• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • En till präst

Om ingen annan hunnit skriva det här i tråden förut så vill jag bara påpeka det som överlämnings-vännerna gärna glömmer bort:

Det är INTE varje enskild bruds rätt att själv bestämma om hon vill bli överlämnad av pappa/lillebror/hunden eller annan person, i alla fall inte om det är fråga om en kyrklig vigsel.

Somliga präster går med på brudöverlämning. Jag beklagar det, men så är det. Andra vägrar, och då spelar det ingen roll om bruden stampar med foten eller har drömt om att bli överlämnad sen hon var liten och tycker det är fint.

• MulleNuh

Joo då det är skrivet massa ggr

Men såna här trådar har en tendens att upprepa sig en aning..

En till präst skrev 2009-01-12 14:08:56 följande:

Om ingen annan hunnit skriva det här i tråden förut så vill jag bara påpeka det som överlämnings-vännerna gärna glömmer bort:Det är INTE varje enskild bruds rätt att själv bestämma om hon vill bli överlämnad av pappa/lillebror/hunden eller annan person, i alla fall inte om det är fråga om en kyrklig vigsel.Somliga präster går med på brudöverlämning. Jag beklagar det, men så är det. Andra vägrar, och då spelar det ingen roll om bruden stampar med foten eller har drömt om att bli överlämnad sen hon var liten och tycker det är fint.
  • Emmet99

haha, det skulle SÅ inte förvåna mig om en del skulle vilja gå in med hunden!! :D

• shakynose
    feministbrud skrev 2009-01-12 13:59:09 följande:
    Nu är det inte såa tt det bara är ett samfund som bestämt den symboliken. Om du kollar efter i den anglikanska traditionen så kommer du att se att det är samma symbol, även om de har valt att behålla den trots det. I USA säger t o m präster "Who gives the bride away?". Hur mycket tydligare klan det bli?
    Vad det stod för ursprungligen behöver inte ha så stor betydelse i dagsläget när det gäller levande traditioner. Som jag skrev förut så ändras ofta symbolikens betydelse i allmänhetens ögon i takt med att ett samhälle utvecklas.
    Jag är inte fullständigt ovetande om religionshistoria heller, men jag tycker inte att det är självklart för det!
  • shakynose

En till präst skrev 2009-01-12 14:08:56 följande:

Om ingen annan hunnit skriva det här i tråden förut så vill jag bara påpeka det som överlämnings-vännerna gärna glömmer bort:Det är INTE varje enskild bruds rätt att själv bestämma om hon vill bli överlämnad av pappa/lillebror/hunden eller annan person, i alla fall inte om det är fråga om en kyrklig vigsel.Somliga präster går med på brudöverlämning. Jag beklagar det, men så är det. Andra vägrar, och då spelar det ingen roll om bruden stampar med foten eller har drömt om att bli överlämnad sen hon var liten och tycker det är fint.
    Jag tror inte att det är någon som kunnat missa det du påpekar vid det här laget.
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 14:15:24 följande:
    Vad det stod för ursprungligen behöver inte ha så stor betydelse i dagsläget när det gäller levande traditioner.
    Fast det där blir väldigt snett om man tittar utanför sveriges gränser där både tvångsäktenskap och brudöverlämning praktiseras, samt att det i många länder i världen är så att kvinnor aldrig blir myndiga.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-12 14:05:42 följande:
    hur vet du vad som är efterkonstruktion och inte? Nu dömer du hej vilt att folk gör det av anledningarna du bestämmer att de gör. Hade jag trott att folk gjorde det av samma anledningar som du säger hade jag också tyckt det vore korkat, men jag tror lite bättre om människor än så.
    Ja, jag dömer hej vilt och det är kanske väl taskigt, men jag har inte hört några bättre argument.

Förlåt om jag trampat folk på tårna, men ärligt talat så får folk gärna förklara hur vi har fått in denna tradition i Sverige om det inte är för hollywood!
  • MulleNuh

Men min farmor kollade INTE på hollywoodfilmer! Det är jag ganska övertygad om!!

feministbrud skrev 2009-01-12 14:22:53 följande:
    Ja, jag dömer hej vilt och det är kanske väl taskigt, men jag har inte hört några bättre argument.Förlåt om jag trampat folk på tårna, men ärligt talat så får folk gärna förklara hur vi har fått in denna tradition i Sverige om det inte är för hollywood!
  • shakynose
    Tooticki skrev 2009-01-12 14:17:15 följande:
    Fast det där blir väldigt snett om man tittar utanför sveriges gränser där både tvångsäktenskap och brudöverlämning praktiseras, samt att det i många länder i världen är så att kvinnor aldrig blir myndiga.
    Läs inlägg nr 255, yo! Gillar inte att upprepa så långa utläggningar
  • Tooticki
    shakynose skrev 2009-01-12 14:44:57 följande:
    Läs inlägg nr 255, yo! Gillar inte att upprepa så långa utläggningar
    Jag har gjort det, yo (?), men läs inlägg 285 som för övrigt var det jag svarade på, där går du emot vad du skrev tidigare.
Svar på tråden Pappa som ger bort?