• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-13 12:13:50 följande:
    Är det vanligt att Pappan lämnar över i Kyrkan?
    Vanligt och vanligt, nog tror jag i alla fall att det traditionella, att brudparet går in tillsammans, fortfarande är vanligare. Alla präster/församlingar tillåter ju inte heller brudöverlämning, som det står i trådstarten.
  • 090715

Hur tycker som präst att det är att pappan överlämnar?

• Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-13 12:30:48 följande:
    Hur tycker som präst att det är att pappan överlämnar?
    Jag vill inte ha någon brudöverlämningsdiskussion i den här tråden (det finns ju typ 3 000 000 andra sådana trådar), så jag svarar helt kort: Jag vill inte ha brudöverlämning.
  • MittiPrickBrud

Kjell Präst skrev 2009-01-13 12:32:14 följande:

Jag vill inte ha någon brudöverlämningsdiskussion i den här tråden (det finns ju typ 3 000 000 andra sådana trådar), så jag svarar helt kort: Jag vill inte ha brudöverlämning.
    Bra, låt denna tråd vara fri från brudöverlämning tack!
    En bra tråd med goda råd från präster det här!
  • prickig

Jag har en sak jag funderat lite över hur det går till vid ett svenskt bröllop.

Då min sambo är från Kanada har jag varit på bröllop där flera gånger samt även ett bröllop på Irland. Då ingår alltid på slutet av cermonin "signing of the registry" dvs brudparet, vittnena och prästen skriver under papprena. Detta brukar oftast göras vid ett litet bord, ofta dekorerat med blommor, bruden sitter ned och så tas det en himla massa kort. Ofta kanske solisten sjunger under tiden och därefter är det slut på vigseln, brudparet går ut ur kyrkan osv.

Nu har jag bara varit på ett bröllop i Sverige och det var när jag var 12 år så jag var väl inte helt uppmärksam och minnet kan ju svika men jag kan då inte minnas att nåt liknande skedde och har heller aldrig hört någon nämna det.

Så min fråga är, behöver man inte skriva under några papper här i Sverige eller sker det bara mer i skymundan så att säga.

• Tooticki
    prickig skrev 2009-01-14 17:29:42 följande:
    Jag har en sak jag funderat lite över hur det går till vid ett svenskt bröllop.Då min sambo är från Kanada har jag varit på bröllop där flera gånger samt även ett bröllop på Irland. Då ingår alltid på slutet av cermonin "signing of the registry" dvs brudparet, vittnena och prästen skriver under papprena. Detta brukar oftast göras vid ett litet bord, ofta dekorerat med blommor, bruden sitter ned och så tas det en himla massa kort. Ofta kanske solisten sjunger under tiden och därefter är det slut på vigseln, brudparet går ut ur kyrkan osv.Nu har jag bara varit på ett bröllop i Sverige och det var när jag var 12 år så jag var väl inte helt uppmärksam och minnet kan ju svika men jag kan då inte minnas att nåt liknande skedde och har heller aldrig hört någon nämna det.Så min fråga är, behöver man inte skriva under några papper här i Sverige eller sker det bara mer i skymundan så att säga.
    Ni skickar efter en hindersprövning innan bröllopet som prästen sedan skriver på och skickar in, inget "signing of the registry" sker i kyrkan.
  • Jeez

För att vara petig så skickar ni in "ansökan om hindersprövning" och får tillbaka 2 papper "intyg om hindersprövning" samt "intyg om vigel". Båda ska prästen ha och efter vigseln skriver prästen på och skickar in "intyg om vigsel".

Tooticki skrev 2009-01-14 18:09:38 följande:
    Ni skickar efter en hindersprövning innan bröllopet som prästen sedan skriver på och skickar in, inget "signing of the registry" sker i kyrkan.
  • Humlan66

Vad bra med en fråga präst tråd :-d

kommer nog med en fråga jag med vad det lider ;)

• Mrs Harvie

Så prästen skriver på och skickar in "intyg om vigsel". Som brudpar, får vi en kopia eller liknande? Jag känner också bara till den engelska versionen med "signing of the registry". Tack!

Svar på tråden Fråga prästerna 6