• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • Kjell Präst
    chokladflingan skrev 2008-12-05 08:52:19 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-12-05 07:26:18 följande:
    Oj tycker hon inte om att du är präst?
    Hon är död... Men när hon levde så tror jag att hon tyckte det var kul att ha en präst i familjen, "lite status" tror jag hon tyckte. Men det där med tron ville hon inte höra talas om...
  • Nina och Rickard

Jag är ju också, precis som några andra här, religiös, men jag är nog lika underlig för det..tror jag..

Nåja, även jag tänker i dom banorna att när vi väljer våra psalmer ska dom ha sin roll i sammanhanget och verkligen "bjuda in" Gud i vigselgudstjänsten (alldeles begripligt för den som är tillräckligt religiös för att tro på en gud). Frikyrkliga som jag och fästmannen är så hade vi tänkt ha med en sång som går ungefär "Jag vill ge dig o Herre min lovsång, jag vill tacka med skönaste ord..osv", men den finns nog bara med i Segertoner och inte i svenska kyrkans psalmbok, eller?
    Jag undrar också om nån här har nåt förslag på en psalm som passar in i en vigselgudstjänst och som ALLA kan vara med och sjunga? Alltså en som melodimässigt är enkel..ja ni vet det finns krångliga psalmer också :-S.

Kjell Präst skrev 2008-12-05 08:21:44 följande:

Och dessutom är det ju så att en "religiös" människa med nödvändighet är en mysko person som beter sig mycket underligt och avviker från det normala
  • Kjell Präst

Nina och Rickard skrev 2008-12-05 15:43:48 följande:

Frikyrkliga som jag och fästmannen är så hade vi tänkt ha med en sång som går ungefär "Jag vill ge dig o Herre min lovsång, jag vill tacka med skönaste ord..osv", men den finns nog bara med i Segertoner och inte i svenska kyrkans psalmbok, eller?
    Jodå, den har nummer 702 i psalmboken!
  • LindaJoh

Vad tycker ni om:

Now and forever-Richard Marx
    Vandra vid din sida-Lena Philipsson
    Bröllopsvals från Hagen-Stefan Andersson
    True Colors-Phil Collins
    I do-Jessica Folker

• esset50
    Fjosok skrev 2008-12-03 23:17:32 följande:
    Nancy Drew: Svarar iaf Framförallt tre punkter som jag reagerade på1. Fördomen mot Norrland och hur vi som kommer från dom två nordligaste länen är. Det är helt sjukt vilka fördomar han drar upp. jag fick frågor hur många i min hemby som är alkoholiserade hustrumisshandlare som sladdar med en lastbil på sjön på vintern.2. Fördomar om körsång. Kör är skoj och en av dom sakerna jag jobbat mycket med, som sångare och dirigent. Det första jag lärde mig är att ett bra resultat kräver sjukt mycket jobb. I denna filmen framställs det som bara en dirigent kommer in och säger dom förlösande orden så sjunger alla underbart direkt. Behövs inget jobb med intonation, tolkningsfrågor, betoningar, inga stämrep med mera. Körlivet är ett stort party. Del två i den fördomsserien står tv-programmet "körslaget" för. 3. Prästen är en man i övre medelåldern som är sexuellt frustrerad. Så är ju alla präster, det vet vi ju. Eller kanske inte. Men jag blir rätt besviken på att det ska vara just så att det är just denna fördom som ska luftas.Och på toppen denna Gabriellas sång ....Suck ...
    Fast min man höll på o garva ihäl sej på bion, speciellt när det var vissa känsliga scener... ALLA sterotyper i kören finns i vår kör, den består fö av 15 pers. *Tur att jag är så gammal att han får skämmas själv...*
  • esset50
    Aleta skrev 2008-12-04 09:56:26 följande:
    Anna Panna skrev 2008-12-04 09:52:30 följande:
    Om ni inte tänker ge er ut i något litet krig på bröllopsresan förstås, då passar ju den engelska bra...
    Vad jag vet så går äktenskapet under benämningen "30-åriga kriget"
  • 090208

Imponerande!
    Kjell Präst skrev 2008-12-05 20:10:35 följande:

Nina och Rickard skrev 2008-12-05 15:43:48 följande:
    Jodå, den har nummer 702 i psalmboken!
  • 090208

Den har versionen av True Colours ar jattefin!

Och sjalva reklamen ar oxa fin tycker jag...

Finare nar en tjej sjunger den.

LindaJoh skrev 2008-12-06 16:17:23 följande:
    Vad tycker ni om:Now and forever-Richard MarxVandra vid din sida-Lena PhilipssonBröllopsvals från Hagen-Stefan AnderssonTrue Colors-Phil CollinsI do-Jessica Folker
  • heddax

Sitter själv och försöker välja musik till vår vigsel i april. Min blivande man vill inte ha "den gamla vanliga" musiken utan vi letar efter lite mer "udda" musik- både psalmer och till solosång.

Ni som skrivit i tråden verkar ha bra koll så jag vänder tråden tvärt och ber därför om förslag från er =)
    Kan nämna att min blivande inte är troende medan, som han så fint uttryckte det, jag har ett kristet frö i mig.

Kom igen och ge mig förslag!

• 090208

Sa lange det inte ar nat langsamt, kaaaarleks-tjafs sa ar jag nojd!

Svar på tråden Den värsta bröllopssången?