• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • Fjosok

Den följer ändå inte den klassiska "lovsångstesen".

Nu är detta lite OT men strunt samma, jag som startade tråden, hehe

Som kristen och svenskkyrklig kan jag inte begripa vissa saker inom den "lovsångskultur" som gäller i många sammanhang.

1. Varför ska alltid texten projeceras på väggen, med OH eller ett presentationsprogram. Men bara texten. Noter är förbjudet. Alla SKA kunna melodierna även om det är första gången man är där. Jag har påpekat detta i vissa EFS-samanhang (ingen frikyrka jag vet, men det finns en del frikyrkowannabes där) och fick ett svar modell goddag yxskaft.

2. varför måste sångerna vara så tjatiga. Upprepningar så in absurdum. Vissa sånger skulle man kunna klämma in textraden "This song is soooooo boring" mitt i och upprepa fyra gånger utan att någon ens skulle reagera.

3. Den enorma biz som växt fram runt denna musik. Det är ju 80-talsschlager rätt av. Rak fyrtakt, basen pumpar ofta åttondelar och syntmattorna dånar. Har sällan hört någon skiva som sticker ut från den stilen. Finns säkert någon men den har gått mig förbi.

Men det är väl som med mycket. Gillar man det inte ser man mest sidorna man just inte gillar. Denna musik verkar betyda mycket för många och har ju ett fint budskap, så ... :)

• viktualia

Fjosok - hihihi.. jag kan inte låta bli att försöka svara:

1. Alla utgår ifrån att ingen sjunger efter noter.... vilket är lagom sanslöst men så är det! Mycket körpedagogik bygger på att folk lär in melodier på gehör och så "ska" det vara även under gudstjänsterna... rätt eller fel men jag gissar att det är det vettigaste svaret som går att ge

2. Här kommer en GRYM förklaring: För att när folk gått upp i nåt slags trans kan de inte hålla ordning på mer än en textrad. Det är liksom svårt att sjunga avancerade texter om man samtidigt skruvar lampor...

3. tjaa du.. jag stödjer inte den industrin trots att jag rätt ofta sjunger "Ropa till Gud" och andra mer "tjatiga" lovsånger.. har ingen förklaring annat än att man då och då måste byta lovsång för att inte somna totalt....

Förresten - den värsta sorten av punkt 1 har jag upplevt under svenskkyrkliga gudstjänster i gamla stenkyrkor.. en bra grej med detta - det är lättare att delta i liturgin som annars blir en utestängade grej för den som inte kan texterna i den "lokala" liturgirepetoaren...

(rolig diskussion det här!!!)

• Fjosok

men det gäller väl framförallt gospelkörer och andra som sjunger mer moderna saker. Skulle vilja se den dåre som instuderar Matteuspassionen eller ett stycke av Ingvar Lidholm på gehör

Visst är gehörsinlärning bra, men att kunna följa en notbild är aldrig fel. Bara att följa, inte kanske kunna uttyda och läsa avista.

Jag kan samtidigt hålla med om att vissa psalmer är helt och hållet sanslösa och mest bara med i psalmboken för att dom "ska". Nu i jul kommer vi ju att säkert råka ut för "hugg i och dra"-psalmen. Tristare melodi och text finns inte

• Fjosok

men det gäller väl framförallt gospelkörer och andra som sjunger mer moderna saker. Skulle vilja se den dåre som instuderar Matteuspassionen eller ett stycke av Ingvar Lidholm på gehör

Visst är gehörsinlärning bra, men att kunna följa en notbild är aldrig fel. Bara att följa, inte kanske kunna uttyda och läsa avista.

Jag kan samtidigt hålla med om att vissa psalmer är helt och hållet sanslösa och mest bara med i psalmboken för att dom "ska". Nu i jul kommer vi ju att säkert råka ut för "hugg i och dra"-psalmen. Tristare melodi och text finns inte

• Duchess

Fjosok:
    Ingvar Liedholms "Laudi" kanske vore nåt för landets gospelkörer att bita i?

För övrigt kan jag nog svara på första delen av din fråga. Det har att göra med upphovsrätt. Du får inte trycka upp varken noter eller text till en sång i ett programblad utan att ha tillåtelse till detta. Att visa dem på OH löser problemet.

Kan också meddela att vi på vår vigsel hade "Is god a three letter word" på sopransax, samt "Följ mig över ängarna" av Liza Lundqvist som bonusmusik.

• Fjosok

Laudi, ååååh, sjöng vi när jag gick på musikhögskolan :)

Ja att detinte trycks förstår jag helt, men frågan är snarare varför man jämt bojkottar notation som om det vore något för borttappade ufos

• viktualia
    Fjosok skrev 2008-12-07 13:08:10 följande:
    Ja att detinte trycks förstår jag helt, men frågan är snarare varför man jämt bojkottar notation som om det vore något för borttappade ufos
    Är det inte så då ???? *ler illmarigt*
  • Fjosok

Hehe, nej. Så illa är det inte. Tänk inte så om våra kristna bröder för 17 gubbar. Vi har fyra evangeler och olika syner på kristus så då får vi ha det med!

Även om det tar emot ibland hehe

• Nancy Drew
    Duchess skrev 2008-12-07 12:58:10 följande:
    Fjosok:Ingvar Liedholms "Laudi" kanske vore nåt för landets gospelkörer att bita i? För övrigt kan jag nog svara på första delen av din fråga. Det har att göra med upphovsrätt. Du får inte trycka upp varken noter eller text till en sång i ett programblad utan att ha tillåtelse till detta. Att visa dem på OH löser problemet. Kan också meddela att vi på vår vigsel hade "Is god a three letter word" på sopransax, samt "Följ mig över ängarna" av Liza Lundqvist som bonusmusik.
    Men när man går i kyrkan på vigslar, dop och begravningar, (nästan bara då jag går dit) brukar man ju få ett litet häfte där det ingår texter till de psalmer man ska sjungas. Piratkopiering, får man anta. Jag tycker det är ett oskick, jag kan typ två psalmer (nej, det är ingen överdrift), men jag kan i alla fall läsa noter. Utan psalmboken har jag inte en sportslig...
Svar på tråden Den värsta bröllopssången?