• nuskavi

kuvertavgift..?

Det verkar ju vara ett väldigt känsligt ämne det här med kuvertavgift.. eller känns det bara så för mig? Vi måste ta en kuvertavgift. Har pressat ner det till 150/pers men det känns ändå så hemskt snålt. Sen vet jag inte hur jag ska formulera inbjudningarna; kring avgiften vet jag, men sen vet jag att många kommer att ge present ändå och det är ju d som är d svåra. Hur ska man skriva att man isf bara vill ha bidrag till en bröllopsresa? Känns ju som att man bara försöker suga ur pengar från alla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 17:42
    Okej, nu har jag inte orkat läsa alla inlägg här, men det var ju ändå jag som startade tråden. För att lugna ner alla ska jag bara säga att jag formulerade mig jäkligt klantigt i början. Jag menade aldrig att jag ville ha/krävde både kuvertavgift och gåva från gästerna, men tyvärr lät det ju så. Jag och min blivande tänkte oss såklart en avgift istället för presenter. Att jag sen i något svagt ögonblick tänkte att jag skulle skriva något om eventuella gåvor (eftersom jag vet att vissa kommer att ge det också) i inbjudan var otroligt dumt och ingenting som jag någonsin egentligen övervägde att göra. Jag skrev en dåligt formulerad fråga som ledde till att många blev upprörda och som fick mig att framstå som sniken. Detta var inte riktigt meningen som jag hoppas att ni nu förstår. Så jag hoppas att den här tråden kan tacka för sig nu. Hoppas att någon som kan vill ta bort den åt mig. tack..

• Svar på tråden kuvertavgift..?
  • feministbrud

Jag skulle säga att det kan du inte göra. Jag är inte en person som är fruktansvärt emot kuvertavgift, men om man ska ha det så ska man nog vara tydlig med att det är istället för presenter. Om folk sedan vill ge presenter så är det en bonus. Jag skulle tycker INTE att du ska skriva att du vill ha pengar till en resa!

• nuskavi

nej, men det är ju precis så jag också känner. Kuvertavgiften ska vara istället för presenter. Men jag vet ju att väldigt många kommer att ge mer än så ochdet är ju liksom det som är problemet; hur ska jag undvika att vi får en massa saker som vi inte "vill ha"..?

• lillP

Om era gäster vill ge presenter utöver kuvertavgiften kommer de säkert fråga er när de osar. Då har ni ju tillfälle då att säga att ni har alla saker ni behöver...

• MulleNuh

Exakt.. Väl en av delarna..
    Om du är riktigt tydlig i det så är det sen upp till var och en av gästerna.. Bara du är väääldigt tydlig.

feministbrud skrev 2009-01-03 11:41:24 följande:
    Jag skulle säga att det kan du inte göra. Jag är inte en person som är fruktansvärt emot kuvertavgift, men om man ska ha det så ska man nog vara tydlig med att det är istället för presenter. Om folk sedan vill ge presenter så är det en bonus. Jag skulle tycker INTE att du ska skriva att du vill ha pengar till en resa!
  • MulleNuh

VÄLJ en av delarna skulle det stå.

• shakynose
    nuskavi skrev 2009-01-03 11:45:10 följande:
    nej, men det är ju precis så jag också känner. Kuvertavgiften ska vara istället för presenter. Men jag vet ju att väldigt många kommer att ge mer än så ochdet är ju liksom det som är problemet; hur ska jag undvika att vi får en massa saker som vi inte "vill ha"..?
    Fast jag tycker att man låter sina gäster bestämma själva vad de vill ge i present, om de vill ge något i present! (är också emot kuvertavgift egentligen...)

Om någon däremot frågar rakt ut vad ni vill ha så kan du ju säga vad ni önskar er.

Annars tycker jag inte att man ska "undvika att få något man inte vill ha" utan hoppas på att man får något som någon har skaffat med omtanke! Allt annat är ohyfsat och otacksamt imo.
  • fromheretoeternity

Men varför i så fall inte önska sig pengar till en bröllopsresa ISTÄLLET och använda pengarna ni själva har till bröllopsresa att betala bröllopet med? Eller hade ni tänkt att ha en högre kuvertavgift än vad man ungefär brukar ge i present? (kanske 500kr per par)

Tänk på att detta med kuvertavgift inte bara är ett hett diskusionsämne här på BT. Många gäster kommer säkert bli irriterade även om de givetvis inte berättar det för er. Dessutom får ni ju en helt annan press på er att alla ska tycka om maten, att det är en trevlig fest och liksom värt pengarna. Förstår du hur jag menar? Precis som när man själv är på restaurang, då vill man ju ha valuta för pengarna! Risken är ju att många gäster blir besvikna.
    Har man ingen kuvertavgift behöver man ju inte vara lika orolig, givetvis vill man att alla ska tycka om maten och att de tycker att det är roligt hela tiden men de har ju ändå blivit bjudna på allt och då har de ju heller inga större krav.

• nuskavi

Hmm, jag hade rätt alltså. Det är ett hett ämne det här. Nu ska jag bara förtydliga lite: Vi har inga pengar, vare sig till bröllopsresa eller mat. Så vi tänkte ha en kuvertavgift för att över huvud taget kunna bjuda på mat och bröllopsresan tänkte vi avstå ifrån eller eventuellt åka om nåt år om man kanske lyckats spara lite. Det är inte av snikenhet vi ska ha nån kuvertavgift, utan vi tycker väl hellre att vår familj och vänner får hjälpa oss med att få ett fint bröllop än att ge oss matberedare och annat skrot som vi redan har/inte behöver. Och det är inte av otacksamhet som vi inte vill ha ovan nämnda matberedare, för vi uppskattar all tanke som folk lagt ner.

• fromheretoeternity

Fast då kan jag inte riktigt förstå varför man ska ha ett bröllop med 150personer och sen räkna med att gästerna ska betala det.
    Vi hade lätt kunnat få ihop 200gäster till vårt bröllop men vår ekonomi tillåter inte det, det blir istället ett litet trädgårdsbröllop med de närmaste, ca 50personer.

• Myrmor

tror ts menade 150KR/pers inte 150 pers?

fromheretoeternity skrev 2009-01-03 12:49:15 följande:
    Fast då kan jag inte riktigt förstå varför man ska ha ett bröllop med 150personer och sen räkna med att gästerna ska betala det.Vi hade lätt kunnat få ihop 200gäster till vårt bröllop men vår ekonomi tillåter inte det, det blir istället ett litet trädgårdsbröllop med de närmaste, ca 50personer.
Svar på tråden kuvertavgift..?