• Gemma

    Summan av all glamour under solen (budgetkrisspecial!)

    Idag gjorde jag en egen brudklänning av näver, den blev jättefin och ekosmart.
    Egna champagnen fixade jag sedan lätt som en plätt, körde bara in en flaska "Great Wall" chardonnay (23 kinesiska yuan) i Soda Streamern.

    Nu ligger bollen hos er!

  • Svar på tråden Summan av all glamour under solen (budgetkrisspecial!)
  • Miss Biii

    Såg ett avsnitt av "Svensson Svensson" där Gustav just föreslog att köra en chardonnay i Soda Streamen, det är ju geniallt
    Ett annat tips från honom är att gå till fiket och fråga efter trasiga småkakor som kan fås gratis eller mot en liten struntsumma.

  • Gemma

    Nedrans, jag som trodde det var min idé. Har verkligen aldrig sett Svensson Svensson men man lär väl få börja nu, för att få fler tips på hur man fixar gratis guldkant.

  • Gemma

    Miss Bii: När jag var student (dvs personlig ekonomisk kris) brukade jag knalla bort till Ica Fridhemsplan strax före stängingsdags på fredagen; då kunde man pruta - på spillbitarna. Det brukade vara en blandning av marulk, hälleflundra och lax, och jag brukade be om att "bara få de vita bitarna".

  • Miss Biii

    Gemma - oxå genialiskt, som fattig student är det ju inte mer än rätt, studenter ska väl oxå ha rätt till lyx ibland

    Nu när vi befinner oss utomlands så har vi lagt in lite svenska serier i våra lap tops, kul o kolla på ibland... Svensson Svensson är grymt kul, tycker vi. De nyaste avsnitten nu är annorlundare än de äldre men det var bra med lite förnyelse. Hoppas du kommer gilla det lika mkt som jag o min sambo.
    Om man vill ha snacks/tilltugg till fördrinkarna så brukar Gustav spara små pizzabitar som blir över när de beställer pizza. Sen torkar han dem (låter de ligga framme ett tag) så blir dem som chips *tadaa*

  • Amelle

    Coucou!

    Hittade hit till slut. Jag vet faktiskt de som sodastreamat vitt vin på riktigt, bara blunda och låtsas attdet är skumpa. Eller?!

    Jahapp så har det gått ännu en helg. Jag känner mig så trött av detta eviga mörker. Det är liksom som att befinna sig i en evig havregrynsgröt - fyra nyanser av grått. Undrar lite hur ljus känns.

    Snö hitåt, tack.

    Julen närmar sig med stormsteg - i helgen var vi på (grådaskig) julmarknad i Gamla stan. Men ändå mysigt med varm choklad och en långpromenad.

    Middag med vänner i fredags, och så matlagning, vindrickande och dvd-tittande resten av helgen. Nu är jag gräsänka igen, men det känns lite lättare denna gång då maken tar med sig en av de lådor champagne vi beställt genom hans franska kontor. 2009 är räddat, indeed.

    Kram på er!

  • Gemma

    Amelle, välkommen in i ljuset och värmen! Även om det bara är elektroniskt. Titta in i skärmen bara och känn melatoninet strömma till. Vad blir det för champagne? Jag fick en halvflaska i present av syrianska väninnan på tjejmiddagen, hade aldrig hört talas om den, men den blir spännande att dricka på julafton (vi begränsar numera champagnedrickandet till speciella tillfällen, minns i somras när jag tog 1-2 glas rosa moet varje dag, före middagen, those were the days...)

    Här är alltjämt tolv grader, blå himmel och sol! Det är så häftigt med platanernas jättelöv som frasar under hjulen på monstrets vagn.

    Mina dagar ser alltmer ut som en kostcirkel. Stora kolhydratdelen är mitt mammaliv; eftersom det är intimt förknippat med mina vänners mammaliv så blir det playdates varje dag, ibland hämtas man med privatchaufför och körs till deras casa, ibland tar man tunnelbanan med Ergon, det är lika kul vilket som. Eller också gör man som igår, väninnan kom hit, sen gick vi till parken och lät döttrarna tumla runt på lekplatsen, en salig röra av kinesiska och västerländska barn, föräldrar, mor och farföräldrar, ayier, väninnans dotter toklycklig och smutsig, väninnan som bor i lyx-gated community med egen lekplats helt förfärad: "It's so dirty! Who CLEANS this place?" Och så mitt i alltihop, monstret, i grön lurvjacka med enorma ögon och vidöppen mun. Två söta svenska bröder ville åka rutchbana bredvid henne hela tiden, visa hur stora och starka de var såklart men också kära ner sig i hennes långa ögonfransar och försynta flickaktighet.

