• ConfusedFairy

Är min pappa pervers?

Känner att jag behöver lite stöd och rådgiving.

Min pappa 49 år gammal kom nydligen hem ifrån sin thailandsresa, på telefon berättade han att han träffat en fattig frabriksarbetande 20 årig thaitjej med 1 barn som han vill gfta sig med och ta med sig till Sverige i sommar.

Jag har varit jätteupprörd, ledsen, förvirrad, besviken, arg i ett par dagar nu, vet inte riktigt vad jag ska tycka lr känna. Är mest förvirrad och får panik mellan varven, då jag älskar ändå min pappa trotts allt och vill ha kvar honom i mitt liv. Men..
    Menar tjejen är ju en flicka t.o.m i mina ögon då hon är fyra år yngre än mig och nu vill pappa gifta sig med henne.
    Jag kan inte låta bli att tycka att min egen pappa är pervers som blivigt kär i en så ung tjej/tös.

Han påstår att det är jag som är trångsynt och fördomsfull, är det så undrar jag?

Vad tkr ni?
    Har åldern verkligen ingen betydelse? Och kan detta verkligen vara kärlek?

• Svar på tråden Är min pappa pervers?
  • didis

Med tanke på att din pappa har "hämtat hem" en yngre kvinna från ett annat land tidigare förstår jag att du ser det som problematiskt.

Jag skulle inte kalla honom pervers men det är inte helt sunt heller. Han har kanske svårt med självkänslan och behöver därför en yngre, mer lättmanipulerad kvinna som får honom att känna sig mer manlig.

Risken är att tjejen, om hon kaxar till sig och säger emot din pappa, inte längre är lika intressant.

Personer som vanemässigt dras till mycket yngre personer kan ha problem och behöver känna sig överlägsna sin partner, speciellt som kvinnan här kommer hit ensam utan att kunna språket och kommer att bli helt beroende av sin man.

Men visst, konstigare saker har hänt, det kan vara äkta kärlek. Det faktum att det är andra gången talar väl inte för det dock

• Aleta

Jag förstår att det är jobbigt för dig, speciellt med den tidigare kvinnan som var elak mot dig.
    Nu är du och förhoppningsvis dina systrar vuxna och tvingas inte bo ihop med henne eller se henne som en slags mamma.

Nu har du chansen att visa hur vuxen du är. Även om din pappa väljer den här typen av förhållande för att han kanske har problem så är det upp till honom att begå ett sådant misstag.
    Det du kan göra är att hoppas och önska att det är en riktig kärlekshistoria eftersom det vore bäst för din pappa och du älskar ju trots allt honom.

Den här tjejen kanske är jättetrevlig. Om ni tar emot henne med öppna armar så ökar ni både hennes och din pappas chanser att bli lyckliga. Att hon blir välkomnad betyder mycket för deras förhållande. Det är svårt att kämpa mot en familj som inte accepterar en.
    Tänk på att hon är en egen individ, en människa, som förtjänar en chans, inte bara "bruden från Thailand".

När min mamma träffade en ny man efter att pappa dog så tog jag och mina syskon emot honom med stora famnen. Han var absolut inte någon jag skulle ha valt eller ens ha velat umgås med, men min mamma valde honom, det räckte för oss för att vi skulle tycka om honom. Det tog så småningom slut mellan dem, men då var det för att de inte passade ihop och mamma var mycket tacksamma mot oss för att vi hade varit så öppna och generösa.

En av mina bästa vänner är gift med en äldre man. Han har barn i hennes ålder sedan tidigare och de låtsas inte om att hon existerar. Det gör henne och honom väldigt ledsna. De har nu två barn och är mycket lyckliga tillsammans. Hans tidigare barn vill inte träffa sina små halvsyskon heller, vad har de gjort för fel? Fötts?

Den gyllene regeln kommer man långt med; hur hade du velat att din omgivning hade betett sig om du hade valt en livskamrat som var kontroversiell i de flestas ögon?

Försök att komma över dina obehagskänslor och bjud på dig själv istället, gläds med honom. Jag lovar att alla kommer att tjäna på det!
    Lycka till.

• ario

Hon är 20 år och har ett barn redan,hon kan inte försörja sig så därför väljer hon att bli "räddad".

Din pappa är kär, och tycker om henne och varför ska han inte "hjälpa henne" då?

När hon blir självständig och klarar sig i sverige, så kommer hon säkert öppna sina ögon...

är det inte alltid så? eller iallfall 99% av alla fall.

