• karinåjohan

Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?

Som rubriken anger så har en av mina vänner (som jag absolut vill ha med på bröllopet) en riktig idiot och besservisser till kille. De bor inte ihop, och har det inte så stabilt heller. Jag har träffat honom en gång och min m2b har aldrig träffat honom. Jag kan helt enkelt inte med honom, och jag tycker synd om dem som tvingas sitta bredvid honom på bröllopet... Han är en potentiell Wedding crasher och skulle nog kunna lyckas med att sprida dålig stämning hela kvällen. Jag är inte ensam om att tycka att han är en idiot, jag har andra vänner som inte heller kan med honom, och det har de sagt utan att det var jag som tog upp ämnet. Samtidigt vill jag ju verkligen inte förlora vänskapen till min kompis.

• Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?
  • shakynose
    Optimia skrev 2009-01-20 12:33:04 följande:
    Om det tar slut mellan brorsan och tjejen är inbjudningen till dem båda knappast ett problem; jag tror knappast man går på sitt ex' syskons bröllop, utan då går nog syskonet ensam, alternativt med någon ny om sådan finns och de hunnit vara tillsammans en tid.SaraPayam: jag försöker inte ge dig dåligt samvete, jag skrev bara att jag tycker det är rätt magstarkt att inte bjuda sitt syskons respektive, det finns ju faktiskt en chans att denna blir en del av ens familj. Jag kan ju inte veta något om din brors flickvän, hur många hon varit tillsammans med, bott med osv, och det tycker jag faktist inte du har att göra med heller. Om det är henne din bror vill vara tillsammans med är det bara att bita ihop och lägga sina egna känslor åt sidan.
    Du tänker precis som jag angående detta!
  • f1bride

Optimia: Nej, jag menade inte att exet kommer på bröllopet! Det får man väl verkligen inte hoppas! Men det blir kanske obekvämt för brodern att titta på inbjudan, eller om han hinner träffa en ny och henens namn är inte med? Jag hade tyckt att det var obekvämt om jag nyss träffat mig kille och han ska på bröllop.. där jag är inte bjuden men hans ex.. Hoppas ni förstår hur jag menade!

Sen drog jag till med nåt som exempel på vett och etikett: ett till är att inte gå från middagen för att gå på toa Med dessa exempel menar jag bara att man kanske inte behöver följa ALLA etikettregler som finns och därmed "måste" bjuda den där kompisens pojkvän?

• passionsblomman

Nej men man kan följa de regler som gör att det blir trevligt. att sålla ut vissas partner är inte trevligt. Tycker jag.

Förresten är det lämpligt att skriva inbjudan adresserad till NN "med respektive" om det inte är så in i baljan tvärsäkert vem respektiven kommer att vara.

f1bride skrev 2009-01-20 15:43:10 följande:
    Optimia: Nej, jag menade inte att exet kommer på bröllopet! Det får man väl verkligen inte hoppas! Men det blir kanske obekvämt för brodern att titta på inbjudan, eller om han hinner träffa en ny och henens namn är inte med? Jag hade tyckt att det var obekvämt om jag nyss träffat mig kille och han ska på bröllop.. där jag är inte bjuden men hans ex.. Hoppas ni förstår hur jag menade!Sen drog jag till med nåt som exempel på vett och etikett: ett till är att inte gå från middagen för att gå på toa Med dessa exempel menar jag bara att man kanske inte behöver följa ALLA etikettregler som finns och därmed "måste" bjuda den där kompisens pojkvän?
  • anne på grönkulla

Vad är viktigast - att kompisen kommer eller ett pojkvännen inte kommer?

Om det är viktigt för dig/er att kompisen kommer så är det trevligt att bjuda hennes pojkvän. Spelar det ingen roll om hon kommer heller så behöver ni inte bjuda honom.

• fromheretoeternity

Ni gör givetvis precis som ni vill men skriver men jag vill bara säga en sak som förhoppningsvis får dig att tänka igenom ert beslut en gång till:

Jag var i precis samma situation som din brors flickvän när jag precis blivit ihop med min sambo. Fast vi hade bara varit ihop ett par dagar (officiellt) när jag träffade hans syster i förbifarten. Hon skulle gifta sig 4 veckor senare och hade allt klart. Men hon frågade diret: -Så ni är ett par nu? Vill du i så fall komma på vårt bröllop?
    Och sen gick hon hem och ändrade hela bordsplaceringen och festprogrammet och tryckte ut nya bara för att jag skulle få komma. Hon hann aldrig få en uppfattning om ifall jag var trevlig eller inte men hon tyckte det var självklart att om hennes bror valde att bli ihop med mig skulle jag också få komma på bröllopet. Det fick mig att känna mig otroligt välkommen i familjen!
    Kanske blir din brors flickvän lite trevligare om hon blir trevligare bemött? Jag tror att du skjuter dig själv i foten när du utesluter henne från bröllopet, hon kanske inte tycker att du är trevlig när du gör så här. Kommer du då acceptera att du inte blir bjuden på deras bröllop?
    Hur mycket skada kan hon göra på ert bröllop? Och hur mycket skada tror du att du gör genom att utesluta henne?

