• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • Utomlands 2008

Alltså... jag kan inte låta bli att reagera lite på detta med summan det handlar om. Inte själva kuvertavgiften för gästernas del utan för brudparet.

Det handlar om 150 kr vardera för era 70 gäster.
    150 x 70 = 10 500 SEK. Det är alltså ingen stor summa såsom jag ser det.
    Har ni inte möjlighet att spara ihop den summan? Det handlar ju bara om 875 kronor/månad utslaget under ett års tid. Ni sparar väl till ert bröllop? Kan ni inte spara lite mer och dra ner på ngn utgift ni har?

Själv är jag principiellt emot kuvertavgifter. De är tvingande och ställs som ett ultimatum gentemot gästerna; "FÖR att få komma på bröllopsfesten så MÅSTE du betala..."

Att däremot önska sig pengar/presentkort i present ser jag som helt okej. Men jag tycker helst att pengarna isf ska gå till ngt särskilt, såsom bröllopsresa/möbler/servis - definitivt inte uttalat till själva bröllopsfesten!

• Pärlan2009

Självklart får du vara emot kuvertavgifter men jag förstår inte riktigt dessa argument - hon som har skrivit har ju redan tydligt uttalat att de inte har råd med mer.

Det andra argumentet att kuvertavgift skulle innebära att man MÅSTE betala ser jag egentligen inte heller riktigt logiken i. Menar du att bröllopsgästerna faktiskt annars skulle kunna komma på bröllopet utan att ha tagit med en present för minst 150 kr?

Utomlands 2008 skrev 2009-01-03 23:13:40 följande:

10 500 SEK. Det är alltså ingen stor summa såsom jag ser det.Har ni inte möjlighet att spara ihop den summan?

Själv är jag principiellt emot kuvertavgifter. De är tvingande och ställs som ett ultimatum gentemot gästerna; "FÖR att få komma på bröllopsfesten så MÅSTE du betala..."Att däremot önska sig pengar/presentkort i present ser jag som helt okej. Men jag tycker helst att pengarna isf ska gå till ngt särskilt, såsom bröllopsresa/möbler/servis - definitivt inte uttalat till själva bröllopsfesten!
  • shakynose
    Pärlan2009 skrev 2009-01-03 23:52:13 följande:
    Självklart får du vara emot kuvertavgifter men jag förstår inte riktigt dessa argument - hon som har skrivit har ju redan tydligt uttalat att de inte har råd med mer. Det andra argumentet att kuvertavgift skulle innebära att man MÅSTE betala ser jag egentligen inte heller riktigt logiken i. Menar du att bröllopsgästerna faktiskt annars skulle kunna komma på bröllopet utan att ha tagit med en present för minst 150 kr? Utomlands 2008 skrev 2009-01-03 23:13:40 följande:
    Klart att man kan gå på bröllop utan en present för minst 150 kr! Eller vad menar du?
  • Utomlands 2008
    Pärlan2009 skrev 2009-01-03 23:52:13 följande:
    Självklart får du vara emot kuvertavgifter men jag förstår inte riktigt dessa argument - hon som har skrivit har ju redan tydligt uttalat att de inte har råd med mer. Det andra argumentet att kuvertavgift skulle innebära att man MÅSTE betala ser jag egentligen inte heller riktigt logiken i. Menar du att bröllopsgästerna faktiskt annars skulle kunna komma på bröllopet utan att ha tagit med en present för minst 150 kr? Utomlands 2008 skrev 2009-01-03 23:13:40 följande:
    Det jag menar är (kanske otydligt) att om de inte har råd att lägga 10 500 kronor mer själva på bröllopet så kanske de antingen kan skjuta på det och spara in pengarna under en längre tid ELLER att de kanske kan få en viss summa genom att önska sig bröllopsresan som presenten istället för själva bröllopsfesten/kuvertavgiften.

Ja, självklart är det så - i grunden - som du skriver i andra stycket. En kuvertavgift är ett tvång för gästen. Man kan inte låta bli att betala kuvertavgiften. En bröllopspresent väljer man själv vad man vill ge OCH vad den ska kosta. DÄREMOT kan jag inte tänka mig att ngn bröllopsgäst (med hyfs) i realiteten INTE har en bröllopspresent till brudparet!
  • Pärlan2009

Ja, kan kan man:)

Fast jag har ärligt talat aldrig gjort det. Går jag på en middag hemma hos ngn tar jag gärna med mig en bukett blommor eller en flaska vin. Hamnar kanske kring 50-100 kr beroende på vem jag ska till och vilken sorts fest det är. Till ett bröllop där jag blir bjuden på middag skulle jag definitivt ha en present som kostar minst 150 kr. Går jag ut och äter en pizza så hamnar jag lätt kring 70 spänn så en trerätters ger jag gärna mer för:)

shakynose skrev 2009-01-03 23:55:48 följande:
    Klart att man kan gå på bröllop utan en present för minst 150 kr! Eller vad menar du?
  • Pärlan2009

