första att stötta honom. Inte för att du stödjer hans beslut, men för att du älskar honom som han är och vill honom allt det bästa.
Rannsaka dig själv, och ställ dig frågan: Hur stor roll spelar hennes ursprung, kontra hennes ålder. Hade du blivit lika upprörd om det var en svensk tjej? Eller en Brittisk? Om hon var fransyska eller italienska? Eller ryska? Kanske en afrikansk tjej?
Jag anar att om du är ärlig mot dig själv så har inte bara åldern betydelse, utan även nationaliteten. Du är, liksom de flesta andra, färgad av bilden av Thailand som ett sexturist-land. Om hon inte hade varit en fattig fabriksarbeterska, utan en välkänd artist eller TV-personlighet - hade du känt på samma sätt då? Om hon hade haft status i sitt hemland - hade det spelat någon roll? Eller pengar?
Sen har vi det här med åldern. När man är runt 20 - 25 år så tycker man att 50 är lastgammalt. Men när man väl är där själv känner man sig inte särskilt gammal (naturligtvis är det individuellt...). Åldern smyger sig på, omärkligt. Man känner att kroppen blir lite tyngre, man är varken lika smidig eller uthållig som när man var på topp, det börjar dyka upp lite gråa hårstrån här och var, men man känner sig ändå lika ung som dagen innan, och dagen innan det, och dagen dessförinnan...
Det är mest omgivningen som hela tiden fokuserar på ålder - inte man själv.
Jag talar av erfarenhet. Trots att jag nu närmar mig 50 själv, så måste jag säga att jag aldrig mått bättre. Jag känner mig yngre, starkare, smartare och mer attraktiv än någonsin i mitt liv, så varför skulle västvärldens ungdomsmyt vara sann?
Dessutom, om man nu tror på att vi är biologiska varelser som styrs av ursprungliga, nedärvda beteenden så är det svårt att bortförklara att många män attraheras av unga kvinnor. Rent biologiskt är det vad som behövs för att en ras ska överleva. Hannarna söker sig till de mest fertila honorna, liksom honorna attraheras av de män som ser ut att ha bäst möjlighet att befrukta dem och försvara deras avkomma. I allmänhet är det snabbhet och styrka som råder i djurvärlden, men gorillahonorna vet att en silver-rygg är guld...
Vi kan försöka gömma oss bakom allehanda argument om vad som är rätt och fel, moraliskt respektive omoraliskt - men att de flesta äldre män fortfarande vänder sig om efter en ung snygg tjej ligger på ett mycket djupare plan än vad som går att kontrollera med tankens kraft, eller utbildning, vett och etikett etc. Jag menar inte att man bara ska ge efter för sin "natur", jag bara poängterar att det knappast är något att uppröras över. Det ligger latent hos människan, liksom hos andra djur.
När det kommer till din fars blivande fru: Älskar hon honom, eller är hon bara ute efter hans pengar eller att få ett svenskt uppehållstillstånd.
Tja... Vem vet? (Utom hon själv, förstås...) Är det något att bekymra sig om?
Nej, jag tycker inte det. Din far är den som är bäst lämpad att ta hand om den frågan. Antagligen har han ställt sig den många gånger. Men om han bara är sann i sin kärlek så gör inte han något fel - även om det skulle visa sig att hon är en lycksökerska. Han bara följer sig kärlek (förutsatt att han inte blandar ihop det med lust) och det är inget fult i det, anser jag.
När jag förra året reste runt i Indien (och bland annat var med om ett bröllop), så fann jag en intressant artikel i tidningen India Today, Womans Issue. Det handlade om bröllop i Indien. Tidningen presenterade en undersökning där tre tusen kvinnor tillfrågats om vad de viktigaste faktorerna för äktenskapet var.
Kärlek kom på sjätte plats.
Överst låg mannens familj. Och ser man till den pragmatiska förklaringen så beror det på att kvinnan flyttar in hos mannens familj och skall troligen bo där i resen av sitt liv. Han familj är således betydligt viktigare än kärleken mellan paret. (Liksom karriär, yrke, pengar och annat som säkrar "avkommans" framtid...)
Det finns 1,2 miljarder indier i världen, men bara 9 miljoner svenskar: Vad är det som så självklart säger att vårt västerländska sätt att se på saker måste vara det enda riktiga.
En kvinna som gifter sig till en stabil och trygg framtid för sig och sina barn - även om hon inte älskar mannen, skall hon ses som en bedragerska? Eller skall hon hyllas som den perfekta modern, som ger upp sin egen lycka för att ge sin avkomma en trygg framtid?
Jag har inga svar själv, men jag låter andra leva sina liv på det sätt som de finner vara bäst för sin egen lycka. Jag anser att alla vuxna människor skall få göra det - utan att en trångsynt, njugg, moralistisk omvärld skall försöka grusa deras lycka.
Jag önskar din far och hans blivande fru all kärlek i världen, och jag hoppas att deras förhållande klarar allt skitprat och omvärldens fördömanden.
/ Johan B. Löfquist
Lifecoach
johan@amp.nu