• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • viktualia

En till präst skrev 2008-12-07 21:10:28 följande:

Vilket bevisar att folk faktiskt inte bryr sig så mycket om texten som om melodin.... (just hemkommen från läger med okyrkliga fjortisar som tycker sången är underbar - den påminner ju om schlagermusik)Själv föredrar jag den på engelska, men av någon outrgundlig anledning har den svenska texten "slagit" mer.Något som ju aldrig hände med "Glory" - en liknande sång som man sjungit i decenier....
    *fniss fniss*
    Det är helt OTROLIGT att folk, som vanligen är tänkande människor, stänger av hjärnan och bara sjunger vilka lovsånger som helst.. hm... intellektuella Viktualia klarar inte sånt...
  • En till präst

Jag tycker nog att vilken konstig gramatiskt inkorrekt lovsång som helst är bättre än allt profant dravel som man måste stå ut med för att folks uppfattning om att göra dop eller bröllop "personligt" alltid är att peta in något som inte är kristet.

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-07 22:32:46 följande:

Jag tycker nog att vilken konstig gramatiskt inkorrekt lovsång som helst är bättre än allt profant dravel som man måste stå ut med för att folks uppfattning om att göra dop eller bröllop "personligt" alltid är att peta in något som inte är kristet.
    Inga lovsånger är bra lovsånger! Och det är allt konfirmanderna vill sjunga!
  • älskarlivet

Fast jag är ingen bridezilla, men tycker det är så oerhört mycket smidigare att ha psalmtexten i häftet, istället för att behöva krångla med psalmböcker som måste delas ut!

En till präst skrev 2008-12-07 20:14:47 följande:

Nancy Drew skrev 2008-12-07 19:41:55 följande:Det "lilla häftet" är producerat av brudparet (läs bruden) och förekommer inte på så värst många vigslar ute i det verkliga livet i församlingen där jag jobbar.Icke-bridezillor har det aldrig. Bridezillor har det ALLTID.Och en del helt normala brudpar också. Men det är långt ifrån alla brudpar som gör häften. Många litar på att folk klarar att slå upp psalmer i psalmboken om man sätter upp numren på tavlan och prästen talar om att "nu sjunger vi psalm XXX".
  • Duchess

Det finns många saker runt bröllopsdagen som kan vara krångliga. Dela ut psalmböcker i kyrkan har jag dock aldrig tänkt på som en av de krångliga sakerna. Hur krångligt är det? Vaktmästaren, eller någon god vän, hälsar välkommen och ger alla en psalmbok. Funkar finfint.

älskarlivet skrev 2008-12-08 08:07:52 följande:
    Fast jag är ingen bridezilla, men tycker det är så oerhört mycket smidigare att ha psalmtexten i häftet, istället för att behöva krångla med psalmböcker som måste delas ut!En till präst skrev 2008-12-07 20:14:47 följande:
  • chokladflingan

Kjell Präst skrev 2008-12-08 07:59:41 följande:

En till präst skrev 2008-12-07 22:32:46 följande:
    Inga lovsånger är bra lovsånger! Och det är allt konfirmanderna vill sjunga!
    ??????????????!!
  • Nancy Drew

Nancy Drew skrev 2008-12-07 19:41:55 följande:
    Det "lilla häftet" är producerat av brudparet (läs bruden) och förekommer inte på så värst många vigslar ute i det verkliga livet i församlingen där jag jobbar.Icke-bridezillor har det aldrig. Bridezillor har det ALLTID.Och en del helt normala brudpar också. Men det är långt ifrån alla brudpar som gör häften. Många litar på att folk klarar att slå upp psalmer i psalmboken om man sätter upp numren på tavlan och prästen talar om att "nu sjunger vi psalm XXX".
    Men man brukar ju få dem på begravningar också...?
  • Kjell Präst

Nancy Drew skrev 2008-12-08 10:06:21 följande:

Men man brukar ju få dem på begravningar också...?
    Bara om de anhöriga särskilt önskar det, och dessa agendor produceras då oftast av begravningsbyrån, men även ibland av de anhöriga.
  • älskarlivet

Jo, men inte krångligt på det sättet, bara mycket smidigare att bara ha vigselprogrammet.

Duchess skrev 2008-12-08 08:48:34 följande:
    Det finns många saker runt bröllopsdagen som kan vara krångliga. Dela ut psalmböcker i kyrkan har jag dock aldrig tänkt på som en av de krångliga sakerna. Hur krångligt är det? Vaktmästaren, eller någon god vän, hälsar välkommen och ger alla en psalmbok. Funkar finfint.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-08 08:07:52 följande:
    Fast jag är ingen bridezilla, men tycker det är så oerhört mycket smidigare att ha psalmtexten i häftet, istället för att behöva krångla med psalmböcker som måste delas ut!En till präst skrev 2008-12-07 20:14:47 följande:
    Som sagt: Man är ingen bridezilla för att man har häfte, men det går lika bra ändå. Psalmböcker förekommer ju i alla andra gudstjänster så det finns säkert en rutin för hur de delas ut, om de inte ligger i bänkarna redan.

Tycker man att det är roligt och har tid för det kan man såklart göra ett häfte, men jag vill bara att folk ska veta att det inte behövs, och att det inte är så vanligt på bröllop som det verkar här på BT.
Svar på tråden Den värsta bröllopssången?