• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • fromheretoeternity

JAHA! Då ber jag om ursäkt! Läste det som 150 personer.

Hur många gäster har ni tänkt att bjuda?

• nuskavi

Ja precis 150 kr/pers. Och sen så gör det ju inte nån skillnad hur många gäster man har eftersom alla betalar för just sin mat. Men, men det verkar ju tyvärr vara så att man inte ska få gifta sig om man har den oerhörda fräckheten att inte vara välbärgad. Tacksamt nog så kan jag ju ändå säga att vi har så bra släkt och vänner att det inte är någon som skulle ta illa upp om man bad om en kuvertavgift. Men så klart känns det inte bra att man inte har råd att bjuda alla på mat..

• nuskavi

det blir ca 70-80 gäster om alla kommer.

• nuskavi

Inte en enda som kan tycka att det är ok med kuvertavgift.. :)

• MulleNuh

Jag tycker det är bättre att ni i present önskar er en slant ist. Då kan ni ju göra vad ni vill med dessa pengar..

nuskavi skrev 2009-01-03 13:25:22 följande:
    Inte en enda som kan tycka att det är ok med kuvertavgift.. :)
  • didis
    nuskavi skrev 2009-01-03 13:05:03 följande:
    Men, men det verkar ju tyvärr vara så att man inte ska få gifta sig om man har den oerhörda fräckheten att inte vara välbärgad.
    Gifta sig är i stort sett gratis, det kostar ett frimärke och bussbiljett till rådhuset/kyrkan.

Rent allmänt är det oftast så att man får vänta med att få det man vill ha tills man har råd att betala (eller för all del har möjlighet att ta huslån). När det gäller just bröllop finns det ibland här på BT en känsla av (och det är inte specifikt riktat till TS) att bröllopsfest är något man har rätt till och har man inte råd själv skall gästerna betala.

Provocerande? Troligen bara här på BT, flera av era gäster tycker antagligen likadant trots att de inget säger (för det skulle jag själv aldrig göra).
  • Cackis

Jag tycker att det är helt okej med kuvertavgift!

• Imma

Jag håller inte med. Det finns bröllop som passar alla typer av plånböcker. Tyvärr verkar många anse att slottsbröllop med trerätters och tjusiga viner är det enda sättet att få till ett lyckat bröllop. Jag och min fästman gör oss inte råd med ett sådant bröllop (i ärlighetens namn är det inte vår stil heller). Vi kommer att ha ett s.k. "budgetbröllop", då det viktigaste för vår del är att kunna samla vänner och familj och kunna bjuda dem på en hejdundrande fest.

nuskavi skrev 2009-01-03 13:05:03 följande:
    Men, men det verkar ju tyvärr vara så att man inte ska få gifta sig om man har den oerhörda fräckheten att inte vara välbärgad.
  • nuskavi

ja men tänk om det inte täcker matkostnaden då? Då står vi där med skägget i brevlådan..
    Nä, fy det här blev bara jobbigt. Ångrar att jag startade tråden. Alla är ju så negativa att man ju bara mår ännu sämre över att man inte har råd att bjuda 70 pers på mat...

• nuskavi

Vi ska inte ha nåt slottsbröllop med 5-rätters och där alkoholen flödar. Men vi hade tyckt att det var roligt om vi kunde äta en bit mat ihop med de som vill vara med och fira vårt bröllop. Vår ekonomi tillåter dock inte att vi gör det så det var därför vi tänkte ta hjälp av släkt och vänner. Och jag kan garantera att 150 kr/person är väl i princip så billigt som man kan komma undan när det gäller mat.. Det handlar inte om att vara snål, inte om att vilja ha nåt överflöd, utan helt enkelt att kunna ha en liten bröllopsfest. Och enligt oss är det den bästa presenten våra nära kan ge oss. Tro mig, hade jag haft möjlighet så hade jag gjort allt i min makt för att vi inte skulle ha behövt "tigga" pengar men nu är verkligheten tyvärr så.

Svar på tråden kuvertavgift..?