SaraPayam skrev 2009-01-20 10:49:21 följande:
    Hej, jag har inte läst alla inlägg, men ville ändå lägga in min åsikt Jag befinner mig själv i samma sits, men det gäller med brors flickvän (de har vart tillsammans i 8 veckor)Jag/ vi har bestämt oss för att inte bjuda henne på vårt bröllop. Dels pga att de bara har varit tillsammans i 8 veckor, vi har bara träffat henne 1 gång (i 2 timmar) & hon är inte alls trevlig. Finns det då någon som helst anledning att bjuda henne??? Nej det tycker inte jag!! Jag vill ha folk omkring mig som får mig att må bra & som jag vet kommer vara trevliga mot mina andra gäster & detta gäller alltid, men framförallt på min bröllopsdag.Jag har pratat med min bror om detta, visst är han lite sur just nu, men det hinner säkert gå över innan bröllopet Så mitt tips till dig, fundera över om du verkligen vill ha kompisens kille där & sen för en dialog med din kompis, tror att man vinner på det i längden Lycka till
  • Stardusty

Det är superfint att ni alla här verkar vara så storsinta men om en person som man inte ens känner, som är otrevlig och som dessutom inte varit ihop med ens vän/bror/whatever särskilt länge kan man väl knappast kräva att man ska bjuda den personen? Hade han inte varit otrevlig och ett potentiellt ordningshot hade man kanske kunnat överväga det, men hade det varit jag hade jag absolut inte bjudit honom! Man lägger ner x antal tusenlappar och x antal timmar i planering för sitt bröllop och att det då kommer in nån sorts joker i leken bara veckor innan bröllopet och som dessutom kan förstöra stämningen känns ju inte riktigt okej.

• 090208

Stardusty: Jag ar till 110% med dig dar!

Och en grej... Svennar har inte sa himla mycket etikett ska ni veta... Generellt satt alltsa. Sa vi behover nog inte bekymra oss for det nar det kommer till brollop, eftersom vi i andra lagen ar helt vardelosa pa vad allt vad etikett och uppforande heter. Sorry, men...

Btw sa var inte min syrras man valkommen pa min Farfars begravning, men kom anda! As...
    Sa jag tycker inte detta ar sa farligt.

• Vill nu

Så man är en otrevlig människa som inte är välkommen på ett bröllop, för att man inte hittat rätt man??! Sorry, men jag förstår inte din tankegång...
    Och hur stor uppfattning får man av en människa på 2 timmar??! Hon kanske var nervös, och då visar man sig inte från sin bästa sida.. Tycker det är ogint att inte ge människor en chans ens!

SaraPayam skrev 2009-01-20 12:25:12 följande:
    Jo visst är det ett ställningstagande, men med tanke på den uppfattning vi fick utav henne första gången vi träffade henne, så känns det verkligen helt rätt att inte bjuda henne. Det är ju ganska stor chans att det inte kommer hålla mellan dem...hon bytte tex sambo/pojkvän 2ggr förra året + att hon hann bli tillsammans med min bror...Så du lyckas inte ge mig dåligt samvete
  • erika26
    090208 skrev 2009-01-20 18:04:22 följande:
    ... Svennar har inte sa himla mycket etikett ska ni veta... Generellt satt alltsa. Sa vi behover nog inte bekymra oss for det nar det kommer till brollop, eftersom vi i andra lagen ar helt vardelosa pa vad allt vad etikett och uppforande heter. Sorry, men...Btw sa var inte min syrras man valkommen pa min Farfars begravning, men kom anda! As...Sa jag tycker inte detta ar sa farligt.
    [/citat]

Svennar! Du är inte klok!
  • 090208

Är svenne själv ju. Tycker det är bra mycket otrevligare att skriva "du är inte klok". Är jag visst det.

Har du bott utomlands..?

Och börja inte tjafsa om detta nu, vi har oxå underbara egenskaper som man inte har i andra länder.

Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?