• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • MulleNuh

Nej inte ska du må dåligt heller. Jag förstår dig till viss del.. Men vi valde att inte bjuda så många bara.. Nu har vi ca 50 gäster. Från början hade vi ca 80 gäster men fick tyvärr ta bort ganska många just för att vi inte hade råd.

Men om du känner att du vill ta en avgift så gör det. Och so what om någon gäst tycker det är fel?!!

nuskavi skrev 2009-01-03 13:34:46 följande:
    ja men tänk om det inte täcker matkostnaden då? Då står vi där med skägget i brevlådan..Nä, fy det här blev bara jobbigt. Ångrar att jag startade tråden. Alla är ju så negativa att man ju bara mår ännu sämre över att man inte har råd att bjuda 70 pers på mat...
  • Imma

Jag förstår absolut ert dilemma. 150 i kuvertavgift tycker jag låter rimligt och jag skulle inte ha några problem med det. Dock skulle jag reagera om det i inbjudan även stod att ni önskade er pengar istället för presenter. Det tycker jag blir ett för mycket. Mitt förslag är att skriva att festen (kuvertavgiften om 150 kr) är istället för present och om någon hör av sig för att de vill ge något annat kan ni meddela då att det ni har mest användning för är pengar.

Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara att arrangera ett knytkalas där gästerna tar med sig en paj eller en sallad istället för present. Annars kanske ni kan nöja er med att bjuda på lite plockmat eller endast tårta. Jag vet inte, men möjligheterna är oändliga. Det är klart att det blir svårare när man har en tight budget, men omöjligt är inget.

nuskavi skrev 2009-01-03 13:52:59 följande:
    Vår ekonomi tillåter dock inte att vi gör det så det var därför vi tänkte ta hjälp av släkt och vänner. Och jag kan garantera att 150 kr/person är väl i princip så billigt som man kan komma undan när det gäller mat..
  • MulleNuh

Varför är det för mycket att önska sig pengar ist för presenter? Alltså detta IST för att ha en kuvertavgift!

Imma skrev 2009-01-03 13:59:45 följande:
    Jag förstår absolut ert dilemma. 150 i kuvertavgift tycker jag låter rimligt och jag skulle inte ha några problem med det. Dock skulle jag reagera om det i inbjudan även stod att ni önskade er pengar istället för presenter. Det tycker jag blir ett för mycket. Mitt förslag är att skriva att festen (kuvertavgiften om 150 kr) är istället för present och om någon hör av sig för att de vill ge något annat kan ni meddela då att det ni har mest användning för är pengar.Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara att arrangera ett knytkalas där gästerna tar med sig en paj eller en sallad istället för present. Annars kanske ni kan nöja er med att bjuda på lite plockmat eller endast tårta. Jag vet inte, men möjligheterna är oändliga. Det är klart att det blir svårare när man har en tight budget, men omöjligt är inget.
  • Imma

Det skrev jag inte. Jag skriver att om man har kuvertavgift anser jag att det blir för mycket om man ÄVEN önskar sig pengar i present. Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.

MulleNuh skrev 2009-01-03 14:02:18 följande:
    Varför är det för mycket att önska sig pengar ist för presenter? Alltså detta IST för att ha en kuvertavgift!
  • MulleNuh

Ahh ok!! Det håller jag med om..

Imma skrev 2009-01-03 14:06:05 följande:
    Det skrev jag inte. Jag skriver att om man har kuvertavgift anser jag att det blir för mycket om man ÄVEN önskar sig pengar i present. Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.
  • snippy81

Har man inte råd att gifta sig tycker jag man ska vänta eller välja ett mindre bröllop som man har råd med. Skulle aldrig be mina gäster om pengar.

• fromheretoeternity

Jag håller verkligen med dig!
    Jag känner ett par som hade ett bröllop för familj och vänner med en budget på 5000kr!

snippy81 skrev 2009-01-03 15:23:08 följande:
    Har man inte råd att gifta sig tycker jag man ska vänta eller välja ett mindre bröllop som man har råd med. Skulle aldrig be mina gäster om pengar.
  • Julia78

Jag tycker att det är okej med kuvertavgift, hade inte reagerar om vi fått en inbjudan med det. Men hade nog gett en billigare present.

• tonårsmorsa

Hur kuvertavgift uppfattas beror nog på hur nära man står brudparet. Måste brudparet välja mellan att endast bjuda familjen eller att ta kuvertavgift, så tror jag att nära vänner gärna betalar och får möjlighet att vara med. Är det däremot mer avlägsna vänner/släktingar väljer de kanske att tacka nej (vilket de kanske skulle gjort ändå).

Och sen till frågan hur ni gör med dem som ändå vill ge present. Mitt förslag är att ni öppnar ett konto på ex ticket, där ni kan spara till framtida resa. Om någon av gästerna frågar vad ni önskar er kan ni då föreslå ett bidrag till resekontot.

• feministbrud

Nuskavi, jag ville inte ha kuvertavgift och jag ser inte så positivt på folk som avkräver sina gäster på 500 kr per person för att kunna vara på ett slott, men jag har blivit bjuden på ett bröllop just med 150 kr per person i avgift och det var personer som var i din situation som gifte sig. Jag tyckte att det var helt ok (nu kunde jag inte gå på det bröllopet, men det hade inte det med att göra).

Så mitt råd till dig är att köra på kuvertavgiften, men strunta i alla tankar på att folk ska ge er mer pengar. Få ni presenter utöver avgiften så är det en bonus, men frågar folk så kan ju alltid svara (även om jag även där kan tycka att det är lite kaka på kaka att bara önska sig pengar).

Svar på tråden kuvertavgift..?