• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • 2time

En vän till mig vill ha "Av längtan till dig" på sitt bröllop och jag tycker det är rent ut smaklöst med texten "alla famnar jag lämnat av längtan till dig..." eftersom det där med "alla famnar" verkligen stämmer på henne.

• Myrmor

Som en till präst skrev ovanför, det är verkligen inte min (eller någon annans heller tror jag) mening att racka ner på brudparen som väljer de uttjatade låtarna, utan mer kräkas lite på hur söndersjungna de är i mina ögon. Om jag trampat någon på tårna ber jag om ursäkt.

Jag tycker bara att det är lite synd att om man väljer att betala en solist, att man inte utnyttjar deras kunskap och letar efter en sång som man har en personlig koppling till. För visst är det klart att man kan ha "bara vackra kärlekslåtar" på sin vigsel, men det finns ju såååå många fina, varför inte fundera lite längre än det mest uppenbara, så det blir ett personligare val? För vissa kanske top 20-listans låtar betyder mycket på ett personligt plan, men enligt min erfarenhet är det alldeles för få.

Sen är det säkert så (precis som jag skrivit i andra trådar) att för mig och min blivande är musiken viktig, och vi lägger mycket arbete bakom låtval och ljud. För andra är blommor/mat/dyra viner/princessklänningar viktiga och de lägger mer kraft på de områdena.

Tråden menades att vara (precis som sin modertråd om onödiga bröllopssaker) en humortråd, där man kan få skämta om bröllopets "måsten" gällande musik.. men det kanske inte fungerar att skoja när det bor en bridezilla i oss alla

• Nina och Rickard

Jag håller med dig att det är stor skillnad på uttjatad och "värsta". Brudparet gifter sig ju (förhoppningsvis) bara en gång och deras gäster går troligtvis inte på så många bröllop att de skulle uppleva låtarna som uttjatade.. Däremot är ju vänsterprassel och annat lite pinsamt att ha med i musiken.

Personligen gillar jag verkligen inte "Av längtan till dig". Får mig att fundera på alla famnar jag lämnat..haha. Fel tillfälle för det när man står där framme med sin blivande.

Ore skrev 2008-12-03 15:02:53 följande:
    Är det inte en viss skillnad på "uttjatad" och "värsta". En sak är ju att texten handlar om vänsterprassel, eller död, eller en bebis eller stalkers eller liknande. Då är den ju kanske olämplig... Men uttjatad, ja det kanske den är för solisten som sjunger, som kanske gör låten för sjuttioelfte gången. Men för brudparet kan den kännas helt rätt ändå...
  • Fenixx
    2time skrev 2008-12-03 15:13:13 följande:
    En vän till mig vill ha "Av längtan till dig" på sitt bröllop och jag tycker det är rent ut smaklöst med texten "alla famnar jag lämnat av längtan till dig..." eftersom det där med "alla famnar" verkligen stämmer på henne.
    några vi kände hade den som sin 1a vals på sitt bröllop men dem valde att ha den instrumental bara just för det kändes så dumt med just den textraden...(inte för det stämde in på dem, men låter ju lite dumt)

jag tycker många av dessa "uttjötade låtar" är jättefina, men jag känner ändå att jag vill ha nån lite mer annorlunda på vårat sen.
  • passionsblomman

Det är ju som sagt mode ochtrender i precis allting. jag kan lätt göra en lisata över buketter enligt samma princip som låtarna, så även säkert skräddaren om klänningarna osv.
    det är klart att man kan bli yrkesless på topptre-valen när man står mitt i det. Det innebär ju inte att just den brudens "Pionboll" är fin.
    Men det är anmärkningsvärt däremot, hur mycket vi anstränger oss för att vara så himla unika allihop nuförtiden, men det blir mycket som blir väldigt likt ändå,och de som tittar bakåt på 2008-trenderna, kommer att se lika tydliga, som de som rådde på 90-talet. Och våra ungar kommer inte att vilja ha som vi hade...

Värsta sången för mig...
    ..är vilken fin som helst som sabbas av en som verkligen inte kan sjunga. Då gör det ont!

• Fjosok

Dessutom avskyr jag "Gabriellas sång"

Har hört elendet på vigslar (ja det är sant) och denna hemska sång från en fördomsfull film borde stoppas!!!

• Superälsklingen

Den här har förhoppningsvis aldrig sjungts under en vigsel men
    jag känner en tjej som när hon var yngre och inte förstod texten ville ha den på sitt bröllop för hon tyckte låten var så fin. Men när hennes föräldrar förklarade vad den betydde ändrade hon sig.
    Låten var I still haven´t found what i´m looking for med U2. =)

• 090208
    2time skrev 2008-12-03 15:13:13 följande:
  • 090208

Jag tycker faktiskt Nothing else matter ar bra. Texten ar ju underbar. Men ska vara nan rockig som sjunger, ar ju rock-lat. Eller ha den pa cd. I kyrkan blir det trist, men perfekt att dansa till tycker jag.

• 090208

By the way (jo, jag IGEN), min syrra hade en psalm pa sitt brollop som ingen hade hort talas om och den var jattesvar att sjunga. Melodin lixom. Min pappa alskar att sjunga men t.o.m han gav upp. Trist.

Svar på tråden Den värsta bröllopssången?