• karinåjohan

Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?

Som rubriken anger så har en av mina vänner (som jag absolut vill ha med på bröllopet) en riktig idiot och besservisser till kille. De bor inte ihop, och har det inte så stabilt heller. Jag har träffat honom en gång och min m2b har aldrig träffat honom. Jag kan helt enkelt inte med honom, och jag tycker synd om dem som tvingas sitta bredvid honom på bröllopet... Han är en potentiell Wedding crasher och skulle nog kunna lyckas med att sprida dålig stämning hela kvällen. Jag är inte ensam om att tycka att han är en idiot, jag har andra vänner som inte heller kan med honom, och det har de sagt utan att det var jag som tog upp ämnet. Samtidigt vill jag ju verkligen inte förlora vänskapen till min kompis.

• Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?
  • SaraPayam

Hej, jag har inte läst alla inlägg, men ville ändå lägga in min åsikt

Jag befinner mig själv i samma sits, men det gäller med brors flickvän (de har vart tillsammans i 8 veckor)

Jag/ vi har bestämt oss för att inte bjuda henne på vårt bröllop. Dels pga att de bara har varit tillsammans i 8 veckor, vi har bara träffat henne 1 gång (i 2 timmar) & hon är inte alls trevlig. Finns det då någon som helst anledning att bjuda henne??? Nej det tycker inte jag!! Jag vill ha folk omkring mig som får mig att må bra & som jag vet kommer vara trevliga mot mina andra gäster & detta gäller alltid, men framförallt på min bröllopsdag.

Jag har pratat med min bror om detta, visst är han lite sur just nu, men det hinner säkert gå över innan bröllopet

Så mitt tips till dig, fundera över om du verkligen vill ha kompisens kille där & sen för en dialog med din kompis, tror att man vinner på det i längden

Lycka till

• Mörk Ängel

Jag kan tycka att det är vansinnigt respektlöst mot din kompis att inte bjuda den hon har valt, när era andra vänner har med sina respektive.

I så fall är det väl bättre att berätta om din oro för henne och säga till henne att prata med sin pojkvän så att han sköter sig.

• Optimia

Jag tycker också att ni borde bjuda killen i alla fall. De har ju varit ihop ett år, så man kan knappast kalla det nytt och osäkert.

Jag skulle bli enormt besviken om min pojkvän skulle vara den enda respektive som inte blev bjuden. Skulle ju kännas jättetrist att gå ensam på ett bröllop dit alla andra kommer som par, om man ändå har en pojkvän sen ett år tillbaka. Jag skulle ta det riktigt personligt om min pojkvän inte ansågs "trevlig nog" för att bli bjuden, speciellt om brudparet enbart träffat honom en enda gång.

SaraPayam: att inte bjuda sin BRORs flickvän till sitt bröllop är ett ganska rejält ställningstagande. Ja, de har bara varit tillsammans två månader nu, men hur länge kommer de att ha varit tillsammans när ni gifter er? Ett halvår? Längre? Jag förstår att din bror blev sur om hans flickvän inte får komma.
    Genom att inte bjuda en potentiell blivande svägerska visar du ju ganska öppet hur intresserad du är av henne, dvs. noll. Detta är ändå en människa som det finns chans/risk för att blir en medlem av er familj, då tycker jag man ska vara så storsint som möjligt och verkligen försöka på alla sätt vara vänlig och välkomnande.

• f1bride

risken finns ju också att det tar slut mellan brorsan och flickvännen, eller hur? Hur kul är det då för brorsan att stå med en inbjudan där det står "Klas & Klara" (om de nu heter så)? Tänk om han hinner träffa ytterligare någon?
    Vet detta själv, för jag ville bjuda brorsans tjej, men de hann göra slut (var inte ihop så länge)...

Men alla etikettsregler som vissa tar upp - följer alla alla dessa? Som att inte ha en tärna som är gift, osv?

Jag skulle inte vilja ha någon som jag inte vill ha på mitt bröllop.. men då måste man ju kunna förklara varför också.

Optimia skrev 2009-01-20 11:45:40 följande:
    Jag tycker också att ni borde bjuda killen i alla fall. De har ju varit ihop ett år, så man kan knappast kalla det nytt och osäkert.Jag skulle bli enormt besviken om min pojkvän skulle vara den enda respektive som inte blev bjuden. Skulle ju kännas jättetrist att gå ensam på ett bröllop dit alla andra kommer som par, om man ändå har en pojkvän sen ett år tillbaka. Jag skulle ta det riktigt personligt om min pojkvän inte ansågs "trevlig nog" för att bli bjuden, speciellt om brudparet enbart träffat honom en enda gång. SaraPayam: att inte bjuda sin BRORs flickvän till sitt bröllop är ett ganska rejält ställningstagande. Ja, de har bara varit tillsammans två månader nu, men hur länge kommer de att ha varit tillsammans när ni gifter er? Ett halvår? Längre? Jag förstår att din bror blev sur om hans flickvän inte får komma. Genom att inte bjuda en potentiell blivande svägerska visar du ju ganska öppet hur intresserad du är av henne, dvs. noll. Detta är ändå en människa som det finns chans/risk för att blir en medlem av er familj, då tycker jag man ska vara så storsint som möjligt och verkligen försöka på alla sätt vara vänlig och välkomnande.
  • f1bride

risken finns ju också att det tar slut mellan brorsan och flickvännen, eller hur? Hur kul är det då för brorsan att stå med en inbjudan där det står "Klas & Klara" (om de nu heter så)? Tänk om han hinner träffa ytterligare någon?
    Vet detta själv, för jag ville bjuda brorsans tjej, men de hann göra slut (var inte ihop så länge)...

