• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:10:29 följande:
    Hej! vi "gifte" oss snabbt och hastigt på rådhuset pga en utlandsflytt, anledning = Sjukförsäkring och visum genom min sambos jobb. När vi nu ska välsignas i kyrkan i sverige (hoppas på en så lik vigsel som möjligt) Behöver vi då på något sätt bevisa att vi är gifta med hjälp av vigselbeviset eller dyl.?
    Här är jag osäker, tyvärr. men ni har ju registrerats som gifta i folkbokföringen, som kyrkan har tillgång till - så det borde inte behövas något intyg. Tror jag, trallala...
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-01-16 22:12:23 följande:

Det finns en speciell handbok med dessa översättningar. Er församling kanske kan vara behjälplig där. Kanske finns översättningen någon annanstans också, men det känner jag inte till.
    De ligger nog inte ute på nätet i a f. Men de flesta församlingar har ju ett ex av handboken på andra språk, och det är ju en enkel sak att lägga den i kopiatorn och ge ett flerspråkigt paren kopia.

Jag har haft både vigslar och annat där man växlat mellan 2 eller flera språk, sjungit psalmer växelvis på svenska och något annat språk osv... det har aldrig varit något problem, utan bara varit trevligt.
  • Imma

Tack för snabbt svar!

Ja, vår församling tror jag säkert kan hjälpa till. Jag blir ju bara så ivrig och vill titta på detta NU direkt.

Kjell Präst skrev 2009-01-16 22:12:23 följande:

Det finns en speciell handbok med dessa översättningar. Er församling kanske kan vara behjälplig där. Kanske finns översättningen någon annanstans också, men det känner jag inte till.
  • sokkerstruten

Tack så mycket för svaren! Ja vi hoppas man får samma kännla av välsignelsen som av en vigsel, tråkigt bara att man inte får säga just "ja" till varrandra.. kanke kan man på något sätt få in så att prästen säger!

"Tager ni åter igen varrandra bla bla..." :)fast det kanske ni inte får?

• fromheretoeternity

Hahaha!!!

Kjell Präst skrev 2009-01-16 21:56:12 följande:

En till präst skrev 2009-01-16 21:52:46 följande:
    FINNS det något sådant, menar du?
  • En till präst
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:19:03 följande:
    Tack så mycket för svaren! Ja vi hoppas man får samma kännla av välsignelsen som av en vigsel, tråkigt bara att man inte får säga just "ja" till varrandra.. kanke kan man på något sätt få in så att prästen säger!"Tager ni åter igen varrandra bla bla..." :)fast det kanske ni inte får?
    Det skulle nog låta lite löjligt....

Jag har en hemvirkad variant där jag frågar

"NN vill Du stå kvar i det förbund
    du ingick med NN ddmmåå i XY kyrka,
    och vara henne/honom trogen tills döden skiljer er åt?"

På så sätt gör man tydligt att paret faktiskt redan ÄR gifta ifall någon får för sig att de gifter om sig, samtidigt som paret får möjlighet att åter säga sitt JA till varandra. Men som sagt; detta har jag virkat i hop själv, och det ingår egentligen inte alls i ritualet för kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.
  • sokkerstruten

Det va ju ett bra variant på att få kunna säga ja till varrandra! :)

Ska kolla om vår präst har något på lager!
    En till präst skrev 2009-01-16 22:23:01 följande:

Det skulle nog låta lite löjligt....Jag har en hemvirkad variant där jag frågar "NN vill Du stå kvar i det förbund du ingick med NN ddmmåå i XY kyrka,och vara henne/honom trogen tills döden skiljer er åt?"På så sätt gör man tydligt att paret faktiskt redan ÄR gifta ifall någon får för sig att de gifter om sig, samtidigt som paret får möjlighet att åter säga sitt JA till varandra. Men som sagt; detta har jag virkat i hop själv, och det ingår egentligen inte alls i ritualet för kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap.
  • En till präst
    sokkerstruten skrev 2009-01-16 22:28:55 följande:
    Det va ju ett bra variant på att få kunna säga ja till varrandra! :)Ska kolla om vår präst har något på lager! En till präst skrev 2009-01-16 22:23:01 följande:
    Ja, jag tycker det.
    Men ta nu för allt i världen inte den och tvinga den på "er" präst om h*n inte tycker den är bra. :-0
Svar på tråden Fråga prästerna 6