• karinåjohan

Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?

Som rubriken anger så har en av mina vänner (som jag absolut vill ha med på bröllopet) en riktig idiot och besservisser till kille. De bor inte ihop, och har det inte så stabilt heller. Jag har träffat honom en gång och min m2b har aldrig träffat honom. Jag kan helt enkelt inte med honom, och jag tycker synd om dem som tvingas sitta bredvid honom på bröllopet... Han är en potentiell Wedding crasher och skulle nog kunna lyckas med att sprida dålig stämning hela kvällen. Jag är inte ensam om att tycka att han är en idiot, jag har andra vänner som inte heller kan med honom, och det har de sagt utan att det var jag som tog upp ämnet. Samtidigt vill jag ju verkligen inte förlora vänskapen till min kompis.

• Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?
  • Lilltrolle

Man måste ingenting - det man skall mycket noga fundera över är hur ens handlingar påverkar människor runtomkring en och i förlängningen, hur de kommer att påverka relationen till personerna inblandade. Sedan får man väga "fördelar" och "nackdelar" mot varandra och se om de effekter ens handlande förmodligen kommer att få resulterar i att priset man får betala är för högt eller helt enkelt värt det.

Så enkelt är det.... personligen hade jag hellre bjudit än inte men det är jag det.

• f1bride

Men tänk om kompisen inte alls tar illa upp och vänskapen skadas då? Börjar alla bråka bara för att ens partner, som brudparet knappt träffat, blir bjuden? Jag skulle nog inte ta det så hårt, för det KOSTAR JU OCKSÅ PENGAR att bjuda alla! Som nån sa innan, har man inte råd att bjuda alla: personligen kommer jag inte bjuda alla mina syskon heller!! Jag vill ha de som jag bryr mig om och som kommer att prata med mig på mitt bröllop, de vill jag hellre ge några extra kronor på än att bjuda alla som man "måste" bjuda. Ni har ingen rätt att döma mig för det!

Det ts behöver tänka på, eller för den delen som står i samma sits, är väl på hur man _lägger upp_ motiveringen till varför. Om hon säger "din kille är så dum och han förstör hela festen", ja då kanske kompisen blir arg!

Sen så tycker jag faktiskt att var och en ska få bestämma själv. Nu har ju ts bestämt sig (för länge sen), så det är ju bara att acceptera det och ge förslag på hur hon kan framföra sitt beslut istället. Det var ju det hon ville nu - eller?

J D skrev 2009-01-22 08:52:25 följande:

Jag kan verkligen inte förstå hur man inte kan bjuda sin brors respektive. Hade jag varit den brodern så finns det inte en chans att jag hade kommit på bröllopet om min syster hade betett sig så respektlöst åt. So what om hon har bytt 10 killar året innan (kan inte ens fatta att du vet och är intresserad av den infon)- de är ju tillsammans nu! Dessutom, jag vet att ni skickade ut era inbjudningar extremt tidigt varför de kan ha varit tillsammans i mer än ett halvår när ni gifter er. 2 timmar är ju inget för att döma en människa- varför har ni inte lagt mer tid på att ge henne en chans?Och till TS- jag tycker verkligen att du ska bjuda med respektive till din vän. Om denne bara är otrevlig så tycker jag man kan stå ut- han kommer ju ändå försvinna i mängden gäster på er bröllopsdag.Allt det här med att bjuda vem man vill och få sin perfekta dag osv. utan att bry sig de minsta om de som är där för att hedra er dag tycker jag är extremt mkt bridezilla och jag tror att många kanske behöver ta ett steg tillbaka och tänka om hur viktig dagen egentligen är. Är inte det fortsatta livet viktigare? Då kanske man inte ska skapa konflikter med människor man står tillräckligt när för att bjuda på sitt bröllop. Sedan kan jag förstå om man drar konsekventa gränser för att man vill ha ett litet bröllop typ- inga respektive till kollegor etc. Det är dock inget så personligt som har diskuterats här utan mer konsekvent helt enkelt och således lättare för en gäst att acceptera.
  • J D

Sure, var och en får göra som den vill men man bör tänka på att det finns vissa sociala förhållningsregler som (de flesta) människor faktiskt anser att man ska hålla på. Om man vill bryta etiketten bör man vara medveten om vilka konsekvenser det kan få.

