• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • shakynose
    Tooticki skrev 2009-01-12 15:06:22 följande:
    Jag har gjort det, yo (?), men läs inlägg 285 som för övrigt var det jag svarade på, där går du emot vad du skrev tidigare.
    Nej det gör jag inte.
  • Aleta

Orkar?
    Vi har roligt!

Vi2iJuli skrev 2009-01-12 15:28:20 följande:
    Att ni orkar.... shit.
  • shakynose

När det kommer till att utreda vad symboler egentligen står för och ta ett "informerat beslut" angående huruvida dessa företeelser hör hemma i våra riter nuförtiden så hoppas jag att alla är medvetna om att era barn dansar runt en stor hyllning till mannens könsorgan på midsommarafton? Som sagt, alla symboler har inte en universell betydelse som lyckas hänga kvar över århundradena...

• Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 15:52:31 följande:
    När det kommer till att utreda vad symboler egentligen står för och ta ett "informerat beslut" angående huruvida dessa företeelser hör hemma i våra riter nuförtiden så hoppas jag att alla är medvetna om att era barn dansar runt en stor hyllning till mannens könsorgan på midsommarafton? Som sagt, alla symboler har inte en universell betydelse som lyckas hänga kvar över århundradena...
    Jag har aldrig dansat kring midsommarstången och jag har inga barn men om jag skulle ha det så skulle de troligtvis inte göra det eftersom varken jag eller min man är för traditionellt midsommarfirande i den bemärkelsen.
  • Tooticki
    För övrigt finns det stor oenighet kring majstångens betydelse och symbolik då den haft väldigt olika utseende genom tiderna.
  • Emmet99
    Tooticki skrev 2009-01-12 15:54:37 följande:
    Jag har aldrig dansat kring midsommarstången och jag har inga barn men om jag skulle ha det så skulle de troligtvis inte göra det eftersom varken jag eller min man är för traditionellt midsommarfirande i den bemärkelsen.
    vad synd... midsommarafton med trad. firande är överlägset bästa dagen på hela året tycker jag.. Finns inget somrigare=)
  • Tooticki
    Emmet99 skrev 2009-01-12 15:58:20 följande:
    vad synd... midsommarafton med trad. firande är överlägset bästa dagen på hela året tycker jag.. Finns inget somrigare=)
    Smaken är som baken!
  • Aleta

Det sägs ju vara en symbol för att jorden skulle befruktas, men är antagligen även en allmän fruktbarhetsrit.
    Är det en symbol för förtryck av något slag?

Att dra paralleller med andra seder fungerar inte så bra i den här debatten tycker jag (det har gjorts förr). Då kan jag dra upp hakkors och annat och hävda att det är gulligt, eller hur?
    Men det leder ingenstans.

• shakynose
    Tooticki skrev 2009-01-12 15:57:28 följande:
    För övrigt finns det stor oenighet kring majstångens betydelse och symbolik då den haft väldigt olika utseende genom tiderna.
    Och det råder uppenbarligen oenighet kring symboliken i engagerandet av föräldrarna i vigselakten...

Jag eterlyser enbart en mer nyanserad debatt där vi som väljer bort "brudöverlämning" slutar hamra på med argument som handlar om kvinnoförtryck och "i andra länder" för det börjar bli lite tröttsamt. Svenska kyrkan är inte det enda religiösa samfundet och den har inte tolkningsföreträde när det gäller symboliken i ritualers beståndsdelar. Svenska kyrkan har en ståndpunkt som utan tvekan skall respekteras av både medlemmar och utomstående, men jag undrar varför man ska ta deras ståndpunkt i beaktande om man inte tänker ha med dem att göra överhuvudtaget?

Om överlämnandet är en del av ritualen i den kultur eller religion man tillhör så är det mycket troligt att utövarna har en helt annan syn på symboliken i detta än vad den svenska kyrkan har. Precis som de flesta tänker på allt annat än fruktbarhet då man dansar små grodorna. Levande traditioner får helt enkelt ny innebörd för utövarna i takt med att tiderna förändras.

Därför tycker jag att en mer nyanserad debatt angående detta är önskvärd, då det är uppenbart att alla härinne inte delar den syn på brudöverlämningen som svenska kyrkan har.
Svar på tråden Pappa som ger bort?