• karinåjohan

Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?

Som rubriken anger så har en av mina vänner (som jag absolut vill ha med på bröllopet) en riktig idiot och besservisser till kille. De bor inte ihop, och har det inte så stabilt heller. Jag har träffat honom en gång och min m2b har aldrig träffat honom. Jag kan helt enkelt inte med honom, och jag tycker synd om dem som tvingas sitta bredvid honom på bröllopet... Han är en potentiell Wedding crasher och skulle nog kunna lyckas med att sprida dålig stämning hela kvällen. Jag är inte ensam om att tycka att han är en idiot, jag har andra vänner som inte heller kan med honom, och det har de sagt utan att det var jag som tog upp ämnet. Samtidigt vill jag ju verkligen inte förlora vänskapen till min kompis.

• Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?
  • Optimia

Hoppsan, jag slant, jag menade förstås:

Jag tycker man ska vara tacksam över att folk vill ägna en hel dag åt att vara med på en fest där man bestämt precis allt, från vad folk ska ha på sig till vad de ska äta.

Resonemangskullerbyttor uppstår lätt när man tänker snabbare än man skriver

• Troll1

TS: Har inte läst hela tråden, men jag förstår ditt dilemma. Gör det som känns bäst för er. Inte lätt, men om de inte är sambor och det dessutom har ett osäkert förhållande så kanske det hinner ändra sig... När ska du skicka ut inbjudningarna?

• SaraPayam
    fromheretoeternity skrev 2009-01-22 11:47:21 följande:
    Så HON är slampig för att de håller händerna mellan VARANDRAS ben??? Din bror är fortståss helt oskyldig!Ja du ger verkligen denna tjejen en chans det hörs ju!Jag tror inte att din inställning till henne har med ditt arbete inom vården att göra. Jag jobbar själv som läkare och det är tur att man inte dömmer människor lika fort som du!
    Ja jag tycker att det är slampigt & min bror är inte mycket bättre!!

Det handlar inte om att dömma folk, utan en enskild individ, eller hur. Jag har inte uttalat mig om någon annan, eller? Som jag har sagt hela tiden, detta är min åsikt, om alla ska "hugga ner en" för ens åsikt, så kan jag ju lika gärna hålla häften. Men om jag inte minns fel så är det ett fritt land
  • SaraPayam

J D skrev 2009-01-22 13:31:06 följande:

Och förresten när vi ändå är inne på iransk kultur och etikett: ska ni servera alkohol?
    Jo visst ska vi det, vad nu det har med saken att göra, men det gör enbart för att vi vet att våra släktingar dricker alkohol. Annars hade vi funderat över hur vi skulle göra med det.
    Jag personligen hade helst haft ett bröllop utan alkohol, men där håller inte mina & m2bs släktingar med mig
  • SaraPayam

J D skrev 2009-01-22 13:29:44 följande:

Ha! Min syster och hennes sambo satt också alltid och klängde på varandra under början av deras förhållande och visst, det kanske inte alltid är lämpligt men jag gav honom och henne bra mkt mer att visa sin seriositet iaf. Jag har också jobbat en kort sväng i vården och no offence men de jag jobbade med var bland de mest dömande människor jag har träffat, mkt skvaller och skitsnack osv. Så jag tror inte direkt att vårdmänniskor generellt skulle vara bättre människokännare. Och jag som snart färdigutbildad jurist vet också ett och annat om att vara öppensinnad och inte döma människor för hårt.Japp, jag vet att ni har gäster med iransk bakgrund och jag vet att det är andra regler där och att det kan skvallras en hel del och höjas på ögonbrynen åt det. Det jag dock inte förstår är hur ni kan vilja upprätthålla en sådan konservativ hållning när ni har möjligheten att visa att man ej blir fördömd för sådant här. Och en sak till ang. iransk kultur där familjen är asviktig- tycker de inte isf att det är mer konstigt att inte få träffa din brors etablerade flickvän, eller ska ni bara låtsas om att hon inte existerar? (Om de frågar din bror och får höra att hans flickvän ej var inbjuden kan ni nog räkna med en hel del skvaller).Jag kan förstå om man anpassar sig till iransk etikett när man är i Iran men jag fattar inte hur ni kan få det till att ni måste anpassa iransk etikett i Sverige. Dessutom, om de vill tycka att du/din släkt är slampig så har de säkert goda möjligheter att göra det ändå eftersom ni väl bor ihop före äktenskapet? Det är såvitt jag vet inte OK enligt iransk kultur.
    Förresten, om ni har långa dukar så lär väl ingen se vad som försiggår under bordet, så var det problemet löst .
    Hahahahah det här är ju skrattretande....
  • SaraPayam
    Optimia skrev 2009-01-22 15:44:56 följande:
    JD: jag applåderar ditt långa inlägg, du skriver precis det jag tänker (men inte lyckas uttrycka lika väl som du).Passionsblomman, jag håller även med dig när du skriver:"Med den här sortens resonemang skulle man väl då även sortera bort de som inte är så roliga eller kan konversera och höja partystämningen på rätt sätt....för VEM vill betala MAAASSOR av pengar för tråkiga gäster? De tillför ju ingenting...." Är det någon av er som bestämt er för att "gallra" friskt bland gästers respektive och andra som tänkt på att man vanligen brukar bjuda sina gäster för att de ska ha trevligt, inte enbart för att man själv ska trivas och få ha statister på SIN STORA DAG? Jag tycker man ska vara tacksam över att folk vill ägna en hel dag åt att vara med på en fest där man bestämt precis allt, från vad folk ska ha på sig till vad de ska ha på sig. Vidare brukar gästerna sätta en del av sina surt förvärvade slantar på presenter till brudparet och kläder till sig själva. Du som hade problem med att din bror och hans tjej är lite väl fysiska med varandra när de är bland folk: placera dem mitt emot varandra vid bordet; då är ju risken för att de ska kunna sitta och peta på varandra minimerad. Om de då tåflirtar må de väl göra det då, det märker knappast någon annan än de själva.Var och gör ju som de själva vill, men väljer man att bjuda alla andra pojkvänner förutom en eller att inte bjuda sitt syskons bättre hälft är man inte en bra värd/värdinna. Lite får man bjuda till och tänka på sina gästers trevnad också.
    Hahahaha det va ju faktiskt ett jättebra förslag, får fundera på det