• Ore

Jag skulle nog inte heller känt mig helt bekväm med situationen, men försök att ge din pappa och hans relation en chans.

Ålder spelar inte så jättestor roll, men visst är det säkert så att han är smickrad över att en så ung tjej är intresserad av honom. Och hon kanske ser en trygg, äldre man som kan ta hand om henne och ge henne ett bättre liv.

Det kan fungera jättebra, det kan också hända att hon gör som den litauiska kvinnan och utnyttjar honom för att sedan lämna honom när hon etablerat sig här i Sverige.

Oavsett så måste du låta honom göra sina egna livsval, och försöka stötta honom. Alla orostecken som du känner kanske han också känner, men de känslor som han har för denna kvinnan verkar vara viktigare för honom.

Så varför inte göra som Aleta föreslår, ge henne och deras relation en ärlig chans...

• Ore
    ario skrev 2009-01-20 13:44:58 följande:
    Hon är 20 år och har ett barn redan,hon kan inte försörja sig så därför väljer hon att bli "räddad".Din pappa är kär, och tycker om henne och varför ska han inte "hjälpa henne" då?När hon blir självständig och klarar sig i sverige, så kommer hon säkert öppna sina ögon...är det inte alltid så? eller iallfall 99% av alla fall.
    Jag undrar vad du har för statistiska belägg för de siffrorna...
  • ario

nä, men det krävs inga siffor för att förstå hur verkligheten är..

eller, har du sett någon göra ett statistik över dessa frågor? vem? migrationsverket?

det krävs inte en geni att förstå varför många unga tjejer från länder där dem har det dåligt ställt vill flytta till sverige.

Ore skrev 2009-01-20 13:50:35 följande:
    Jag undrar vad du har för statistiska belägg för de siffrorna...
  • ario

den här tjejen behöver stöd och hjälp, och varför skulle hon inte välja honom om hon fick chansen? bättre att leva med en äldre man än se sitt barn svälta!

Men kärlek tror jag knappast det är från början, mer som ömsesidig kärlek

• Lady o Lufsen

Fast då är det väl så han väljer att göra i livet med sina relationer...först hämtar han en kvinna från Litauen och nu en från Thailand. Han verkar ju tycka att det är en bra situation.

Sen att hon var elak mot dig måste ju ha varit hemskt!

ConfusedFairy skrev 2009-01-19 22:40:22 följande:
    Jag kan tillägga att min pappas f.d kvinna 13 år yngre än honom som han hämtade ifrån Litauen var väldigt elak emot mig som barn (12 åring) och jag tvingades flytta till min mamma ist. Den kärlekeshistorian slutade olyckligt, hon blevb självständig i Sveriga och det ledde till att hon flyttade ifrån honom och var otrogen. Jag väl väldigt skeptisk nu.
  • Ore
    ario skrev 2009-01-20 13:53:22 följande:
    nä, men det krävs inga siffor för att förstå hur verkligheten är..eller, har du sett någon göra ett statistik över dessa frågor? vem? migrationsverket?det krävs inte en geni att förstå varför många unga tjejer från länder där dem har det dåligt ställt vill flytta till sverige.
    Varför skriver du siffror som du bara gissar? Och varför utgår du från att det alltid är så? Man hör i regel bara talas om de fall där den ena parten utnyttjar den andra... Och då är det antingen så att kvinnan lämnar mannen när hon etablerat sig i landet, eller så har hon hamnat hos en hemsk kille som kontrollerar och kanske misshandlar henne om hon inte gör som han vill.

Det är inget direkt nyhetsvärde i de fall där paret ifråga lever lyckliga och är tillfreds med sina liv, därför hör man inte talas om dem. Men att utgå ifrån att de inte existerar skulle jag aldrig göra. Det kanske är ett fåtal sådana relationer som fungerar, eller fler, eller inga alls. Hur som helst ska man ALDRIG dra alla över en kam...
  • Humlan66

Svårt det där, men jag har svårt överhuvudtaket att svenska män drar hem thailändskor ,kinestjejer osv
    Visst Thailand är ett fattigt land MEN man kan ju inte hjälpa alla eller hur ?

En av mina FD killkompisar som jag fortfarande har på msn av nån anledning sa häromdagen att han ska ta hen en kinestje, det är ju jättebra för dom är uppfostrade att ta hand om hem,barn och män . han behövde inte göra ett dugg hemma sa han MORR.. reste ragg direkt jag av sånt där ( j*kla svin )

Svar på tråden Är min pappa pervers?