• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • DarkBrideInWhite

Detta med kuvertavgift eller inte är något jag tycker man ska välja helt själv hur man vill göra med. Personligen skulle jag inte ta illa vid mig av att betala en kuvertavgift men då skulle jag kanske inte heller ge någon bröllopspresent, helt beroende på summan för kuvertavgiften. Däremot gäller annat när jag själv ska bjuda familj och vänner till bröllop och det är att jag själv aldrig skulle kunna be om en kuvertavgift. Anledningen till det är för att jag inte tycker det känns rätt för mig att be mina gäster betala för att vara med vid min bröllopsdag. Utgå ifrån vad som är okej för dig och din blivande.

• DarkBrideInWhite

Jo, och angående detta med bröllopspresent så tycker jag personligen inte att man i en inbjudan ska skriva något om presenter överhuvudtaget. Att göra det tycker jag är som att be om bröllopspresenter. Istället tycker jag det är bättre att skriva på inbjudan att man kan kontakta en viss person vid frågor.

• Boomtown

Nu vill jag ge Ts mitt stöd!
    Vi ska också ha kuvertavgift och vi bjuder bara de närmaste i familjen. Alla vi har frågat är positiva. Vi vill ha det litet och intimt, borgeligt. Vill de inte komma så slipper dom.

• shakynose
    nuskavi skrev 2009-01-03 13:05:03 följande:
    Ja precis 150 kr/pers. Och sen så gör det ju inte nån skillnad hur många gäster man har eftersom alla betalar för just sin mat. Men, men det verkar ju tyvärr vara så att man inte ska få gifta sig om man har den oerhörda fräckheten att inte vara välbärgad. Tacksamt nog så kan jag ju ändå säga att vi har så bra släkt och vänner att det inte är någon som skulle ta illa upp om man bad om en kuvertavgift. Men så klart känns det inte bra att man inte har råd att bjuda alla på mat..
    Att ta kuvertavgift är inte min stil, men det är klart att jag skulle betala om någon vän ville ha det så. Självklart! Däremot skulle jag tycka att det var vansinnigt fräckt om den personen dessutom antydde att jag borde ge dem pengar istället för någon annan present! Jag bestämmer själv vad jag vill ge bort. Jag tycker inte att det är fräckt att vara fattig. Men jag tycker att det är fräckt att göra anspråk på andras pengar.

Sedan håller jag med föregående att det är helt onödigt att nämna presenter i inbjudan. Om någon är osäker på vad de ska ge er så kommer de att fråga.
  • Boomtown

Era närmaste kanske vill ge er nåt, kanske föräldrarna. Men då kan man ju säga till dom att man helst vill ha pengar. sen är det nog bäst att skriva i inbjudan att kuvertavgiften är deras present till er. Blir det något extra så blir ju det en bonus.

• MulleNuh

Jaa, det är väl inget fel i att önska sig pengar?? Ist för att få en massa brödrostar som står och dammar, eller glasskålar som ej kommer att användas..

• shakynose
    MulleNuh skrev 2009-01-03 21:02:45 följande:
    Jaa, det är väl inget fel i att önska sig pengar?? Ist för att få en massa brödrostar som står och dammar, eller glasskålar som ej kommer att användas..
    Jo, jag tycker faktiskt att det är fel.
  • MulleNuh

Varför då??
    Jag tycker det är MYCKET mer fel att få en massa saker som ställs undan och inte används! Jag hade blivit ledsen om jag köpt något till någon som inte alls gillade det. Men hade med glädje gett lite pengar ist så jag VET att det kommer till nytta.

shakynose skrev 2009-01-03 21:23:26 följande:
    Jo, jag tycker faktiskt att det är fel.
  • PennyJenny

Inte för att det har med saken att göra eg, men hur ofta får brudpar i dagens läge eg bördrostar? Har aldrig gett bort någon sådan till mina vänner som gift sig och inte sett det som gåva från andra heller. Varför tror man att ens gäster kommer att ge en saker som man inte vill ha/behöver? Resonerar ni som tänker/säger så så vid födelsedagar och jul också? Man tar väl reda på vad brudparet önskar sig eller är lite kreativ och ger de något som man tror kommer passa dem och som de kommer gilla.

När det gäller själva frågan om kurvertavgift och presenter tycker jag att förslaget som andra här har gett att skriva att ni tar ut en kuvertavgift på 150 kr men att ni utöver det inte önskar presenter. För skriver ni något om bidrag till resa skulle i alla fall jag tycka att det blev lite förmycket och att det känns som jag är där som någon sponsor av festen och resan och det är inte den rollen jag ser att en gäst har. Present ger man som regel efter eget huvud, tycke och plånbok. Nu är er kuvertavgift så låg att jag kan sätta mig över min egen prinicp, men att i nästa andetag prata om presentpengar skulle känna som förmycket.

• Pärlan2009

Hej!

Jag tycker definitivt att ni ska göra precis som ni vill. Skriv bara tydligt i inbjudan att det är kuvertavgift och att ni pga detta inte vill ha några presenter. Om någon sen väljer att köpa er en present som ni inte vill ha får ni sälja den på blocket:)

Kram och lycka till på den stora dagen!!

nuskavi skrev 2009-01-03 11:38:35 följande:
    Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...
Svar på tråden kuvertavgift..?