• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • chokladflingan

På vår vigsel hade vi Ett liv för mig. Vad tycker ni om den? jag har hört att den ska vara rätt vanlig på bröllop, men vi tycker den är så fin och texten stämde så väl...

Ps. ni får va ärliga jag tar inte illa upp..

• Anna Panna

Tack för den infon Aleta... skippar nog den på vårt bröllop... ;o/

Aleta skrev 2008-12-04 09:30:21 följande:
    Anna Panna skrev 2008-12-04 07:44:44 följande:
    På svenska handlar dem om att mista sin stora kärlek.På engelska om att kriga för friheten.På spanska, vet ej, förmodligen mer som den engelska än den svenska.
  • Aleta

Anna Panna skrev 2008-12-04 09:52:30 följande:

Tack för den infon Aleta... skippar nog den på vårt bröllop... ;o/
    Om ni inte tänker ge er ut i något litet krig på bröllopsresan förstås, då passar ju den engelska bra...
  • LillEm

Ha, ha, det här är bland den roligaste tråden på länge. Äntligen har jag träffat några fler som avskyr "Det vackraste" och "Du är min man" etc. Jag drabbas alltid av ett lätt illamående när jag hör dessa låtar.

När vi frågade en god vän om hon ville sjunga på vårt bröllop så blev vi lätt oroliga när hon frågade om hon fick välja låt. Anledningen till detta är att hon tidiagre sagt att hon skulle vilja ha "Det vackraste" på sitt bröllop . Vi svarade snabbt att vi redan hade valt låt och hoppades att hon ändå skulle kunna tänka sig att sjunga .

• En till präst

Jag AVSKYR inte "Det vackraste", men är hjärtligt trött på den och "För kärlekens skull".

"Det vackraste" råkade jag dock ut för en gång framförd av ett barn i 10-12årsåldern och då blev det för pinsamt för att finnas, eftersom sången är ganska sinlig och utspelar sig i sängen...

• chokladflingan

En till präst skrev 2008-12-04 10:05:56 följande:

Jag AVSKYR inte "Det vackraste", men är hjärtligt trött på den och "För kärlekens skull"."Det vackraste" råkade jag dock ut för en gång framförd av ett barn i 10-12årsåldern och då blev det för pinsamt för att finnas, eftersom sången är ganska sinlig och utspelar sig i sängen...
    Hahahahah!!! Jag kan se det framför mig! Måste varit hemskt för dig, men o så roligt att läsa om...
  • En till präst
    chokladflingan skrev 2008-12-04 10:18:10 följande:
    En till präst skrev 2008-12-04 10:05:56 följande:
    Hahahahah!!! Jag kan se det framför mig! Måste varit hemskt för dig, men o så roligt att läsa om...
    Äsch - inte var det så hemskt. Solosånger är för det mesta inget man imponeras av, men som präst står man ju vänd mot altaret då så det är ingen som ser hur man reagerar på sången som framförs av brudens syster "som sjunger så bra" eller någon vän till familjen som varit med i uttagningen till Idol.
    (Men inte kom med, kan man gissa)

Den det var synd om var ju musikern som måste öva in den pinsamma sången med ungen och sen spela till... hon kunde ju inte gömma sig bakom pianot.
  • Anna Panna

He he he. Man vet ju aldrig! Fast det finns ju kanske roligare sätt att börja sitt liv som man och hustru... ; o)

Aleta skrev 2008-12-04 09:56:26 följande:
    Om ni inte tänker ge er ut i något litet krig på bröllopsresan förstås, då passar ju den engelska bra...
    [/citat]
  • Duchess

Det tycker jag är ett jättebra val, och då är jag rätt kräsen

För övrigt håller jag med Fjosok om Gabriellas sång och stereotyperna i filmen.

chokladflingan skrev 2008-12-04 09:48:48 följande:
    På vår vigsel hade vi Ett liv för mig. Vad tycker ni om den? jag har hört att den ska vara rätt vanlig på bröllop, men vi tycker den är så fin och texten stämde så väl...Ps. ni får va ärliga jag tar inte illa upp..
  • Hemlig2009

Jag har hört att "Det vackraste" är skrivet till ett barn så av den anledningen tycker inte jag om den på bröllop. Så man behöver alltså inte tänka tankarna om just sängkammaren.

Svar på tråden Den värsta bröllopssången?