• ConfusedFairy

Är min pappa pervers?

Känner att jag behöver lite stöd och rådgiving.

Min pappa 49 år gammal kom nydligen hem ifrån sin thailandsresa, på telefon berättade han att han träffat en fattig frabriksarbetande 20 årig thaitjej med 1 barn som han vill gfta sig med och ta med sig till Sverige i sommar.

Jag har varit jätteupprörd, ledsen, förvirrad, besviken, arg i ett par dagar nu, vet inte riktigt vad jag ska tycka lr känna. Är mest förvirrad och får panik mellan varven, då jag älskar ändå min pappa trotts allt och vill ha kvar honom i mitt liv. Men..
    Menar tjejen är ju en flicka t.o.m i mina ögon då hon är fyra år yngre än mig och nu vill pappa gifta sig med henne.
    Jag kan inte låta bli att tycka att min egen pappa är pervers som blivigt kär i en så ung tjej/tös.

Han påstår att det är jag som är trångsynt och fördomsfull, är det så undrar jag?

Vad tkr ni?
    Har åldern verkligen ingen betydelse? Och kan detta verkligen vara kärlek?

• Svar på tråden Är min pappa pervers?
  • Baby S

Lady o Lufsen skrev 2009-01-20 14:46:16 följande:

Nej, man kan ju undra hur tacksam man ska behöva vara och vad man ska behöva göra för att slippa bli kallad "otacksam kärring" Baby S skrev 2009-01-20 14:44:39 följande:
    Finns säkert en del män som tänder på idén att rädda en lägre stående kvinna ur misären.
  • passionsblomman

I ljuset av vad du berättat om den första kvinnan han "hämtade" och vad han ger uttryck för med uttalanden som det här med otacksam osv, framstår han ju inte som ngn som har en vidare sund inställning till vad ett bra förhållande är. Jag förstår att du blir illa till mods.

Valet är ju ändå hans-och hennes, kanske lära känna henne lite och se hur det utvecklar sig?

ConfusedFairy skrev 2009-01-20 14:30:22 följande:
    Som jag märker är synpunkterna väldigt splittade i denna frågan.Det är jättesvårt för mig att veta hur jag ska bete mig och känna.Jag tkr väl på ngt vis att pappa borde ha någon "gen" som tänker nej, yngre än min dotter är lite väl häftig ålderskillnad.Jag har förstått att han sökt efter en thaitjej då han sagt att han aldrig kmr kunna bli kär i en svensk otacksam kärrig som han så vacker utryckte sig inför mig. Han har inte direkt visat mig någon förstålse antar att det är därför jag svårt att visa honom dsamma.Min mor tkr att jag nog gör bäst i att bryta kontakten med honom, för mitt eget bästa, men jag vill ju inte det egentligen :( man har ju bara en pappa trotts allt.Antar att det blir jag som får vika ner mig igen och vara tacksam för att jag åtminstone har en pappa, sen att jag inte betyder lr har betydigt så mkt som jag önskat för honom får jag väl leva med. Han gillar ju mig till en viss grad ändå.
  • anne på grönkulla

Klurig fråga - jag har inte läst alla svaren men förstår att du är väldigt upprörd och känner dig kränkt dels som person (i den roll som kvinnor i Sverige oftast intar och hur vi ser på relationer), dels misstänker jag att du har en komplicerad relation till din pappa överhuvudtaget och tycker att dett bevisar hur lite du/ni betyder för honom?

Jag kan känna igen mig i båda, då jag har en liknande upplevelse. Men oavsett vad så är ens föräldrar vuxna människor med liv och relationer som de inte behöver be oss om lov för, särskilt inte när vi själva är vuxna, man kan tycka att de skulle känna större ansvar för relationen till en minderårig. Jag tror att du får, för din egen skull, försöka sortera ut vad i det som påverkar dig/gör dig illa och reagera eller markera mot din pappa i de frågorna. Om du fördömer hans relation rakt av lär du inte komma nån vart. Alternativet är nog att bryta kontakten helt, eller åtminstone låta honom ta huvuddelen av ansvaret för er fortsatta kontakt, väl medveten om risken att den därmed rinner ut i sanden.