Ekonomi tycker jag för övrigt ofta är ett svepskäl. Personligen skulle jag isf göra en konsekvent bedömning och inte bjuda någon av mina vänner partner. Och vi vet ju alla att det inte var ekonomisk övervägning i det här fallt (med tanke på rubriken).

Och eftersom alla måste dra personliga exempel på att det är OK att göra så, så kan ni få mitt personliga exempel på att göra åt andra hållet: vi tänkte bjuda 80 men hamnade inte på en approach som kändes behaglig förrän vi nådde 95 så då bjöd vi 95. Vi möblrerar om i budgeten för att få plats och ser till att få det att fungera. Sure, jag förstår att man kanske "bara" har max 20 000 i budget och inte kan bjuda alla men då tycker jag att man får vara konsekvent.

Och slutligen: även om en vän inte hade blivit skadad av ett sådant beteende så skulle jag personligen må väldigt dåligt över att handla så orättvist och i mitt tycke egoistisikt.

• SaraPayam

Vill nu skrev 2009-01-20 19:31:10 följande:

Så man är en otrevlig människa som inte är välkommen på ett bröllop, för att man inte hittat rätt man??! Sorry, men jag förstår inte din tankegång...Och hur stor uppfattning får man av en människa på 2 timmar??! Hon kanske var nervös, och då visar man sig inte från sin bästa sida.. Tycker det är ogint att inte ge människor en chans ens!
    [/citat]
    fromheretoeternity skrev 2009-01-20 16:43:01 följande:
    [citat]
    Ni gör givetvis precis som ni vill men skriver men jag vill bara säga en sak som förhoppningsvis får dig att tänka igenom ert beslut en gång till:Jag var i precis samma situation som din brors flickvän när jag precis blivit ihop med min sambo. Fast vi hade bara varit ihop ett par dagar (officiellt) när jag träffade hans syster i förbifarten. Hon skulle gifta sig 4 veckor senare och hade allt klart. Men hon frågade diret: -Så ni är ett par nu? Vill du i så fall komma på vårt bröllop?Och sen gick hon hem och ändrade hela bordsplaceringen och festprogrammet och tryckte ut nya bara för att jag skulle få komma. Hon hann aldrig få en uppfattning om ifall jag var trevlig eller inte men hon tyckte det var självklart att om hennes bror valde att bli ihop med mig skulle jag också få komma på bröllopet. Det fick mig att känna mig otroligt välkommen i familjen!Kanske blir din brors flickvän lite trevligare om hon blir trevligare bemött? Jag tror att du skjuter dig själv i foten när du utesluter henne från bröllopet, hon kanske inte tycker att du är trevlig när du gör så här. Kommer du då acceptera att du inte blir bjuden på deras bröllop?Hur mycket skada kan hon göra på ert bröllop? Och hur mycket skada tror du att du gör genom att utesluta henne?
    Oj Oj vad många det va som reagerade på mitt inlägg

Jo jag har fattat min åsikt om den här tjejen (efter 2 timmar) Vad hade ni själva tyckt om er bror tar hem en tjej på julmiddagen & de sitter med händerna mellan varandras ben under middagen, framför er farmor!!! Hmmm det ger ett ganska slampigt intryck enligt mig!
    Och jo det spelar faktiskt roll om hon har bytt kille 2ggr på ett år, det ger inte mig ett speciellt stabilt intryck, tyvärr. Har väl kanske jobbat lite för mycket inom vården, så att jag kan läsa av människor....både på gott & ont. Om som jag sa innan att det är MIN ÅSIKT & MITT VAL

Grejen är den att jag gick in med en jättebra inställning när jag skulle träffa den här tjejen & såg verkligen fram emot det. Hon & jag pratade & JAG va trevlig emot henne, även om mitt intryck av henne inte va positivt.

