• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • impala58

Klart man kan ha kuvertavgift. Hade vi valt ett större bröllop så hade vi tagit ut kuvertavgift i stället. Nu gjorde vi det i hemlighet med bara våra familjer närvarande. Däremot skulle jag nog inte skriva något om att man önskar sig vare sig presenter eller pengar i inbjudan. Möjligen skulle jag nämna något om det till föräldrarna, syskon, tm,tärna eller liknande där man kan tänkas att gäster som vill veta en önskelista hör av sig.
    Annars är kuvertavgiften i sig en present anser jag. Ligger den så pass låg som 150 kronor tycker jag inte att du behöver tycka att det känns snålt. Såvida du inte bara bjuder på kaffe och tårta Mao priset ska ligga lägre eller i nivå för vad man får, dock max vad man kan väntas betala i present per familj.

• Hemlig2009

Jag hade gärna betalat 150 kr i kuvertavgift för att få komma på en väns bröllop! Ibland är det ju bara supersvårt att välja present och på det här sättet så vet man iaf att det är den bästa presenten man kan köpa.

Jag hade nog dessutom valt att köpa något litet iaf då 300 kr/par inte är så mycket, 400-500 kr/par tycker jag är rimligt om jag går bort. Men i inbjudan tycker jag av etikettsskäl att det ska stå att kuvertavgiften är istället för presenter.

Själva har vi ganska bra löner vilket våra nära och kära vet så det skulle kännas lite dumt med kuvertavgift av den anledningen.

Lycka till!

• Luucie

Jag tycker att du ska skriva såhär;

Vi tänkte gifta oss och ha fest men vi vill att du ska betala för det. Så detta är vår kuvertavgift:XXXkr

Du behöver inte köpa någon present...men om du ändå vill det så är naturligtvis pengar upskattat...så att vi kan tjäna ännu mer på denna roliga tillställning

• MulleNuh

Fast det där lät hemskt!!

Luucie skrev 2009-01-04 14:37:10 följande:
    Jag tycker att du ska skriva såhär;Vi tänkte gifta oss och ha fest men vi vill att du ska betala för det. Så detta är vår kuvertavgift:XXXkrDu behöver inte köpa någon present...men om du ändå vill det så är naturligtvis pengar upskattat...så att vi kan tjäna ännu mer på denna roliga tillställning
  • Luucie

Japp! Men ska man hålla på att ta betalt av folk när man "bjuder" till fest så spelar det ingen roll om man håller på och skriver om det med lustiga små dikter el dyl. Det är i allafall detta man säger!

Att sätta en smiley efter tog nog död på min sarkasm...ignorera den och läs igen.

• MulleNuh

Fast jag tycker du överdriver lite faktiskt!! Eller ganska mycket!

Du skriver med andra ord att man försöker gå med vinst på sitt bröllop..
    Det tvivlar jag starkt på att ts försöker..

Luucie skrev 2009-01-04 16:08:49 följande:
    Japp! Men ska man hålla på att ta betalt av folk när man "bjuder" till fest så spelar det ingen roll om man håller på och skriver om det med lustiga små dikter el dyl. Det är i allafall detta man säger!Att sätta en smiley efter tog nog död på min sarkasm...ignorera den och läs igen.
  • Luucie

Nej jag skulle tolka det precis så om jag fick en inbjudan där det står att jag ska betala för maten och att de sedan önskar sig pengar i present.
    Låter lite som en välgörenhetsgala tycker jag...

• MulleNuh

Alltså jag kan tycka så här.

Vill man gifta sig så bör man se till att man har råd. Har man inte råd så kan man faktiskt i första hande kanske skjuta lite på bröllopet så man inte behöver ta betalt.

Men vad ska jag säga om att vissa väljert att ta betalt.. Inte så mycket. Förstår på ett sätt. Men ändå inte..

• Tessthemess

Jag menar att folk inte borde reagera negativt! Om dom sedan gör det så är det ju trist för både dom och brudparet!
    Men som sagt.. Året är 2009 - det här med kuvertavgift är inget nytt längre. Jag tror nog de flesta kan ta det!
    Om man inte har supermycket pengar men ändå vill få gifta sig med den man älskar så är detta med kuvertavgift en strålande lösning. Att få gifta sig skall inte behöva stupa på att man inte har råd... Det, om något, vore hemskt!

Jag önskar inte ge mig in i någon sandlådedebatt angående detta! Jag vill endast uttrycka mitt stöd till "Nuskavi"!

didis skrev 2009-01-04 14:14:24 följande:
    Diskussionen här på BT visar väl med önskvärd tydlighet att folk reagerar...
  • längelevekärleken

150 kr är otroligt lite och då tror jag inte att någon av era gäster kommer att reagera negativt på detta. Självklart kan ni ta kuvertavgift. Vi lägger ca 1000 kr när vi går på bröllop om det är vän, mer om det är familj, så 300 kr är inget att prata om. Inte ens för dem som inte lägger samma summa som vi. Jag tror att era gäster gärna betalar den summan för att ni skall kunna få er dröm förverkligad: att gifta er...Bara att bli bjuden på ett bröllop är ju en ära. Och vill dem nu inte betala så vill dem ju heller inte komma :D TA KUVERT AVGIFT

Svar på tråden kuvertavgift..?