Jag har prövat båda, utan större framgång, någondera - vilket man väljer är nog en fråga om smak och läggning...

• MissieA

Jag hade nog också haft svårt att acceptera detta speciellt efter den dokumentär jag såg för någon vecka sen på tv. Den handlade om thailändskor som gjorde allt för att hitta sig en unländsk vit kille/man, åldern spelade ingen roll för dem utan det viktiga var att de kom bort från thailand.

Det var väldigt sorgligt att se vad tjejerna utsatte sig för. De sa helt ärligt att det inte handlade om kärlek och en del lämnade männen så fort de hade fått uppehållspapper. De hade även en tävling där borta som gick ut på att utse den "bästa" utländska mannen, så det säger väldigt mycket.

Nu till din situation, ingen av oss kan veta hur det kommer bli mellan din pappa och den här tjejen. De kanske blir väldigt lyckliga. Jag hade blivit äcklad av att min pappa är tillsammans med en tjej som är yngre än mig.

• Baby S

Bästa förutsättningarna för en lyckad relation är väl trots att man är tillsammans med någon man kan känna sig jämställd med.
    Så, så är ju inte fallet i thaikvinnor/europeiska män.

• gyllenfru

Kan inte du & din pappa mötas på halva vägen? Om du accepterar att hon kommer till sverige.. så kan väl han i alla fall lova att vänta med att gifta sig ett tag.. för att se hur förhållandet artar sig i verkliga livet..

• Mörk Ängel

Såg delar av det men blev så arg och ledsen så jag var tvungen att klicka bort.
    Men fördomarna har ju förstärkts i alla fall. Tyvärr, måste jag säga.

MissieA skrev 2009-01-20 15:21:42 följande:
    Jag hade nog också haft svårt att acceptera detta speciellt efter den dokumentär jag såg för någon vecka sen på tv. Den handlade om thailändskor som gjorde allt för att hitta sig en unländsk vit kille/man, åldern spelade ingen roll för dem utan det viktiga var att de kom bort från thailand. Det var väldigt sorgligt att se vad tjejerna utsatte sig för. De sa helt ärligt att det inte handlade om kärlek och en del lämnade männen så fort de hade fått uppehållspapper. De hade även en tävling där borta som gick ut på att utse den "bästa" utländska mannen, så det säger väldigt mycket.Nu till din situation, ingen av oss kan veta hur det kommer bli mellan din pappa och den här tjejen. De kanske blir väldigt lyckliga. Jag hade blivit äcklad av att min pappa är tillsammans med en tjej som är yngre än mig.
  • ConfusedFairy

Dom måste tydligen gifta sig för att hon ska kunna komma till Sverige.

gyllenfru skrev 2009-01-20 15:54:35 följande:
    Kan inte du & din pappa mötas på halva vägen? Om du accepterar att hon kommer till sverige.. så kan väl han i alla fall lova att vänta med att gifta sig ett tag.. för att se hur förhållandet artar sig i verkliga livet..
  • anne på grönkulla

det stämmer faktiskt inte, har man en seriös relation så kan man få uppehållstillstånd ändå. Men det är svårare, absolut, och utreds mer.

Men jag tror inte på att du skulle kräv saker av din far i sin relation till henne. Du kan kräva saker av honom i sin relation till dig, dock.

ConfusedFairy skrev 2009-01-20 16:42:27 följande:
    Dom måste tydligen gifta sig för att hon ska kunna komma till Sverige.
  • Baby S

Nja, det är inte ett dugg svårare att få PUT eller uppehållstillstånd öht bara för att man inte är gift.
    Man utreds inte heller mera pga det. Alla som söker utreds under samma premisser.

Däremot tror jag nog att dessa fall thaikvinna+svensk man ses med lite mer misstänksamhet, speciellt med tanke på åldersskillnaden.

Men ts, om din far får dig att må dåligt kanske du borde ta din mors råd under övervägande ändå.

Svar på tråden Är min pappa pervers?