• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • MolsonCanadian

För mig är "tokkristna" oftast pingstvänner som gormar tungotal ohämmat under gudstjänsten så att man skräms och går ut. Då tänker jag i mitt stilla sinne på Paulus (1 Kor.14:28).

Det krävs väl annars inte så mycket för att anses tokkristen i Svenska kyrkan. Det räcker nog att man överhuvudtaget tror.
    Den präst vi hoppas på är en 36-årig sneakersälskande man med rakad skalle som ränner på hårdrockskonserter, gärna Iron Maiden, stup i kvarten. Men han är "högkyrklig" så det förslår.

En till präst skrev 2008-12-08 12:38:47 följande:

Ha ha - vi "tokkristna" i Svenska kyrkan brukar kallas högkyrkliga, alltså vi som gärna använder kroppslig gestaltning i gudstjänsten; Evangelieprocession, korstecken, knäfall, rökelse etc...Fast gemene man tror ofta att "högkyrklig" betyder "alltmänt stel och stroppig". Har flera gånger pratat med folk efter en vigsel eller annan kyrklig handling där de är så glada att de fick mig som är så folklig och trevlig och inte någon jobbig högkyrklig präst... och då är jag den mest högkyrkliga på flera mil!
  • En till präst
    MolsonCanadian skrev 2008-12-08 12:38:52 följande:
    Fast jag har allt varit med om, ganska ofta till och med, att konfirmander "smälter" under den typen av lovsång så att det blir deras verklighet. Hade en förbönsgudstjänst en gång med bara vi och konfirmanderna, som vi kanske inte förväntade oss skulle slå an hos dem, främst med tanke på att de annars är så oerhört coola i truckerkeps men där hade vi totalt fel. Vi fick förlänga gudstjänsten för att alla som ville skulle få förbön.En till präst skrev 2008-12-08 12:31:33 följande:
    Sant. Fast man måste ha i minnet att 14isar tar alla chanser att känna starkt, varken det gäller att få skrika sig hesa under en skräckfilm eller att gråta i kapp under sentimentala gudstjänster.

Jag har en gång råkat ut för masspsykos när ett helt läger satte igång och grät under just såna gudstjänster.

Och jag snackar inte om naturlig gråt för att man är berörd av Gud, utan om "smittande känslosamhet" för att man är trött, det är mörkt och mysigt och många stearinljus, och man sjunger sånger i E-moll och plötsligt kommer på allt som är sorligt och jobbigt i livet.

Det tog 2 timmar innan vi hade lyckats häva den hysterin...
  • MolsonCanadian

Åhå. Nä, E-moll och sorg var inte på tapeten. Grät gjorde de inte heller. Vi brukar placera ungarna på långt avstånd från varandra, just för att undvika "smitta". De får gå enskilt in i kyrkan på behörigt avstånd och med behörig tid dem emellan och sitta säkert 10 meter ifrån varandra.

En till präst skrev 2008-12-08 12:49:31 följande:

Sant. Fast man måste ha i minnet att 14isar tar alla chanser att känna starkt, varken det gäller att få skrika sig hesa under en skräckfilm eller att gråta i kapp under sentimentala gudstjänster.Jag har en gång råkat ut för masspsykos när ett helt läger satte igång och grät under just såna gudstjänster. Och jag snackar inte om naturlig gråt för att man är berörd av Gud, utan om "smittande känslosamhet" för att man är trött, det är mörkt och mysigt och många stearinljus, och man sjunger sånger i E-moll och plötsligt kommer på allt som är sorligt och jobbigt i livet.Det tog 2 timmar innan vi hade lyckats häva den hysterin...
  • viktualia

En till präst skrev 2008-12-08 12:49:31 följande:

Det tog 2 timmar innan vi hade lyckats häva den hysterin...
    Usch... känner mig småhemsk som sitter och fnittrar igenkännande... ha ha ha...

Senast jag var i närheten av dylika stämningar var det en av tonåringarna som började gråta först efteråt och hon själv kom väldigt snabbt fram till (viskandes till mig) att hon egentligen inte var ledsen utan att det bara var spänningar som släppte. Självinsikt kommer KANSKE med åren... (hon är 18).

För övrigt är sådana här historier ett tecken på att vi ledare sällan har fel när vi förklarar vikten av att sova under dylika arrangemang...

Och som sagt.. den svenska texten till "Ropa till Gud" är en av mina skräckfavvisar. Nån som vill bidra med fler läbbiga?
  • Duchess

En av mina frikyrkofavoriter är Fantomensången.

"...Jag vill leva där din flod rinner fram
    Jag vill bo under ett vattenfall
    Jag vill dricka av din himelska ström
    Om och om igen"

Bo under ett vattenfall??

• viktualia
    Duchess skrev 2008-12-08 21:01:15 följande:
    En av mina frikyrkofavoriter är Fantomensången. "...Jag vill leva där din flod rinner framJag vill bo under ett vattenfallJag vill dricka av din himelska strömOm och om igen"Bo under ett vattenfall??
    Fniss fniss.. den hade jag missat.. men det finns sanslöst många usla sånger.. och jag försöker hålla mig undan de värsta lovsångsorgierna.. vilket har gått riktigt bra tills jag nyligen närmat mig bibelbältet med skrämmande fart..

Mitt värsta minne av Ropa till Gud är förresten från en svenskkyrklig högmässa när den lovsången sjöngs som "bakgrundssång" under nattvardsgången.... det var ju bara kantorn och så frikyrkoViktualia som kunde sången... *ridå*
  • passionsblomman

Jag har sedan barnsben alltid fått en väldigt otäck bild på näthinnan av textraden"jag lyfter ögat mot himmelen"

fast jag tyckte som liten iofs att "ta din säng och gå" var en ganska tung uppmaning...

...på gudstjänster i min glada ungdom höll jag på att få gå ut under sången som innehöll"träden skall klappa i händerna" som sjöngs med stor inlevelse, under det att det friskt klappades i händerna... Jag har aldrig klarat att sjung med i den och SAMTIDIGT klappa... jag är inget träd...

• Myrmor

haha, måste säga att jag vill lova dig faller under "mesta puckotext" för mig. Sällan har en text fraserats så dåligt..

"du är värd allt lov
    du är suvvve-räään
    beeeeundransvärd
    halleluja" (här kom han inte på fler fina ord)

Duchess skrev 2008-12-08 21:01:15 följande:
    En av mina frikyrkofavoriter är Fantomensången. "...Jag vill leva där din flod rinner framJag vill bo under ett vattenfallJag vill dricka av din himelska strömOm och om igen"Bo under ett vattenfall??
  • viktualia

Själv minns jag nån strof i stil med

"Vi vill se upp till dig, och proklamera din kärlek"....

allmänt vidrigt.. minns dock inte mer...

• Duchess

Det finns en sång med frasen: "vi vill stå upp för dig och proklamera din seger". Kan det vara den?

Själv sjunger jag av principskäl aldrig sånger som innehåller orden proklamera eller segertåg

viktualia skrev 2008-12-08 22:02:02 följande:
    Själv minns jag nån strof i stil med"Vi vill se upp till dig, och proklamera din kärlek"....allmänt vidrigt.. minns dock inte mer...
Svar på tråden Den värsta bröllopssången?