• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • Stitch

Jag får i mitt jobb också närvara vid många bröllop och den låt jag har allra mest svårt för är en av de vanligaste.
    "Av längtan till dig". Alltså, hur många famnar har människan egentligen lämnat?! Hakar upp mig på det varje gång.

Kanske redan har avhandlats i tråden men jag orkade inte läsa tillbaka längre än till sidan 11.

• passionsblomman

Haaa haaa! jag tror Duchess att vi har varit söndagsskolebarn om inte i samma kyrka, så iallafall i samma tid...

jag pratade häromsistens med min sambo om just den sången apropå chokladbollsdiskussionen som ibland kommer upp och hur ord förändras med tiden.
    Uppenbarligen har det hänt något drastiskt sedan 70-talet, då det var negerbollar man gjorde med kompisarna efter skolan och man trodde det var snällt att stoppa sin veckopeng i den nickande bössan...

Tur att det blivit annorlunda...

Duchess skrev 2008-12-10 11:54:34 följande:
    Jag kan kontra med en fin missionssång som jag lärde mig i barntimmarna på Filadelfia.Jesus har en bok i himlensnart så är den full med namnNamn på frälsta små kineser, negerbarn från Kongos landindianer, eskimåer,svenska barn med hjärtat rent.Jag vill möta dem i himlennär din bok är full av namn.Vi hade också en liten sparbössa där en mörkhyad ung gosse nickade som tack varje gång man la ner i slant i den.
  • Fjosok

I våran musiksal finn ju en kalssuppsättning av den gamla sångboken "Nu ska vi sjunga" med den fantasiska sången om familjen krokodil. "I Niggerland, där händer det ibland..." och senare om "niggerdoktorn Pillerman".

Senare i den vackra "Majas vaggvisa till dockan" så hotar man med stryk med ris om inte dockan sover snart.

Minns den där sparbössan med en svart pojke.

Det var säkert en fin tanke då, men idag är det ju så in i helskotta fel det kan bli.

Fast i bönhuset hette det inte "niggerland" utan "missionsfältet". Tack och lov för det.

• älskarlivet

Men det spelar väl ingen roll? Mer än en famn är ju "famnar".. Jag hade gärna haft den på vårt bröllop om den inte varit så att jag är det första seriösa förhållande min sambo har..

Stitch skrev 2008-12-10 13:36:37 följande:
    Jag får i mitt jobb också närvara vid många bröllop och den låt jag har allra mest svårt för är en av de vanligaste."Av längtan till dig". Alltså, hur många famnar har människan egentligen lämnat?! Hakar upp mig på det varje gång. Kanske redan har avhandlats i tråden men jag orkade inte läsa tillbaka längre än till sidan 11.
  • Fjosok

Ojojoj.

Tror jag just hört den mest sorgliga bröllopsballaden. Springsteens "Book of Dreams" klår det mesta. Om en nedsupen man som står utanför lokalen där det hålls en bröllopsfest och han minns sitt gamla ex. Om det är exet som gifter sig eller inte framgår inte. bara att det är bittert så bittert.

Skulle en brud önska denna skulle jag börja flabba

www.actionext.com/names_b/bruce_springsteen_lyrics/book_of_dreams.html

• chokladflingan

JAG TROR att anledningen till att lovsånger är populära är för att texten och musiken gör att det är lätt att leva sig in i texten. Man menar det man sjunger, så är det för mig i alla fall.

Jag tycker jättemycket om många psalmer också, men med vissa krångliga tradiga melodier är det inte alltid så lätt att sjunga med inlevelse om ni förstår vad jag menar?

Sedan finns det ju många man hört så många gånger att det nästan gör ont i öronen när man hör dem.

• Fjosok

Dog tråden nu, det va la tråkigt :(

• viktualia
    chokladflingan skrev 2008-12-12 09:47:53 följande:
    JAG TROR att anledningen till att lovsånger är populära är för att texten och musiken gör att det är lätt att leva sig in i texten. Man menar det man sjunger, så är det för mig i alla fall.
    Jag har svårt att hålla med... många lovsånger säger inte ett skvatt och jag kan inte leva mig in i dem alls... Men ge gärna ett exempel på lovsång som GÅR att leva sig in i - det finns alltid utrymme för nya sånger i repetoaren!
  • Fjosok

Oj, hade glömt denna tråden nu, gör mig impopulär i andra trådar just nu känns det som

Lovsånger som funkar, leva sig in i. Hmm ...

Kan ingen jag heller

Svar på tråden Den värsta bröllopssången?