• Fjosok

Den värsta bröllopssången?

Som musiker och sångare har jag medverkat på över 30 vigslar. En del material man framfört har varit riktigt bra medan en del annat har varit så fruktansvärt hemskt så att man undrar vem som bemödade att lyfta på stenen och plocka upp denna hemska låt som växt fram där och eg aldrig borde sett dagens ljus.

Ni andra på forumet har säkert likadana erfarenheter. Hjälp mig göra denna tråden lång och fylld av roliga sågningar med humor i första läget.

Den värsta sången börjar jag med direkt dock.

Bob Carlisle - Butterfly Kisses

usiken är släpig. Texten så olidligt sentimental att jag får total avsmak från vad allt som känslor heter. En flicka ska ju bara vara söt, rida ponny, baka roliga tårtor och sedan växa upp, se mer och mer ut som sin mamma och till sist gå ned med sin pappa längs en altargång i en kyrka. Och detta ska snyftas över till en sentimental musik som låter som om det vore amerikansk propagandafilm inför ett presidentval. Just att han ska gå med henne nedför altaret som ett menlöst mähä utan sin pappa. Vilken kvinnosyn?

Bob Carlisle har bakgrund i kristna rockgruppen Allies, ett energiskt och fullkomligt lysande rockband som gick hem långt utöver kyrkornas ibland snäva och tvärsynta värld. Varför är inte svårt att fatta. Carlisle sjunger gudomligt. Han är helt fantastisk. Materialet var bra och dom hade dessutom en sanslös humor. Duktiga musiker med ett minst sagt rått sväng.

Från det till göra detta trams, på ren svenska.

Och vill ni nu höra denna Butterfly Kisses så visst. Here it comes. Men jag står inte för spypåsar och skyll inte på mig om ni får men för livet.

Och som avslutning, hur gick det för Mr Bob när det gäller försäljning? Etta på Bilboard Hot 100. Såklart.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 18:10
    Okej då, dom värsta eller mest malplacerade sångerna i kyrkliga miljöer kan vi väl tillägga till topic

• Svar på tråden Den värsta bröllopssången?
  • Nancy Drew
    Fjosok skrev 2008-12-03 17:27:17 följande:
    Dessutom avskyr jag "Gabriellas sång"Har hört elendet på vigslar (ja det är sant) och denna hemska sång från en fördomsfull film borde stoppas!!!
    Varför är filmen fördomsfull? (Inte för att jag har sett den, ens, men jag blev nyfiken.)
    Instämmer i att låten är förfärlig.
  • Nancy Drew

Nancy Drew skrev 2008-12-03 22:36:31 följande:

Varför är filmen fördomsfull? (Inte för att jag har sett den, ens, men jag blev nyfiken.)Instämmer i att låten är förfärlig.
    Okej, har googlat. Jag fattar.
  • Fjosok

Nancy Drew: Svarar iaf

Framförallt tre punkter som jag reagerade på

1. Fördomen mot Norrland och hur vi som kommer från dom två nordligaste länen är. Det är helt sjukt vilka fördomar han drar upp. jag fick frågor hur många i min hemby som är alkoholiserade hustrumisshandlare som sladdar med en lastbil på sjön på vintern.

2. Fördomar om körsång. Kör är skoj och en av dom sakerna jag jobbat mycket med, som sångare och dirigent. Det första jag lärde mig är att ett bra resultat kräver sjukt mycket jobb. I denna filmen framställs det som bara en dirigent kommer in och säger dom förlösande orden så sjunger alla underbart direkt. Behövs inget jobb med intonation, tolkningsfrågor, betoningar, inga stämrep med mera. Körlivet är ett stort party. Del två i den fördomsserien står tv-programmet "körslaget" för.

3. Prästen är en man i övre medelåldern som är sexuellt frustrerad. Så är ju alla präster, det vet vi ju. Eller kanske inte. Men jag blir rätt besviken på att det ska vara just så att det är just denna fördom som ska luftas.

Och på toppen denna Gabriellas sång ....

Suck ...

• Miafiahallonfjärt

När jag var ung typ 12-14 så ville jag att en kompis skulle sjunga följande sång på mitt bröllop.. Iaf till jag kom till refrägen. Sången är dock OTROLIGT fin men sorgsen. Hade inte varit en hit på vårat bröllop skulle jag tro Står dock fast vid att första versen är UNDERBAR!

Blommor i håret och klänning så vit
    Hon blickar mot vägen
    Snart kommer han hit
    Med brinnande hjärta hon svarar sitt ja
    Hon är vackrast av alla idag
    Lovar varandra sin trohet
    Älska i nöd och i lust
    Lycka när den är som störst

Var finns den kärlek som brann
    Mellan en kvinna och en man
    Som håller hela livet ut
    Säg mig, kan kärleken nånsin ta slut
    Då är väl inget värt när löftet är så lätt
    Att bryta då när två är ett

Barnen sover men märker ändå
    Att tryggheten saknas fast lampan är på
    Ett foto på väggen de känner igen
    Och dom frågar när kommer han hem
    Sår genom generationer
    Minnen är allt hon har kvar
    Frågor som söker ett svar

Var finns den kärlek som brann...

