• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Midsommarbrud09

En till präst skrev 2009-01-16 18:46:28 följande:

Varför inte kontakta prästen? Normalt finns det ett schema som präster jobbar efter, men finns det en personlig relation som i ert fall är det ju kul att kunna viga. Särskilt om ni är öppna för att lägga vigseln ett annat datum bara för att få just honom. Det borde vara möjlligt, om han inte har semester då, förstås. Egen musiker kan man ha, säg bara till i förväg om det när ni bokar vigseln.
    Ja, vi vill ju inte "beställa" prästens vigseltal, vill bara väldigt gärna involvera våra pojkar, då de är en väldigt stor och viktig del av oss och har på många sett format oss i och med ett inträde i föräldraskapet.
    Vi får väl höra lite försiktigt med prästen när det börjar bli dags. Vi känner inte prästen alls, så vi får väl känna av lite, innan vi törs fråga.

Samtidigt kan jag tänka mig att präster gärna vill bli personliga och göra varje vigsel unik och kanske skulle uppskatta små hintar, eller?
  • Midsommarbrud09

Oj, nu hamnade mitt inlägg till fel text....

• Midsommarbrud09

En till präst skrev 2009-01-16 19:12:54 följande:

Hmmmm....Det där var svårare.... Det Du avser med prästens predikan är nog vigseltalet, dvs det mer personliga tal som de flesta präster lägger in i slutet av vigseln. Och precis som Du säger så blir ingen människa, inte ens präster, glada av att människor klampar på ens tår.Men känner Du prästen väl så kan Du väl berätta lite om hur Du/ni tänker när ni träffas, utan att förden skull "beställa" en viss typ av vigseltal?
    Provar igen!

Ja, vi vill ju inte "beställa" prästens vigseltal, vill bara väldigt gärna involvera våra pojkar, då de är en väldigt stor och viktig del av oss och har på många sett format oss i och med ett inträde i föräldraskapet.
    Vi får väl höra lite försiktigt med prästen när det börjar bli dags. Vi känner inte prästen alls, så vi får väl känna av lite, innan vi törs fråga.

Samtidigt kan jag tänka mig att präster gärna vill bli personliga och göra varje vigsel unik och kanske skulle uppskatta små hintar, eller?
  • sokkerstruten

haha nej det skulle jag inte göra! Men man kan ju kolla om han har nått liknande att säga eller om han har något förslag...
    En till präst skrev 2009-01-16 22:30:31 följande:

Ja, jag tycker det.Men ta nu för allt i världen inte den och tvinga den på "er" präst om h*n inte tycker den är bra. :-0
  • EmMa09

Kommer vår präst att ta kontakt med oss, eller måste vi ta kontakt med honom/henne, för samtal o övning? Det kanske är olika i olika församlingar??

• En till präst
    Midsommarbrud09 skrev 2009-01-16 22:49:34 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 19:12:54 följande:
    Provar igen!Ja, vi vill ju inte "beställa" prästens vigseltal, vill bara väldigt gärna involvera våra pojkar, då de är en väldigt stor och viktig del av oss och har på många sett format oss i och med ett inträde i föräldraskapet.Vi får väl höra lite försiktigt med prästen när det börjar bli dags. Vi känner inte prästen alls, så vi får väl känna av lite, innan vi törs fråga. Samtidigt kan jag tänka mig att präster gärna vill bli personliga och göra varje vigsel unik och kanske skulle uppskatta små hintar, eller?
    Jo - visst.

Fast "små hintar" som känns som "Du ska säga det och det och detta i vigseltalet/griftetalet" är inte särskilt kul....

Men som sagt: Snacka med ER präst om vad som är viktigt för er i ert äktenskap.

Och kom i håg att ert äktenskap började innan ni hade era barn (med er kärlek till varandra), nu involverar era barn (så länge ni lever med dem i er vardag) och en dag ska leva vidare utan era barn (då ni fortsätter ert liv som par, medan de finner sina vägar som vuxna utanför föräldrahemmet).

Sen kan jag ju säga att eftersom ni överhuvudtaget funderar över hur det här blir för er präst så är ni ett mycket okomplicerat brudpar och därmed tror jag att ni utan att känna er generade kan berätta precis hur ni tänker och känner utan att er präst kommer känna sig pressad.
  • Luucie

De här frågorna kanske har kommit upp tidigare...men

Måste man säga varandras mellannamn?

Och vad är bibeltexter..alltså kan jag få några exempel? Jag fattar att det är texter ur bibeln.. men vilka då?

• Kjell Präst
    EmMa09 skrev 2009-01-16 23:03:43 följande:
    Kommer vår präst att ta kontakt med oss, eller måste vi ta kontakt med honom/henne, för samtal o övning? Det kanske är olika i olika församlingar??
    Prästen ska ta kontakt med er. Tycker ni det dröjer för länge kan ni kontakta honom/henne. "Övning" är det dock inte säkert att det blir, det är olika från präst till präst. Jag övar aldrig med mina brudpar, möjligen kan de få provgå gången upp och se hur det känns att stå vid altaret.
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-16 23:34:13 följande:
    De här frågorna kanske har kommit upp tidigare...menMåste man säga varandras mellannamn?Och vad är bibeltexter..alltså kan jag få några exempel? Jag fattar att det är texter ur bibeln.. men vilka då?
    Om du med "mellannamn" menar det eventuella andra förnamnet så vet jag att vi gör olika. Tanken är nog att man ska säga alla namn, och det beror på att detta är vigselns juridiska del. Man ska vara säker på att det är rätt personer som står där och blir vigda med varandra. Sedan håller inte alla präster så hårt på just detaljen med att säga alla förnamn. Det räcker dock inte bara med att säga förnamnen, och utelämna efternamnen.

Jag kan inte citera hela bibeltexterna, men ger här hänvisning till några av de vanligaste. Har du inte tillgång till någon Bibel kan du gå in på www.bibeln.se och kolla ställena.

Matt. 19:4-6 (Den är obligatorisk!)
    Rut 1:16-17
    Höga v. 8:6-7
    1 Kor. 13:4-7, 13
Svar på tråden Fråga prästerna 6