Men alla tycks "avsky" mig över min åsikt nu, så det är väl nästan bäst att jag bjuder tjejen eftersom de här på bröllopstorget tycker att jag är helt ute & seglar

Hahahaha men nu vet man ju i alla fall vilka ämnen man ska undvika, för att slippa de här sarkastika uttalanderna. Hmmm lite tråkigt faktiskt. Är verkligen ingen människa som dömmer andra...förutom just den här människan...
  • Troll1

Du dömer väl hela svenska folket, att vi inte har ngn vett (o etikett) att tala om....

• SaraPayam
    Troll1 skrev 2009-01-22 18:21:00 följande:
    Du dömer väl hela svenska folket, att vi inte har ngn vett (o etikett) att tala om....
    Nä det gör jag verkligen inte, men det är många som inte kan vett & etikett...tyvärr...
  • shakynose
    SaraPayam skrev 2009-01-22 20:54:48 följande:
    Nä det gör jag verkligen inte, men det är många som inte kan vett & etikett...tyvärr...
    En ganska basic etiketts-regel är ju att man inte bara bjuder ena halvan av ett etablerat par...
  • passionsblomman

Typ.

shakynose skrev 2009-01-22 22:04:15 följande:
    En ganska basic etiketts-regel är ju att man inte bara bjuder ena halvan av ett etablerat par...
  • Baby S

Varför inte bara prata med vännen vars pojkvän är otolerbar så att han kanske kan skärpa till sig lite på er stora Dag, för jag tycker det vore skumt att förbjuda ena halvan av ett par om de nu är ett seriöst par.

• SaraPayam
    shakynose skrev 2009-01-22 22:04:15 följande:
    Jo det är sant. Men nu är det nog färdigpratat om mitt problem

TS. Jag anser inte att du gör något fel, väljer du att inte bjuda den här personen i fråga så är det ditt val & ingen annan bör ju uttala sig om det egentligen Hoppas att allt löser sig för dig
  • FoF

Eh, är inte syftet med att starta en tråd just att folk _ska_ uttala sig?

• SaraPayam
    FoF skrev 2009-01-23 15:31:29 följande:
    Eh, är inte syftet med att starta en tråd just att folk _ska_ uttala sig?
    Jo, såg att jag skrev det efter att jag la inte det Det jag menade va att det finns ingen som kan/bör ändra hennes åsikt/beslut.
  • SaraPayam

Jag skriver som en kråka idag.....trött

Nu tar vi det igen...förhoppningsvis utan stavfel...Jo, såg att jag skrev det efter att jag la in det. Det jag menade va att det finns ingen som kan/bör ändra hennes åsikt/beslut.

• Stardusty

Ts - vi valde att inte bjuda sådana som kunde "förstöra" festen, men då bjöd vi inte den respektive heller. Och en av mina bästa vänners ex som hon var tillsammans med när vi gifte oss hade jag INTE bjudit om jag hade vetat då vad jag vet nu om honom. Och min vän hade förstått det, eftersom hon två månader efteråt gjorde slut med honom också.

Jag är fortfarande inne på att man som brudpar själva bestämmer hur man gör med hela bröllopet, det var tex många traditioner vi valde att hoppa över och ingen av våra gäster sa något om det (som svar till er som skriver att man måste tänka på hur ens gäster uppfattar saker och ting).

Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?