Jag vill verkligen inte ha någon människa som sitta & pillar sin sambo i skrevet under min bröllopsmiddag & jag tänker inte riskera att det ska bli så heller & om de i framtiden gifter sig & om jag inte blir bjuden då, då är det ju deras val, eller hur...

Sen måste jag ju ha i åtanke att på vårt bröllop så kommer det att komma folk ifrån Iran, Tyskland mm & det är faktiskt lite så som 090208 säger att VI i Sverige har inte samma etikettregler som de t.ex. har i Iran. De skulle ju tycka att det va jättehemskt om min brors flickvän höll på så under bröllopet.

Men som sagt vi har gjort vårt val & det känns faktiskt jättebra!!
  • fromheretoeternity

Så HON är slampig för att de håller händerna mellan VARANDRAS ben??? Din bror är fortståss helt oskyldig!
    Ja du ger verkligen denna tjejen en chans det hörs ju!

Jag tror inte att din inställning till henne har med ditt arbete inom vården att göra. Jag jobbar själv som läkare och det är tur att man inte dömmer människor lika fort som du!

SaraPayam skrev 2009-01-22 11:24:54 följande:
    Vill nu skrev 2009-01-20 19:31:10 följande:
    Oj Oj vad många det va som reagerade på mitt inlägg Jo jag har fattat min åsikt om den här tjejen (efter 2 timmar) Vad hade ni själva tyckt om er bror tar hem en tjej på julmiddagen & de sitter med händerna mellan varandras ben under middagen, framför er farmor!!! Hmmm det ger ett ganska slampigt intryck enligt mig!Och jo det spelar faktiskt roll om hon har bytt kille 2ggr på ett år, det ger inte mig ett speciellt stabilt intryck, tyvärr. Har väl kanske jobbat lite för mycket inom vården, så att jag kan läsa av människor....både på gott & ont. Om som jag sa innan att det är MIN ÅSIKT & MITT VAL Grejen är den att jag gick in med en jättebra inställning när jag skulle träffa den här tjejen & såg verkligen fram emot det. Hon & jag pratade & JAG va trevlig emot henne, även om mitt intryck av henne inte va positivt. Jag vill verkligen inte ha någon människa som sitta & pillar sin sambo i skrevet under min bröllopsmiddag & jag tänker inte riskera att det ska bli så heller & om de i framtiden gifter sig & om jag inte blir bjuden då, då är det ju deras val, eller hur...Sen måste jag ju ha i åtanke att på vårt bröllop så kommer det att komma folk ifrån Iran, Tyskland mm & det är faktiskt lite så som 090208 säger att VI i Sverige har inte samma etikettregler som de t.ex. har i Iran. De skulle ju tycka att det va jättehemskt om min brors flickvän höll på så under bröllopet.Men som sagt vi har gjort vårt val & det känns faktiskt jättebra!!
  • J D

Ha! Min syster och hennes sambo satt också alltid och klängde på varandra under början av deras förhållande och visst, det kanske inte alltid är lämpligt men jag gav honom och henne bra mkt mer att visa sin seriositet iaf.

Jag har också jobbat en kort sväng i vården och no offence men de jag jobbade med var bland de mest dömande människor jag har träffat, mkt skvaller och skitsnack osv. Så jag tror inte direkt att vårdmänniskor generellt skulle vara bättre människokännare. Och jag som snart färdigutbildad jurist vet också ett och annat om att vara öppensinnad och inte döma människor för hårt.

