• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • feministbrud
    shakynose skrev 2009-01-12 12:51:30 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att man tar hänsyn till vilken tradition man tillhör innan man säger saker som att "symboliken ÄR"! Att du läser in de aspekter på gesten som du gör handlar enbart om att du väljer att läsa symbolerna på ett sätt som är sant för dig (och i det här fallet även svenska kyrkan). Du bör ta hänsyn till att det finns andra sätt att se på det. Tycker jag.
    Jo, men du kan ju fortfarande inte ändra en symbolik för att du vill. Man kan se saken från olika håll, men symboliken är ju den samma. Den här debatten visar att många känner till den symboliken och gillar den inte. Att tärnor symboliserar något obsykrt är det inte så många som känner till, så därför är det itne så het debatt kring det.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-12 12:51:46 följande:
    Där har vi ju en av huvudpoängerna! Jag vill hävda att anlednignen till att man vill gå in med pappa inte har så mycket att göra med att pappa står en nära utan att man har sett lite för många hollywoodfilmer och drömt om att få göra likadant. Detta påstående brukar hetskt argumenteras emot.
    man kanske kan fundera på VARFÖR folk vill göra så. Kanske för attd e står honom nära???? Bara för att ngt kommer från Hollywoodfilmer gör ju inte att det är "fint" på något sätt. Själv har jag då inte fått det från någon film.
  • anne på grönkulla

Det köper jag - att vi lever i sammanhang där relationer och familj är viktiga är jag med på. Men hur kommer det sig att du (och många andra kvinnor) vill agera ut det symboliskt vid sitt bröllop med pappa eller en manlig släkting med till altaret in i ditt äktenskap medan din blivande inte känner samma behov?

Emmet99 skrev 2009-01-12 12:53:35 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:41:31 följande:
    vuxen nog att fatta egna beslut har jag varit i många år, men jag kommer ALDRIG bli så pass "vuxen" att jag inte har ett behov av min far eller resten av min familj heller för den delen. Att behöva någon och vilja dela livet med någon är inte samma sak som att man är oförmögen till att ta hand om sig själv
  • MulleNuh

Fast jag måste säga att det är inte vanligt att folk känner till detta med brudöverlämningen.. Här inne är det uppenbarligen det, men inte ute i det vanliga livet..

feministbrud skrev 2009-01-12 12:54:01 följande:
    Jo, men du kan ju fortfarande inte ändra en symbolik för att du vill. Man kan se saken från olika håll, men symboliken är ju den samma. Den här debatten visar att många känner till den symboliken och gillar den inte. Att tärnor symboliserar något obsykrt är det inte så många som känner till, så därför är det itne så het debatt kring det.
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-12 12:58:12 följande:
    Fast jag måste säga att det är inte vanligt att folk känner till detta med brudöverlämningen.. Här inne är det uppenbarligen det, men inte ute i det vanliga livet..
    Det har jag förstått, men för mig har det varit så självklart att när man blandar in pappa och en överlämning sker så kan det inte bli mycket tydligare. Jag förstår att alla inte ser den tydliga symboliken, inte ens när de själva använder ordet överlämna. Kanske därför har jag varit så aggressiv i vissa av dessa debatter.
  • shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 12:54:01 följande:
    Symboler har inte en universell definitiv betydelse bara för att man inom ETT samfund definierat dem! Det uppochnervända korset, svastikan, vita kåpor och pentagrammet är några exempel.
    Att vissa inte ser på brudöverlämning på samma sätt som du (och svenska kyrkan) gör behöver inte innebära att de hittat på egna betydelser för gesten helt själva bara för att de VILL.
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:56:13 följande:

Det köper jag - att vi lever i sammanhang där relationer och familj är viktiga är jag med på. Men hur kommer det sig att du (och många andra kvinnor) vill agera ut det symboliskt vid sitt bröllop med pappa eller en manlig släkting med till altaret in i ditt äktenskap medan din blivande inte känner samma behov?
    därför att min fästman inte alls har lika nära relation till sin mamma (hans pappa är också död)
  • anne på grönkulla

Men det svarar inte på den större frågan om symboliken och behovet - bara på ert enskilda fall. Tror du att det är en slump att fler tjejer än killar resonerar så? i krånglar in oss i enskilda fall hela tiden när jag försöker be er som talar för överlämning att höja blicken lite och resonera om den större bilden...

Emmet99 skrev 2009-01-12 13:09:26 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-01-12 12:56:13 följande:
    därför att min fästman inte alls har lika nära relation till sin mamma (hans pappa är också död)
  • MulleNuh

Joo.. Folk bör väl stanna upp och tänka på vad det låter som.. MEN sen återkommer ju det där med att kbinnan INTE känner sig underlägsen. Så därför slås dom tankarna bort på en gång.
    Tror du inte?

feministbrud skrev 2009-01-12 13:07:04 följande:
    Det har jag förstått, men för mig har det varit så självklart att när man blandar in pappa och en överlämning sker så kan det inte bli mycket tydligare. Jag förstår att alla inte ser den tydliga symboliken, inte ens när de själva använder ordet överlämna. Kanske därför har jag varit så aggressiv i vissa av dessa debatter.
  • Emmet99

anne på grönkulla skrev 2009-01-12 13:25:09 följande:

Men det svarar inte på den större frågan om symboliken och behovet - bara på ert enskilda fall. Tror du att det är en slump att fler tjejer än killar resonerar så? i krånglar in oss i enskilda fall hela tiden när jag försöker be er som talar för överlämning att höja blicken lite och resonera om den större bilden...
    Jag kan svara på det lika lite som jag kan svara på varför vissa gillar marsipan men inte andra. Jag vet inte om fler tjejer än killar resonerar så. Enskilda fall är det som tillsammans bildar den större bilden. Jag tror iaf icke att det har med något slags manförtryck att göra om det är det du funderar över
Svar på tråden Pappa som ger bort?