• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Duchess

Jag tycker att en parallell frågeställning är den om hur föräldraförsäkringen ska vara utformad.

Spelar det någon roll för mig om något enstaka par väljer att göra så att kvinnan är hemma med barnen i flera år medan mannen jobbar? Självklart inte.

Spelar det någon roll för mig om 80% av föräldraledigheten tas ut av kvinnor? Självklart! Det gör det svårare för andra kvinnor i fertil ålder att göra karriär, få sin fortbildning beviljad mm.

Det är inte undantagen som är intressanta. Men när undantagen blir vanligare och vanligare (och kanske till slut också en majoritet) så påverkar de den allmänna inställningen.

Jag vill leva i ett samhälle där både tradition och lagstiftning främjar jämställdhet. Om det innebär att några personers dröm om att få överlämnas av sin far i samband med vigseln och/eller vara hemma i flera år när barnen är små inte kan tillgodoses - då må det vara hänt.

• Luucie
    feministbrud skrev 2009-01-12 12:54:01 följande:
    Jo, men du kan ju fortfarande inte ändra en symbolik för att du vill. Man kan se saken från olika håll, men symboliken är ju den samma. Den här debatten visar att många känner till den symboliken och gillar den inte. Att tärnor symboliserar något obsykrt är det inte så många som känner till, så därför är det itne så het debatt kring det.
    Har inte alls läst tråden men undrar över vad du menar med att tärnorna symboliserar något obskyrt?
  • Emmet99
    Duchess skrev 2009-01-12 13:44:31 följande:
    Jag tycker att en parallell frågeställning är den om hur föräldraförsäkringen ska vara utformad. Spelar det någon roll för mig om något enstaka par väljer att göra så att kvinnan är hemma med barnen i flera år medan mannen jobbar? Självklart inte. Spelar det någon roll för mig om 80% av föräldraledigheten tas ut av kvinnor? Självklart! Det gör det svårare för andra kvinnor i fertil ålder att göra karriär, få sin fortbildning beviljad mm. Det är inte undantagen som är intressanta. Men när undantagen blir vanligare och vanligare (och kanske till slut också en majoritet) så påverkar de den allmänna inställningen. Jag vill leva i ett samhälle där både tradition och lagstiftning främjar jämställdhet. Om det innebär att några personers dröm om att få överlämnas av sin far i samband med vigseln och/eller vara hemma i flera år när barnen är små inte kan tillgodoses - då må det vara hänt.
    tja, om en minoritet ser något förtryckande i det och resten ser det som något som INTE är förtryckande utan bara "fiiiiiiiiint" så är det väl inget fel
  • feministbrud
    Luucie skrev 2009-01-12 13:48:51 följande:
    Har inte alls läst tråden men undrar över vad du menar med att tärnorna symboliserar något obskyrt?
    Jag minns inte riktigt, men någon hade en utlägning om att de var där för att skydda mot yttre hot, dvs att bruden skulle bli bortrövad. Rätta mig gärna någon som vet!
  • feministbrud
    shakynose skrev 2009-01-12 13:08:05 följande:
    Symboler har inte en universell definitiv betydelse bara för att man inom ETT samfund definierat dem! Det uppochnervända korset, svastikan, vita kåpor och pentagrammet är några exempel.Att vissa inte ser på brudöverlämning på samma sätt som du (och svenska kyrkan) gör behöver inte innebära att de hittat på egna betydelser för gesten helt själva bara för att de VILL.
    Nu är det inte såa tt det bara är ett samfund som bestämt den symboliken. Om du kollar efter i den anglikanska traditionen så kommer du att se att det är samma symbol, även om de har valt att behålla den trots det. I USA säger t o m präster "Who gives the bride away?". Hur mycket tydligare klan det bli?
  • Emmet99

då är det väl bäst att sluta ha tärnor också om de symboliserar att någon vaktar bruden så hon inte rymmer från bröllopet

• feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 13:33:49 följande:
    Joo.. Folk bör väl stanna upp och tänka på vad det låter som.. MEN sen återkommer ju det där med att kbinnan INTE känner sig underlägsen. Så därför slås dom tankarna bort på en gång.Tror du inte?
    Jag tror ärligt talat inte att man hinner tänka så långt. Ma tycker att det är fint för att man sett det i filmer, vill ha mycket fokus på sig själv och sin klänning och inte vill se mannen förrän framme vid altaret.

Sedan kommer efterkonstruktionen att det är en fin gest mot sin far.

Lite hårddraget...

Sedan
  • MulleNuh

Jag ÖNSKAR att vår kyrka har 2 ingångar. Isf kör vi på att vi kommer in samtidigt från varsitt håll..

feministbrud skrev 2009-01-12 14:01:43 följande:
    Jag tror ärligt talat inte att man hinner tänka så långt. Ma tycker att det är fint för att man sett det i filmer, vill ha mycket fokus på sig själv och sin klänning och inte vill se mannen förrän framme vid altaret. Sedan kommer efterkonstruktionen att det är en fin gest mot sin far.Lite hårddraget...Sedan
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-12 14:01:43 följande:
    Jag tror ärligt talat inte att man hinner tänka så långt. Ma tycker att det är fint för att man sett det i filmer, vill ha mycket fokus på sig själv och sin klänning och inte vill se mannen förrän framme vid altaret. Sedan kommer efterkonstruktionen att det är en fin gest mot sin far.Lite hårddraget...Sedan
    hur vet du vad som är efterkonstruktion och inte? Nu dömer du hej vilt att folk gör det av anledningarna du bestämmer att de gör. Hade jag trott att folk gjorde det av samma anledningar som du säger hade jag också tyckt det vore korkat, men jag tror lite bättre om människor än så.
Svar på tråden Pappa som ger bort?