Men alla etikettsregler som vissa tar upp - följer alla alla dessa? Som att inte ha en tärna som är gift, osv?

Jag skulle inte vilja ha någon som jag inte vill ha på mitt bröllop.. men då måste man ju kunna förklara varför också.

Jag tycker också att ni borde bjuda killen i alla fall. De har ju varit ihop ett år, så man kan knappast kalla det nytt och osäkert.Jag skulle bli enormt besviken om min pojkvän skulle vara den enda respektive som inte blev bjuden. Skulle ju kännas jättetrist att gå ensam på ett bröllop dit alla andra kommer som par, om man ändå har en pojkvän sen ett år tillbaka. Jag skulle ta det riktigt personligt om min pojkvän inte ansågs "trevlig nog" för att bli bjuden, speciellt om brudparet enbart träffat honom en enda gång. SaraPayam: att inte bjuda sin BRORs flickvän till sitt bröllop är ett ganska rejält ställningstagande. Ja, de har bara varit tillsammans två månader nu, men hur länge kommer de att ha varit tillsammans när ni gifter er? Ett halvår? Längre? Jag förstår att din bror blev sur om hans flickvän inte får komma. Genom att inte bjuda en potentiell blivande svägerska visar du ju ganska öppet hur intresserad du är av henne, dvs. noll. Detta är ändå en människa som det finns chans/risk för att blir en medlem av er familj, då tycker jag man ska vara så storsint som möjligt och verkligen försöka på alla sätt vara vänlig och välkomnande.
  • SaraPayam
    Jo visst är det ett ställningstagande, men med tanke på den uppfattning vi fick utav henne första gången vi träffade henne, så känns det verkligen helt rätt att inte bjuda henne. Det är ju ganska stor chans att det inte kommer hålla mellan dem...hon bytte tex sambo/pojkvän 2ggr förra året + att hon hann bli tillsammans med min bror...

Så du lyckas inte ge mig dåligt samvete
  • Optimia

Om det tar slut mellan brorsan och tjejen är inbjudningen till dem båda knappast ett problem; jag tror knappast man går på sitt ex' syskons bröllop, utan då går nog syskonet ensam, alternativt med någon ny om sådan finns och de hunnit vara tillsammans en tid.

SaraPayam: jag försöker inte ge dig dåligt samvete, jag skrev bara att jag tycker det är rätt magstarkt att inte bjuda sitt syskons respektive, det finns ju faktiskt en chans att denna blir en del av ens familj.
    Jag kan ju inte veta något om din brors flickvän, hur många hon varit tillsammans med, bott med osv, och det tycker jag faktist inte du har att göra med heller. Om det är henne din bror vill vara tillsammans med är det bara att bita ihop och lägga sina egna känslor åt sidan.

• Julia78

OT, men varför "ska" tärnan inte vara gift?

f1bride skrev 2009-01-20 12:20:34 följande:
    risken finns ju också att det tar slut mellan brorsan och flickvännen, eller hur? Hur kul är det då för brorsan att stå med en inbjudan där det står "Klas & Klara" (om de nu heter så)? Tänk om han hinner träffa ytterligare någon? Vet detta själv, för jag ville bjuda brorsans tjej, men de hann göra slut (var inte ihop så länge)... Men alla etikettsregler som vissa tar upp - följer alla alla dessa? Som att inte ha en tärna som är gift, osv? Jag skulle inte vilja ha någon som jag inte vill ha på mitt bröllop.. men då måste man ju kunna förklara varför också.
  • FoF

Verkar taget ur luften.

Saxar lite till från vigselringen.com
    "I Sverige säger vi Hederstärna (motsvarigheten till bestman) och tärna för de övriga (har man bara en tärna brukar det lite slarvigt bli tärna kort och gott). I USA säger man Maid of honour och bridesmaids. Är hederstärnan gift kallas hon för Matron of honour i USA. Något motsvarande namn har vi inte i Sverige, men Hedersdam är passande."

Vi har själva valt att göra ett ställningstagande genom att gifta oss borgerligt, så vi plockar godsakerna från kyrkans vett o etikett. Därmed inte sagt att vi låter någons respektive stanna hemma. Nu vet vi iofs inte om någon sån "potentiell weddingcrasher" som TS skrev, däremot är det ett par vänners respektive som BG inte träffat.

Julia78 skrev 2009-01-20 12:35:36 följande:
    OT, men varför "ska" tärnan inte vara gift?
  • shakynose

Svar på OT: Eftersom tärnan ofta går bredvid en marskalk nedför altargången så anses det olämpligt om hon redan är gift. Att gå bredvid en annan man nedför altargången i kyrkan alltså.

Svar på tråden Min kompis pojkvän är en idiot... måste jag bjuda?