• Anna Panna

Inget att göra med värsta låten (tror jag...) men ville kolla en grej. Hörde Fernando med ABBA på svenska igår och tycker den är så fin.
    Ni som kan det här med musik - vet ni vad texten handlar om? Skulle den passa på ett bröllop?

• chokladflingan
    Fjosok skrev 2008-12-03 23:17:32 följande:
    Nancy Drew: Svarar iaf Framförallt tre punkter som jag reagerade på1. Fördomen mot Norrland och hur vi som kommer från dom två nordligaste länen är. Det är helt sjukt vilka fördomar han drar upp. jag fick frågor hur många i min hemby som är alkoholiserade hustrumisshandlare som sladdar med en lastbil på sjön på vintern.2. Fördomar om körsång. Kör är skoj och en av dom sakerna jag jobbat mycket med, som sångare och dirigent. Det första jag lärde mig är att ett bra resultat kräver sjukt mycket jobb. I denna filmen framställs det som bara en dirigent kommer in och säger dom förlösande orden så sjunger alla underbart direkt. Behövs inget jobb med intonation, tolkningsfrågor, betoningar, inga stämrep med mera. Körlivet är ett stort party. Del två i den fördomsserien står tv-programmet "körslaget" för. 3. Prästen är en man i övre medelåldern som är sexuellt frustrerad. Så är ju alla präster, det vet vi ju. Eller kanske inte. Men jag blir rätt besviken på att det ska vara just så att det är just denna fördom som ska luftas.Och på toppen denna Gabriellas sång ....Suck ...
    VA??? skojar du med mig? Gabriellas sång är ju underbar! Är det något som är fördomsfullt med den?
    Men, jag får hålla med om att filmen är ganska fördomsfull. Särskilt mot präster som du sa. Men jag hoppas att folk som ser filmen förstår att det är just fördomar, för jag älskar faktiskt den filmen ändå.
    Trots att jag är med i kyrkan, gift med en norrlänning, och med i en kör... ;)

Men du stämmer det verkligen inte att det finns en del norrlänningar som tror de kan köra hur som helst bara för att de är vana vid vinterväglag?
    Så brukar det låta här i släkten i alla fall...
  • chokladflingan
    Fjosok skrev 2008-12-03 23:17:32 följande:
    Nancy Drew: Svarar iaf Framförallt tre punkter som jag reagerade på1. Fördomen mot Norrland och hur vi som kommer från dom två nordligaste länen är. Det är helt sjukt vilka fördomar han drar upp. jag fick frågor hur många i min hemby som är alkoholiserade hustrumisshandlare som sladdar med en lastbil på sjön på vintern.2. Fördomar om körsång. Kör är skoj och en av dom sakerna jag jobbat mycket med, som sångare och dirigent. Det första jag lärde mig är att ett bra resultat kräver sjukt mycket jobb. I denna filmen framställs det som bara en dirigent kommer in och säger dom förlösande orden så sjunger alla underbart direkt. Behövs inget jobb med intonation, tolkningsfrågor, betoningar, inga stämrep med mera. Körlivet är ett stort party. Del två i den fördomsserien står tv-programmet "körslaget" för. 3. Prästen är en man i övre medelåldern som är sexuellt frustrerad. Så är ju alla präster, det vet vi ju. Eller kanske inte. Men jag blir rätt besviken på att det ska vara just så att det är just denna fördom som ska luftas.Och på toppen denna Gabriellas sång ....Suck ...
    VA??? skojar du med mig? Gabriellas sång är ju underbar! Är det något som är fördomsfullt med den?
    Men, jag får hålla med om att filmen är ganska fördomsfull. Särskilt mot präster som du sa. Men jag hoppas att folk som ser filmen förstår att det är just fördomar, för jag älskar faktiskt den filmen ändå.
    Trots att jag är med i kyrkan, gift med en norrlänning, och med i en kör... ;)

Men du stämmer det verkligen inte att det finns en del norrlänningar som tror de kan köra hur som helst bara för att de är vana vid vinterväglag?
    Så brukar det låta här i släkten i alla fall...
  • chokladflingan

oj hur gick det här till...

• Aleta

Anna Panna skrev 2008-12-04 07:44:44 följande:

Inget att göra med värsta låten (tror jag...) men ville kolla en grej. Hörde Fernando med ABBA på svenska igår och tycker den är så fin. Ni som kan det här med musik - vet ni vad texten handlar om? Skulle den passa på ett bröllop?
    På svenska handlar dem om att mista sin stora kärlek.

På engelska om att kriga för friheten.

På spanska, vet ej, förmodligen mer som den engelska än den svenska.
  • Hemlig2009

Men hallå! Så som i himmelen är en film! En påhittad historia. det är ingen som säger eller tror att filmer speglar en verklighet, då kallas det för dokumentär.

Såg en glimt av Ensam hemma häromdagen, glömmer alla sina barn hemma i den staden bara för att de gör det i filmen??

Svar på tråden Den värsta bröllopssången?