• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • En till präst
    viktualia skrev 2008-12-08 22:02:02 följande:
    Själv minns jag nån strof i stil med"Vi vill se upp till dig, och proklamera din kärlek"....allmänt vidrigt.. minns dock inte mer...
    *Sjunger*

Just nu ger vi oss till Dig
    hela vårt liv, hela vårt liv
    Just nu ger vi oss till Dig
    hela vårt liv, hela vårt liv

Vi vill stå upp för Dig
    och proklamera Din seger
    Vi vill stå raka och fasta i Ditt ord
    Vi vill stå upp för Dig
    och proklamera Din seger
    för Du är den förste
    och den störste i våra liv!

Eh... ja! Proklamera mera....
  • Nynaeve

En till präst skrev 2008-12-08 22:16:29 följande:

Eh... ja! Proklamera mera....
    Ja? Annars skulle det väl heta proklamindre? ;P
  • Nancy Drew
    passionsblomman skrev 2008-12-08 21:20:04 följande:
    på gudstjänster i min glada ungdom höll jag på att få gå ut under sången som innehöll"träden skall klappa i händerna" som sjöngs med stor inlevelse, under det att det friskt klappades i händerna... Jag har aldrig klarat att sjung med i den och SAMTIDIGT klappa... jag är inget träd...
    Va, finns det en sådan låt? Jag trodde det var en väldigt vacker popsång av artisten Sufjan Stevens. Jag har alltid tyckt att det var en så vacker titel (själva frasen finns inte med i sången). Känns lite tråkigt om han har "snott" det från någon fånig frikyrkoschlager. (Fast artisten i fråga är kristen, så det vore inte helt ologiskt).

• Myrmor

apropå det där med att klappa händerna.. har sååå svårt för den där psalmen man sjunger varje midnattsmässa (ära ske herren i höjden??)

"sjungen och spelen och dansen och klappen i händer.." Högkyrkligt så det förslår, och INTE särskilt "klappvänligt"...

• Duchess

Jodå, jag kan den också!

"Fyll hela jorden med lovsång
    Lova Herren med allt vad du har.
    Fienden darrar och bävar
    när vi överallt frimodigt upphöjer Far.

Fyll hela jorden med lovsång.
    Även bergen ska jubla en gång.
    Träden ska klappa i händerna.
    Hela jorden ska fyllas med lovsång."

Vid det här laget kanske det framgått att jag var med i diverse lovsångsteam på 80-talet. Jag betecknar det som en ungdomssynd Min tro har jag fortfarande kvar, men jag sjunger heller Bach och Sinatra idag.

passionsblomman skrev 2008-12-08 21:20:04 följande:
    Jag har sedan barnsben alltid fått en väldigt otäck bild på näthinnan av textraden"jag lyfter ögat mot himmelen"fast jag tyckte som liten iofs att "ta din säng och gå" var en ganska tung uppmaning......på gudstjänster i min glada ungdom höll jag på att få gå ut under sången som innehöll"träden skall klappa i händerna" som sjöngs med stor inlevelse, under det att det friskt klappades i händerna... Jag har aldrig klarat att sjung med i den och SAMTIDIGT klappa... jag är inget träd...
  • viktualia

*Sjunger*Just nu ger vi oss till Dighela vårt liv, hela vårt livJust nu ger vi oss till Dighela vårt liv, hela vårt livVi vill stå upp för Digoch proklamera Din segerVi vill stå raka och fasta i Ditt ordVi vill stå upp för Digoch proklamera Din segerför Du är den försteoch den störste i våra liv!Eh... ja! Proklamera mera....
    Gurgel och stånk! SÅ var det ja *urkans*

Och Duchess - din kunskap om lagom "viktiga" lovsånger imponerar *fnissar*

För att väga upp alla vidrigheter vill jag bidra med en liten söt sång som mamma sjöng för mig som godnattsång:

"Jesus du var liten, precis som jag
    lekte och lärde varenda dag
    därför så vet att vi som är små
    känner och tänker och undrar på"

- nån som hört den? Söt barnsång i alla fall!
  • 2time

Denna tråd är så bra!!! Ruskigt OT dock...

• Duchess

Jag kan kontra med en fin missionssång som jag lärde mig i barntimmarna på Filadelfia.

Jesus har en bok i himlen
    snart så är den full med namn
    Namn på frälsta små kineser,
    negerbarn från Kongos land
    indianer, eskimåer,
    svenska barn med hjärtat rent.
    Jag vill möta dem i himlen
    när din bok är full av namn.

Vi hade också en liten sparbössa där en mörkhyad ung gosse nickade som tack varje gång man la ner i slant i den.

viktualia skrev 2008-12-09 21:49:31 följande:
    Gurgel och stånk! SÅ var det ja *urkans*Och Duchess - din kunskap om lagom "viktiga" lovsånger imponerar *fnissar*För att väga upp alla vidrigheter vill jag bidra med en liten söt sång som mamma sjöng för mig som godnattsång:"Jesus du var liten, precis som jaglekte och lärde varenda dagdärför så vet att vi som är småkänner och tänker och undrar på"- nån som hört den? Söt barnsång i alla fall!
  • Myrmor

asgarvar.. är du ALLVARLIG?? frälsta små kineser... svenska små barn med hjärtat rent.. Måste komma från sveriges underbara tokdagar (ironi) som rasforskningens frammanare..

Duchess skrev 2008-12-10 11:54:34 följande:
    Jag kan kontra med en fin missionssång som jag lärde mig i barntimmarna på Filadelfia.Jesus har en bok i himlensnart så är den full med namnNamn på frälsta små kineser, negerbarn från Kongos landindianer, eskimåer,svenska barn med hjärtat rent.Jag vill möta dem i himlennär din bok är full av namn.Vi hade också en liten sparbössa där en mörkhyad ung gosse nickade som tack varje gång man la ner i slant i den.
  • Duchess

Japp, helt allvarligt. (Förutom att jag inte tycker att sången är fin). Det sjöngs massor av sådana sånger i frikyrkorna i början och mitten av 1900-talet. Jag tror inte alls att man menade något illa med dem - det återspeglade snarare både samhällsklimatet och missionsivern inom kyrkan.

Jag brukar berätta om en anekdot med min farmor. Hon hade börjat bli dement och flyttade in på servicehus tillsammans med min farfar. En gång när vi var där på besök var det en gudstjänst på TV med en barnkör som sjöng. I kören fanns det (såg jag senare) några barn som jag tror var adopterade. Farmor utbrister: "Jag blir så glad när negerbarnen också får vara med och sjunga!"

Tja, vad svarar man på det? Hon menade ju uppriktigt att det var bra att färgade och vita barn sjöng i samma kör, eftersom det inte var självklart i samhället när hon var ung. Uttryckssättet lämnar dock lite i övrigt att önska.

Jag sa bara "Ja, visst är det bra" till farmor, för övrigt.

Myrmor skrev 2008-12-10 12:03:41 följande:
    asgarvar.. är du ALLVARLIG?? frälsta små kineser... svenska små barn med hjärtat rent.. Måste komma från sveriges underbara tokdagar (ironi) som rasforskningens frammanare..
Svar på tråden Den värsta bröllopssången?