Jag förstår hur du menar och vi väljer också att bjuda så många och på så mycket som vi tycker att vi har råd med. I bakhuvudet har jag alla som lånar pengar till bröllop och i förhållande till det så tycker jag att kuvertavgift är en mycket smart lösning. Efter mitt bröllop vill jag ha en massa fina minnen och en bröllopsresa, inte räkningar:)

Hm, nu kanske det framstår som om jag menar att du vill att de ska låna pengar - så är det inte alls. Jag bara förtydligar min egen åsikt.

Utomlands 2008 skrev 2009-01-03 23:59:03 följande:

Det jag menar är (kanske otydligt) att om de inte har råd att lägga 10 500 kronor mer själva på bröllopet så kanske de antingen kan skjuta på det och spara in pengarna under en längre tid ELLER att de kanske kan få en viss summa genom att önska sig bröllopsresan som presenten istället för själva bröllopsfesten/kuvertavgiften.Ja, självklart är det så - i grunden - som du skriver i andra stycket. En kuvertavgift är ett tvång för gästen. Man kan inte låta bli att betala kuvertavgiften. En bröllopspresent väljer man själv vad man vill ge OCH vad den ska kosta. DÄREMOT kan jag inte tänka mig att ngn bröllopsgäst (med hyfs) i realiteten INTE har en bröllopspresent till brudparet!
  • Pizan

Jag har varit på en bröllopsfest med kuvertavgift (de hade gift sig borgligt i hemlighet och sen ordnade deras mamma en fest på en restaurang). Såg inget fel i det och tyckte verkligen att det var värt det att få fira lite med dem. För mig är det mer värt att få fira med personer jag gillar än att grämja mig över att jag får betala en slant för festen.

Däremot så tycker jag som många andra att du inte ska nämna nått om presenter i inbjudan. Som sagt, vill nån ge en present så kommer de säkert höra av sig och fråga er vad ni önskar er. Får ni nått som ni inte vill ha så sälj det på tradera eller blocket och spara den summan ni får ut till bröllopsresan.

• nuskavi

Oj så fortsatt mycket reaktioner! Nej, jag tänker ABSOLUT inte skriva att vi vill ha "mer" pengar i present och det ska tydligt framgå att kuvertavgiften är istället för present. Så långt kan vi vara överens :) Men jag är ändå fortfarande förvånad över hur folk kan bli så upprörda över att brudparet hjälper till och styr pengarna i den riktning där de gör mest nytta. (Kuvertavgiften alltså, inte ev. bröllopsresepengar) Att det ska vara så viktigt att man inter kan tycka att det känns bra att hjälpa ett brudpar som inte är så välbärgade (vi har ca 4000 kvar att leva på varje månad när räkningarna är betalda, mat och bensin ej inräknat. Så till den som tyckte att 10500 inte var så mycket att spara så kan jag bara säga att för oss är det väldigt mycket och skulle vi nu råka kunna spara ihop en sån summa så finns det tyvärr "viktigare" saker att lägga pengarna på när man har hus och barn. Bister verklighet va? Men som jag sagt tidigare så är jag fast övertygad om att inte en enda av våra nära och kära (och det är bara våra närmaste som utgör dessa 70-80 pers) kommer att ta illa upp över detta.

• Tessthemess

Oj oj oj!

Här var det livat!

Självklart är det helt okej att ta en kuvertavgift! 150:- är dessutom en väldigt låg summa... Jag har själv varit på bröllop där jag betalat 300:- och inte heller det känns speciellt märkvärdigt! Kommer dessutom ta kuvertagvift även på mitt eget bröllop och endast betala för närmaste familjen och de som är med och planerar. Antingen blir det så eller så får jag dra ner rejält på inbjudningarna. Om man tar kuvertavgift kan man iaf bjuda alla man vill och känner de att de ej kan betala kuvertavgift så är de varmt välkomna till kyrkan iaf! Go for it! Det är år 2009... det är vanligt nog att ta kuvertavgift och ingen borde reagera!

Ha ett underbart bröllop! Det är först och främst eran dag!

Kram

• didis
    Tessthemess skrev 2009-01-04 13:58:14 följande:
    Det är år 2009... det är vanligt nog att ta kuvertavgift och ingen borde reagera!
    Diskussionen här på BT visar väl med önskvärd tydlighet att folk reagerar...
Svar på tråden kuvertavgift..?