    Sen gick vi och tittade på loppiga svarta svanar. Det är så sorgligt, den lokala faunan begränsar sig till några guldfiskar som skymtas i det grumliga vattnet och så svanparet som filmas och fotas och göds med överblivet bröd, dagarna i ända. På vägen hem gick vi en sväng genom lyxhotellet och tittade på de enorma frigolit-tomtarna som flankerar marmorgången, de små stånden där man kan köpa Christmas Pudding, miljoner ljus och vinkande kinesiska tomteflickor. Monstret, som redan varit där en gång tidigare på dagen (hon är jättenära att krypa nu, hon tjuter av lycka när hon får se de turkosa heltäckningsmattorna i gymmet, lekrummet såklart och medicinbollarna) tjöt av lycka. Det satt också ett foto på monstret i adventskalendern, där hon sitter på en stol och tuggar på ett hörn av paket nummer sex (diaboliska blå nallen, ni minns..?)

    När vi kom hem drack vi té och käkade Panettone, medan döttrarna stal klementiner och gömde i lådan med klossar. Lekte fram till klockan sju, när väninnans svenske make anlände vi a tunnelbana (hon hade snott drivern); "Nu är du i sanning värd en mugg glögg"; tyckte jag, och han protesterade inte. Sen satt vi vid matbordet och åt pepparkakor och planerade gemensam juldagsknytislunch med dem, hos dem. När de gick konstaterade jag att det var en halvtimme kvar tills mannen skulle komma hem, och att det var hög tid att sätta igång med lasagnen. Då fick han nåt sorgset i blicken och väninnan likadant, det är väl det enda som kan vara svårt för de där hårt arbetande expatcheferna som gift sig med kinesiska kvinnor; att de troligtvis aldrig kommer att få komma hem till en puttrande gryta med dillkött, boef bourgignon, eller vad deras kultur nu föreskriver. Naturligtvis var jag inte sen att upplysa mannen om detta ;)

    Medan vi åt ett enormt lass lasagne (fick inte tag på spenat så jag blandade en hel massa fryst grönkål med ricottan, det blev hur bra som helst för den är mycket mer robust och släpper inte ut nåt vatten, plus att det lär vara hur mycket antioxidanter som helst i grönkål så i jul - käka på bara!). Mannen berättade att han blivit inkallad till chefen, med tanke på att de flesta av expaterna är på väg att bli hemskickade inom kort, de flesta med dealer som är så dåliga att de tänker säga upp sig, så var han ju inte lite nervös. Men det visade sig att huvudkontoret i Paris vill träffa honom under vår julresa för att diskutera ett EVENTUELLT jobb som teknisk chef för nordeuropa, inom en av de få branscher som faktiskt profiterar på lågkonjunkturen. Vi får se vad som händer. "Det kan gå fort", tillade mannen med skräckblandad förtjusning och jag... kände det vanliga pirret i magen. Har vant mig vid att framtiden är oviss, vi kan hamna i princip var som helst, Östeuropa är jag bestämt emot men i övrigt kan jag tänka mig det mesta. Fast... en stor del av mig vill inte lämna Shanghai. Trivs så bra här.

    Idag ska jag jobba lite, sen storhandla, sen jobba lite till medan monstret sover lunch, sen ska vi på playdate hos en kinesisk väninna som bor runt hörnet i ett vräkigt penthouse som bebisarna lär älska, för det är fullt av gåstolar och liknande attrapper som jag aldrig i livet skulle skaffa men gärna unnar min dotter att njuta av.

    Men alltså - hur mår ni???

  • Amelle

    Gemma ? grönkål är grymt! Har ätit en väldigt god paj med grönkål, ost och massa valnötter. Och så kan man ju göra grönkålssoppa, vilket står på min meny ikväll. Har ett kålknippe som ligger i kylen och väntar. Kostar ingenting (budgetkrisspecial!!) är svinnyttigt och gott. Tack för tipset med att det funkar i lasagne, ska testa nästa gång istället för den obligatoriska spenaten i veggolasagnen.

    Skumpan är i alla fall för mig tidigare okänd liten producent: Lagache-Lecourt. Den är hur som helst mycket god (fast när det kommer till champagne så smakar det mesta bra i min mun).
    Då vi beställer via makens kontor så blir det också väldigt, väldigt billigt. Så nu laddar i upp förrådet för nästa år. Lite guldkant på tillvaron behöver man ju jämt, inte minst i dessa snåljåpstider.

    Och apropå det så har vi lagt Pragplanerna på hyllan. Istället drar vi med några vänner upp till deras fjällstuga efter nyår. Hoppas på massa snö!

    Spännande med makens eventuella jobb? kan du jobba varifrån som helst med ditt frilansande? Eller hur funkar det?

