• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • längelevekärleken

Det var bra sagt golfkillen. Men jag tycker ändå att dem kan ta kuvertavgift:D Istället för massa gåvor så kan man ta kuvert avgift, jag skulle personligen inte göra så och vi drar ner på antalet gäster för att det skall gå ihop med vår budget. Men min kusin hade kuvertavgift för 8år sedan och vi tyckte då att det var lite konstigt men såhär i efterhand var det bra för då slapp vi köpa en present dem ändå inte behöver

Och jag mena inga specika namn när jag skrev negativa...

• Önskebrunnen

Tänkte bara säga att vi kommer att ha kuvertavgift och vi kommer att ta ca 300kr/per person.
    Givetvis skriver man man undanber sig presenter och att man vill att de betalar kuvertavgift i stället.

Tror att det är vanligare/mer accepterat i Norrland eller har jag fel...Vet ingen som tycker det är konstigt

• Utomlands 2008

Instämmer med Golfkillen och MissMijah!

Om inte BRUDPARET själva är villiga att betala sitt bröllop själva - VARFÖR ska bröllopsgästerna då vilja stå för kalaset?

Gör ni likadant när ni har dop/namngivningsfest för era barn?

"Välkommen till dopet av vår son/dotter...
    Kuvertavgift 150 SEK"

Eller andra fester där någon i familjen ska firas?

Som sagt, 150 KR är inte ngn stor summa, det är säkert så att majoriteten av de som går på bröllop ger en present som kostar mer än så. Så summan reagerar jag inte över. Men principen.

TS: Eftersom ni nu ska ha en kuvertavgift så skriver ni endast om den i inbjudan. Ni nämner inte överhuvudtaget något alls om presenter i inbjudan. Det vore högst ofint, verkar de flesta här vara överens om - oavsett vad man tycker om kuvertavgifter i grund och botten.
    OM sedan ngn bröllopsgäst vill ge mer så frågar den sannolikt toastmaster/toastmadamme eller värdparet och då kan de upplysa om att kuvertavgiften ersätter bröllopspresenten. Insisterar ändå gästen på att ge ngt mer så kan personen i det läget tipsa om presentkort för bröllopsresan hos en resebyrå ni valt ut eller liknande.

• Utomlands 2008
    Önskebrunnen skrev 2009-01-04 19:23:02 följande:
    Tänkte bara säga att vi kommer att ha kuvertavgift och vi kommer att ta ca 300kr/per person.Givetvis skriver man man undanber sig presenter och att man vill att de betalar kuvertavgift i stället.Tror att det är vanligare/mer accepterat i Norrland eller har jag fel...Vet ingen som tycker det är konstigt
    Mycket möjligt.
    Själv har jag varit på många bröllop under de senaste tio åren och ALDRIG har det figurerat kuvertavgift. Men alla bröllop har ägt rum i södra Sverige (Sthlm som längst norrut).
    Däremot har det vid två tillfällen förekommit "betalbar" då bröllopen hållits i lokaler som inte tillåter att brudparet tagit med alkohol. Betalbar tycker jag är helt okej, eftersom det är valfritt för gästerna hurvida de vill ha alkoholhaltiga drycker ur baren eller inte.
  • Hemlig2009

Jag skulle gärna stå för min egen mat för att mina nära och kära ska kunna ha en kärleksfest! Varför är ni så missunsamma?

Har man det tajt i vardagen så desto större glädje kanske att kunna samla sina nära och kära? Detta är något som för mig är självklart att stötta. Alla har inte samma förutsättningar och då bara säga att de då inte kan ha en bröllopsfest är SNÅLARE än att vara ett brudpar som ber om en kuvertavgift!!!

Vad är ni för vänner egentligen?

Utomlands 2008 skrev 2009-01-04 19:42:40 följande:

Instämmer med Golfkillen och MissMijah!Om inte BRUDPARET själva är villiga att betala sitt bröllop själva - VARFÖR ska bröllopsgästerna då vilja stå för kalaset?Gör ni likadant när ni har dop/namngivningsfest för era barn?"Välkommen till dopet av vår son/dotter...Kuvertavgift 150 SEK"Eller andra fester där någon i familjen ska firas?Som sagt, 150 KR är inte ngn stor summa, det är säkert så att majoriteten av de som går på bröllop ger en present som kostar mer än så. Så summan reagerar jag inte över. Men principen.TS: Eftersom ni nu ska ha en kuvertavgift så skriver ni endast om den i inbjudan. Ni nämner inte överhuvudtaget något alls om presenter i inbjudan. Det vore högst ofint, verkar de flesta här vara överens om - oavsett vad man tycker om kuvertavgifter i grund och botten. OM sedan ngn bröllopsgäst vill ge mer så frågar den sannolikt toastmaster/toastmadamme eller värdparet och då kan de upplysa om att kuvertavgiften ersätter bröllopspresenten. Insisterar ändå gästen på att ge ngt mer så kan personen i det läget tipsa om presentkort för bröllopsresan hos en resebyrå ni valt ut eller liknande.
  • Luucie
    Imma skrev 2009-01-04 17:03:59 följande:
    Du kanske ska läsa inlägg nr 48 i denna tråd.
    Och du kanske ska läsa inlägg 53...
    Frågan från början var hur man ska formulera , skriftligt, att man vill ha bidrag till sin bröllopsresa i present.

Om man har betänkligheter kring detta som TS verkar ha så kanske man skulle kunna tänka sig ett det beror på något...Att det inte är ok, helt enkelt.
  • MulleNuh

Ja men du HAR ju rätt ju!!
    Hade inte läst ts tillräckligt noga innan!
    Ja det stämmer att ts vill ha både kuvertavgift OCH önska sig pengar. NEJ det är too much!!

Luucie skrev 2009-01-04 20:31:26 följande:
    Och du kanske ska läsa inlägg 53...Frågan från början var hur man ska formulera , skriftligt, att man vill ha bidrag till sin bröllopsresa i present.Om man har betänkligheter kring detta som TS verkar ha så kanske man skulle kunna tänka sig ett det beror på något...Att det inte är ok, helt enkelt.
  • MulleNuh

Men det har faktiskt inte jag med att göra!!! Vill hon ha det så så har hon det.

• Luucie

Ha ha vad skönt att man kan ha rätt ibland också..

Och du har också rätt...vad har vi med det att göra? Ingenting antagligen.

• Imma

Jag har läst alla inlägg. I inlägg 48 är TS tydlig med att hon inte är ute efter både kuvertavgift och pengar i present. Vad frågan var från början ser jag inte längre som relevant i och med TS inlägg nr 48. Tråden har utvecklats.

Luucie skrev 2009-01-04 20:31:26 följande:
    Och du kanske ska läsa inlägg 53...Frågan från början var hur man ska formulera , skriftligt, att man vill ha bidrag till sin bröllopsresa i present.Om man har betänkligheter kring detta som TS verkar ha så kanske man skulle kunna tänka sig ett det beror på något...Att det inte är ok, helt enkelt.
Svar på tråden kuvertavgift..?