Japp, jag vet att ni har gäster med iransk bakgrund och jag vet att det är andra regler där och att det kan skvallras en hel del och höjas på ögonbrynen åt det. Det jag dock inte förstår är hur ni kan vilja upprätthålla en sådan konservativ hållning när ni har möjligheten att visa att man ej blir fördömd för sådant här. Och en sak till ang. iransk kultur där familjen är asviktig- tycker de inte isf att det är mer konstigt att inte få träffa din brors etablerade flickvän, eller ska ni bara låtsas om att hon inte existerar? (Om de frågar din bror och får höra att hans flickvän ej var inbjuden kan ni nog räkna med en hel del skvaller).

Jag kan förstå om man anpassar sig till iransk etikett när man är i Iran men jag fattar inte hur ni kan få det till att ni måste anpassa iransk etikett i Sverige. Dessutom, om de vill tycka att du/din släkt är slampig så har de säkert goda möjligheter att göra det ändå eftersom ni väl bor ihop före äktenskapet? Det är såvitt jag vet inte OK enligt iransk kultur.

Förresten, om ni har långa dukar så lär väl ingen se vad som försiggår under bordet, så var det problemet löst .

• J D

Och förresten när vi ändå är inne på iransk kultur och etikett: ska ni servera alkohol?

• passionsblomman

Med den här sortens resonemang skulle man väl då även sortera bort de som inte är så roliga eller kan konversera och höja partystämningen på rätt sätt....för VEM vill betala MAAASSOR av pengar för tråkiga gäster? De tillför ju ingenting....

...till slut är det väl ngn som säger "jag vill att allt ska vara VACKERT på MIN PERFEKTA dag så, tyvärr, med det fejset får du inte komma, det måste du förstå. Bli nu inte SUR för det,
    eller, bli det du; JAG bryr mig inte."

• Optimia

JD: jag applåderar ditt långa inlägg, du skriver precis det jag tänker (men inte lyckas uttrycka lika väl som du).

Passionsblomman, jag håller även med dig när du skriver:
    "Med den här sortens resonemang skulle man väl då även sortera bort de som inte är så roliga eller kan konversera och höja partystämningen på rätt sätt....för VEM vill betala MAAASSOR av pengar för tråkiga gäster? De tillför ju ingenting...."

Är det någon av er som bestämt er för att "gallra" friskt bland gästers respektive och andra som tänkt på att man vanligen brukar bjuda sina gäster för att de ska ha trevligt, inte enbart för att man själv ska trivas och få ha statister på SIN STORA DAG?
    Jag tycker man ska vara tacksam över att folk vill ägna en hel dag åt att vara med på en fest där man bestämt precis allt, från vad folk ska ha på sig till vad de ska ha på sig. Vidare brukar gästerna sätta en del av sina surt förvärvade slantar på presenter till brudparet och kläder till sig själva.

Du som hade problem med att din bror och hans tjej är lite väl fysiska med varandra när de är bland folk: placera dem mitt emot varandra vid bordet; då är ju risken för att de ska kunna sitta och peta på varandra minimerad. Om de då tåflirtar må de väl göra det då, det märker knappast någon annan än de själva.

Var och gör ju som de själva vill, men väljer man att bjuda alla andra pojkvänner förutom en eller att inte bjuda sitt syskons bättre hälft är man inte en bra värd/värdinna. Lite får man bjuda till och tänka på sina gästers trevnad också.

• Troll1
    Lilltrolle skrev 2009-01-22 10:13:54 följande:
    Man måste ingenting - det man skall mycket noga fundera över är hur ens handlingar påverkar människor runtomkring en och i förlängningen, hur de kommer att påverka relationen till personerna inblandade. Sedan får man väga "fördelar" och "nackdelar" mot varandra och se om de effekter ens handlande förmodligen kommer att få resulterar i att priset man får betala är för högt eller helt enkelt värt det.Så enkelt är det.... personligen hade jag hellre bjudit än inte men det är jag det.
    Lilltrolle: Håller med dig!

SaraPayam: Vad är det för konstigt prat om att svenskar inte har ngn känsla för vett o etikett?? Det beror väl på vilka man umgås med osv.  Snacka om fördomar... Huga så konstiga inställningar här var i tråden...

Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?