    Du anar inte hur ert väder får mig att längta. 12 grader och SOL. Känns mycket, mycket avlägset. Datorn är som du säger det absolut ljusaste i Stockholm just nu

  • Amelle

    Gemma, glömde säga att din ostkaka lät gudomlig. Har sparat receptet!

    Vad har ni för julbordsmåsten? Jag älskar nästan allt, bara det är vällagat. I år tänker jag försöka lägga vantarna på en ekologisk julskinka då jag är rätt kinkig när det kommer till kött. Tror att den är extra saftig och glad.

    Hur lagar man svensk julemat i Shanghai?

  • Gemma

    Amelle: Förra året bakade vi lingonbröd (allt utom rågkross finns här i Kina, dvs råröda lingon, linfrön, rågmjöl grovt och fint), lussekatter, gjorde kola, köttbullar och rödkål. Så det får väl betraktas som måsten. Pepparkakor av olika slag, blåmögleost, olika Abbas sillar, Skumtomtar, snaps, glögg, julmust och Aladin finns på Ikea. Rökt- och gravad lax är jättelätt att få tag på, det finns en massa import från Norge. Det roliga är att man kan blanda in andra kulturers traditioner. T ex beställde vi ju en komplett Turkey dinner på julafton förra året som anlände i stora, ångande kartonger efter julklappsutdelningen. I år har jag köpt christmas pudding och tyska spekulatus-kakor, plus lebkuchen. En rund, röd julost kommer att inhandlas och de lokala klementinerna är urgoda. Valnötter kryllar det av här, medan hasselnötter är svårare. Vårt ungerska julbröd ersätts lätt av ett briochebröd från Paul, om man inte orkar baka så mycket. Sen kompletterar vi med lite tryfflar från Leonidas, och jag är nöjd! Min kinesiska väninnas svenske make har f.ö. beställt en julskinka genom Marriott, vars kock tydligen är svensk. Så Amelle, ALLT går att ordna och ganska lätt dessutom! Ekologiska ägg, ekologisk mjölk och ekogrönsaker finns, lokalt producerat. Det enda som är helt obefintligt är, tyvärr, ekologiskt kött. Så vi får hålla till godo med en mix av importerat australiensiskt ox och lamm, och lokal kyckling och fläsk. Monstret får bara det australiensiska och det är ju inte ekologiskt, men säkert helt OK ändå.

    Igår var jag på playdate i ett enormt, vulgärstort penthouse med utsikt över hela världen, åt alla väderstreck. Monstret och jag ville bara hem, trots att kinesiska väninnan var väldigt generös och hattade runt i två timmar och vräkte leksaker över oss. Monstret gillar ju att fördjupa sig, och så fort hon var på väg så ryckte kinesiska väninnan boken eller klossen eller vad det nu var, ur tassarna på henne och ersatte med något nytt, i hennes tycke bättre. Men det värsta var att hon slog sin dotter, hela tiden! Smällde till henne på de små klåfingrarna (i den här åldern vill de pilla på allt, ju).

    Idag ska jag till ayin på skarpen att hon aldrig, under några omständigheter, får slå monstret, inte minsta lilla. För jag vet att hon slog sina egna barn, man gör tydligen det här. Det är lika otänkbart att INTE göra det, som för en svensk att aldrig någonsin säga "nej", ens till ett större barn. Ja, nästan som att man är lite oansvarig om man inte slår sitt barn. Fast min andra kinesiska väninna, hon som är gift med en svensk, gör nog inte det. Inte vad jag vet i alla fall.

    Igår var monstret jättegrinig. Sov dåligt, trött, lättirriterad. Och då plötsligt för första gången på en hel vecka, fick hon de där stora, galna ögonen igen, och den lilla armen gick som i trans upp till de underbara GLASÖGONEN. Varpå jag bestämt sa: "Nej!!!". Genast började hon gråta. Och armen åkte tillbaka ner. Sen skojade jag och pruttade henne på magen, sen var allt bra igen. Men numera, om hon av misstag råkar nudda glasögonen, då tar hon bort handen som om hon bränt sig. Hon är så snäll, till och med när hon inte är det.

    Idag ska jag jobba, och kanske unna mig nån form av massage. I eftermiddag har vi skypedate med mormor och morfar, sen ska jag nog över till gymmet och leka lite med monstret, tills det sprakar av statisk elektricitet.

    Amelle, när skulle du göra snuskigt julpynt? Och... tro mig, det finns äcklig champagne. Kinesisk! Smakar äppelcidervinäger med kolsyra.

    Frilanseriet kan jag ta med mig överallt. Superpraktiskt.

  • Gemma

    Lapinette, hur går det med allt? Hur mår du? Kan inte låta bli att tänka på dig, flera gånger per dag. Du är typ en familjemedlem nu (och det omfattar den lilla eventuella grodden också). Kram, G

Svar på tråden Summan av all glamour under solen (budgetkrisspecial!)