• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • Luucie

Det verkade ju som att de trodde att de skulle få presenter trots kuvertavgiften och då ville de i så fall ha pengar. Och så undrade de hur de skulle lägga fram det önskemålet...eller?

Kanske jag som har missuppfattat..?

• längelevekärleken

Ja, en del verkar bara sååååå negativa, att man ens orkar... (Inga namn nämnda) Men över huvudtaget här på BT. Här frågade dem INTE OM dem kunde ta kuvertavgift utan VAD dem skulle skriva ang presenter. INTE OM dem kunde önska sig det med...

• längelevekärleken

eller har jag missuppfattat ;)

• Imma

Du kanske ska läsa inlägg nr 48 i denna tråd.

Luucie skrev 2009-01-04 16:54:37 följande:
    Kanske jag som har missuppfattat..?
  • Luucie
    längelevekärleken skrev 2009-01-04 16:57:34 följande:
    Ja, en del verkar bara sååååå negativa, att man ens orkar... (Inga namn nämnda) Men över huvudtaget här på BT. Här frågade dem INTE OM dem kunde ta kuvertavgift utan VAD dem skulle skriva ang presenter. INTE OM dem kunde önska sig det med...
    Det har du nog rätt i...
    Samtidigt avslutade de med att skriva att det känns som om det låter som om de suger pengar ur folk.
    Och det är enligt mig precis så det låter.

Tycker att sånt som man vill hålla på att linda in i finare beskrivningar bara är bullshit..det blir inte trevligare att be om pengar bara för att man gör det på ett "fint" sätt.

Om det uppfattas som att jag är neg för att jag tycker så..jaha vad trist...
  • Anna  Sol

150 kr pp är väl inga pengar, det skulle jag lättbetala för att vara delaktig på ett bröllop. Känner man paret väl och vet på ett ungefär hur deras ekonomiska situation ser ut är det ju inget man skulle sura för direkt. Har man inte råd så har man inte och visst kan väl detta vara en lösning till bröllopsfest i sådana fall.

*Lycka till* och bry dig inte om alla grin ollar!

• Golfkillen
    Tessthemess skrev 2009-01-04 16:25:55 följande:
    Jag menar att folk inte borde reagera negativt! Om dom sedan gör det så är det ju trist för både dom och brudparet!Men som sagt.. Året är 2009 - det här med kuvertavgift är inget nytt längre. Jag tror nog de flesta kan ta det!Om man inte har supermycket pengar men ändå vill få gifta sig med den man älskar så är detta med kuvertavgift en strålande lösning. Att få gifta sig skall inte behöva stupa på att man inte har råd... Det, om något, vore hemskt!Jag önskar inte ge mig in i någon sandlådedebatt angående detta! Jag vill endast uttrycka mitt stöd till "Nuskavi"!
    En fråga bara, vad kostar det att gifta sig? Det är närmast gratis att gifta sig med den man älskar, så gör det inte till någon klassfråga om man får gifta sig eller inte.

Vi lever i ett samhälle där människor vill konsumera innan de har sparat ihop tillräckligt med pengar. De stora elkedjorna tjänar inte de stora pengarna på varor, utan på krediter. Det är samma fenomen här, man vill gifta sig NU NU NU, har man inga pengar så skall gästerna betala.
  • Luucie
    Golfkillen skrev 2009-01-04 17:08:31 följande:
    En fråga bara, vad kostar det att gifta sig? Det är närmast gratis att gifta sig med den man älskar, så gör det inte till någon klassfråga om man får gifta sig eller inte.Vi lever i ett samhälle där människor vill konsumera innan de har sparat ihop tillräckligt med pengar. De stora elkedjorna tjänar inte de stora pengarna på varor, utan på krediter. Det är samma fenomen här, man vill gifta sig NU NU NU, har man inga pengar så skall gästerna betala.
    Precis!!!

Det är kanske detta som stör mig...Man kan gifta sig gratis. Vill man ha fest så får man spara.
  • MissMijah

Alltså jag kan både tycka att det är fel att ta kuvertavgift, samtidigt som jag förstår varför.

Det finns väl inget rätt eller fel här, alla gör väl på sitt sätt och vad som passar dem. men jag kan hålla med om att en del hellre stressar fram ett bröllop för de har svårt att vänta, även fast de då inte har råd att ha allt det som de vill. Men det är ju också helt olika hur man resonerar där.

Men personligen hade jag/vi inte ställt till med fest om vi inte visste att vi kunde stå för det. VI hade känt oss dumma att skicka inbjudan till folk och sedan be dem att betala för att dela dagen med oss. Men det är ju så VI resonerar.

Men jag hade däremot lätt gått med på att betala en kuvertavgift om det var en närstående som skulle gifta sig. Kanske inte hur mkt pengar som helst, men lagom sådär på någon hundralapp.

Sen hurvida man skulle formulera sig angående presenter om man nu vill ta en kuvertavgift vet jag inte Jag tycker det är nog svårt nu utan att be om avgift, så kan tyvärr inte ge något bra tips.

• MulleNuh

JA! Precis.. Tror det handlar om att folk är otåliga bara.. Och det gäller ju även mig!!
    Hade jag orkat vänta så hade vi haft mer pengar. Men nu har vi fått skära ner på gästantal ist.

MissMijah skrev 2009-01-04 17:38:21 följande:
    Alltså jag kan både tycka att det är fel att ta kuvertavgift, samtidigt som jag förstår varför.Det finns väl inget rätt eller fel här, alla gör väl på sitt sätt och vad som passar dem. men jag kan hålla med om att en del hellre stressar fram ett bröllop för de har svårt att vänta, även fast de då inte har råd att ha allt det som de vill. Men det är ju också helt olika hur man resonerar där.Men personligen hade jag/vi inte ställt till med fest om vi inte visste att vi kunde stå för det. VI hade känt oss dumma att skicka inbjudan till folk och sedan be dem att betala för att dela dagen med oss. Men det är ju så VI resonerar.Men jag hade däremot lätt gått med på att betala en kuvertavgift om det var en närstående som skulle gifta sig. Kanske inte hur mkt pengar som helst, men lagom sådär på någon hundralapp.Sen hurvida man skulle formulera sig angående presenter om man nu vill ta en kuvertavgift vet jag inte Jag tycker det är nog svårt nu utan att be om avgift, så kan tyvärr inte ge något bra tips.
Svar på tråden kuvertavgift..?