• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • altervattnet

ni präster är på torget...

får man fråga hur gamla ni egentligen är ?

• Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-16 21:02:40 följande:

Olika i olika församlingar. Foto med blixt stör jättemycket - känslan blir mer "presskonferens" än en helig och viktig stund -så jag brukar inte gå med på det. Men somliga präster gör det.
    Jag, till exempel, går med på det - men däremot får varken gästerna eller eventuella professionella fotografer komma så nära att de stör den pågående gudstjänsten. Inga bilder över axeln på prästen, alltså (jo då, det förekommer önskemål om det)

altervattnet: Jag är född på yngre stenåldern,nämligen 1967. Varför undrar du?
  • altervattnet

Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:19:44 följande:

En till präst skrev 2009-01-16 21:02:40 följande:Jag, till exempel, går med på det - men däremot får varken gästerna eller eventuella professionella fotografer komma så nära att de stör den pågående gudstjänsten. Inga bilder över axeln på prästen, alltså (jo då, det förekommer önskemål om det)altervattnet: Jag är född på yngre stenåldern,nämligen 1967. Varför undrar du?
    Jag är född på 80 talet :) Jag undrade efterson att vissa av "prästsvaren" här på bröllopstorget låter så hårda...
  • Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:34:57 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:19:44 följande:
    Jag är född på 80 talet :) Jag undrade eftersom att vissa av "prästsvaren" här på bröllopstorget låter så hårda...
    Jag tror inte det har med ålder att göra, faktiskt. Vi har ju i uppdrag att förvalta ett budskap och en tradition. Vi har olika tolkningar av hur detta bäst görs. Det finns många liberala äldre präster, liksom många konservativa yngre. Precis som när det gäller poliser och rörmokare...
  • altervattnet

Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:39:54 följande:

Jag tror inte det har med ålder att göra, faktiskt. Vi har ju i uppdrag att förvalta ett budskap och en tradition. Vi har olika tolkningar av hur detta bäst görs. Det finns många liberala äldre präster, liksom många konservativa yngre. Precis som när det gäller poliser och rörmokare...
    Jag tror lite att det har med åldern att göra :)
  • Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:43:35 följande:
    I så fall skulle jag vara hårdare än mina (säkerligen) yngre kolleger här på BT... och det är jag sällan. Jag har egentligen bara ett par käpphästar, områden där jag vägrar kompromissa: Två psalmer är obligatoriskt, och man kan inte tona ner det kristna inslaget i vigseln. Men det vore intressant om du kunde ge ett exempel på ett "hårt" prästsvar så kan vi diskutera utifrån det.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:07:06 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 21:00:12 följande:
    vi har inte bjudit med hans fru, kanske man ska göra det ? Men tror du inte att det skulle kännas konstigt att komma på ett bröllop där man inte känner en enda kotte ?
    Har ni bjudit andra gäster med partner? Om ni gjort det är det väl schyst att behandla prästen likadant som de andra?

Jo, kanske skulle det vara konstigt att komma på bröllop där man inte känner några kottar, men detsamma gäller fler än prästfruar/män.

Ni gör naturligtvis som ni tycker passar er bäst. Skulle inte prästen ifråga velat gå på festen hade han förstås tackat nej.
  • altervattnet

En till präst skrev 2009-01-16 21:48:52 följande:

Har ni bjudit andra gäster med partner? Om ni gjort det är det väl schyst att behandla prästen likadant som de andra? Jo, kanske skulle det vara konstigt att komma på bröllop där man inte känner några kottar, men detsamma gäller fler än prästfruar/män. Ni gör naturligtvis som ni tycker passar er bäst. Skulle inte prästen ifråga velat gå på festen hade han förstås tackat nej.
    Nä han var då så glad över att vi frågade så han svarade ja på en gång. :)
    Är det vanligt att prästerna tar med sig fruarna ?

Vi har bjudit ca 60-65st gäster alla med respektive dock så känner vi ju alla respektive.
    Prästen som jobbar på min sambos jobb känner ju många av officerarna som är bjudna så dom kan säkert hitta några samtalsämnen. Prästen i fråga ska fara på utlandstjänst som många av gästerna redan har gjort.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 21:43:35 följande:
    Jag är född 1964 och har varit präst i 10 år.

Jag har en känsla av att det som sägs vara "hårda" inlägg handlar om när jag eller någon annan menar att något är större och viktigare än det enskilda brudparets vilja.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-16 21:52:46 följande:

Jag har en känsla av att det som sägs vara "hårda" inlägg handlar om när jag eller någon annan menar att något är större och viktigare än det enskilda brudparets vilja.
    FINNS det något sådant, menar du?
Svar på tråden Fråga prästerna 6