• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • paulaner

Hej!

Jag har en fråga! Har inte läst hela tråden och vet inte om detta tagits upp innan...

Hur är det egentligen - är det ok att vara baraxlad i kyrkan som brud? Eller skall/bör man ha en bolero eller sjal? Vet att många är baraxlade idag, men vad anser du?

• Kjell Präst
    paulaner skrev 2009-01-19 09:21:09 följande:
    Hej!Jag har en fråga! Har inte läst hela tråden och vet inte om detta tagits upp innan...Hur är det egentligen - är det ok att vara baraxlad i kyrkan som brud? Eller skall/bör man ha en bolero eller sjal? Vet att många är baraxlade idag, men vad anser du?
    Jo då, tråden är lång så de flesta frågor har tagits upp tidigare - men det gör ingenting, det tillkommer nya läsare hela tiden.
    Traditionellt sett har baraxlat inte ansetts höra hemma i kyrkan, av respekt för det heliga kyrkorummet. Nuförtiden tror jag inte att det är många som höjer på ögonbrynen inför ett par bara axlar. Möjligen någon äldre släkting som "vet hur det ska vara" trots att han/hon inte varit i kyrkan sedan sin egen konfirmation Själv är jag upptagen av andra saker i vigseln än att kontrollera brudens klädsel Kanske bör man dock tillägga att etikettsgurun Magdalena Ribbing anser att det inte spelar någon roll vad kyrkan och prästerna tycker i frågan, baraxlat i kyrkan är etikettsmässigt lika fel i alla fall.
  • paulaner

Tack för det snabba svaret, då blir det en bolero på axlarna!

• 090715
    allehanda skrev 2009-01-17 14:26:22 följande:
    Jag sticker in näsan här litegrann.Jobbar som vaktmästare på landet och har fem olika kyrkor som jag och kollegorna tjänstgör i.Mitt sista bröllop var 23 december 2008 med marshaller och tända ljus i kyrkan mycket vackert,baksidan var att jag fick stanna i en extra timme efter och byta ljusen då de skulle tändas den 24 också och det var uträknat före vigseln att ljusen räckte till en gtj men tyvärr inte till två.Hos oss har vi ett ljuständningsschema alltså så tänder vi inte alla stearinljus på en vanlig gtj eller vigsel normalt sett.Detta är inget problem för mig men om ljusen skall tändas så vill åtminstonne jag veta detta i god tid så att min planering stämmer med brudparets och, i mitt fall,

kyrkoherdens."problemet" hos oss är att det går åt ca 200 extra stearinljus om allt skall tändas.
    Oj, oj 200 ljus Tack för ditt svar!
    Jag skall prata med vaktmästaren som tillhör vår kyrka kanske att man kan hjälpa honom, dagen innan! Får höra vad han säger!
  • norgejente

Hej!
    Detta är en toppentråd och läser man alla inlägg får man svar på den mesta
    Men jag har en ny fråga (tror jag!): Vi skall ha en präst som är vän till morfar, vi känner honom inte så väl. Han är pensionerad från svenska kyrkan men tar olika uppdrag då och då. Men jag antar att han inte jobbar gratis... Vad tror ni att han vill ha betalt? Kan ju såklart bara fråga honom men vill gärna ha ett hum.
    Så undrar jag om det är möjligt att själv medverka under sermonien till en större grad än att "bara" säga ja. Vet inte helt vad jag tänker mig men funderar i första hand på om det överhuvudtaget är möjligt!

• En till präst
    norgejente skrev 2009-01-19 11:18:16 följande:
    Hej!Detta är en toppentråd och läser man alla inlägg får man svar på den mesta Men jag har en ny fråga (tror jag!): Vi skall ha en präst som är vän till morfar, vi känner honom inte så väl. Han är pensionerad från svenska kyrkan men tar olika uppdrag då och då. Men jag antar att han inte jobbar gratis... Vad tror ni att han vill ha betalt? Kan ju såklart bara fråga honom men vill gärna ha ett hum.Så undrar jag om det är möjligt att själv medverka under sermonien till en större grad än att "bara" säga ja. Vet inte helt vad jag tänker mig men funderar i första hand på om det överhuvudtaget är möjligt!
    Om han inte jobbar gratis så är den riktiga gången att er församling betalar honom, inte att NI personligen gör det. Men det är förstås inte säkert att er församling vill göra det - de har ju präster anställda för att göra jobbet. Kolla med pastorsexp.

Brudparet gör mer än att säga "ja" även i en helt ordinär vigsel: De ger löften som kan vara förestavade, eller som paret säger själva, eller tom som paret formulerat själva.

Om man vill säga själv, men använda handbokens ord säger man:

NN: Jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

Vill man skriva egna löften går det bra, bara man har med att det är fråga om ett löfte - "detta är vad jag vill" och att man avser ett livslångt förhållande där man delar ont och gott, och att man vill vara trogna. Egenskrivna löften ska "okejas" av vigselprästen före vigseln.

En del par har gjort "mer" tex sjungit för varandra eller läst dikter. Det kan man göra - men en varning: Man är ibland mer nervös och "tagen" av stunden än man tänkt sig. Inte så kul att försöka genomföra en sång eller diktläsning om man står och småsnyftar.
  • Burre Präst

norgejente: Ersättning till "egen" präst är en knepig fråga. Som präst ska man egentligen inte ta betalt för tjänster man gör utanför jobbet; prästvigningen tillhör inte prästen utan kyrkan. Det enklaste är om församlingen där ni ska vigas kan anställa prästen för just den vigseln, men många församlingar vill inte göra så. Hör med er vigselförsamling först alltså.

Framför allt tycker jag inte att ni ska betala svart! Sådant ska inte förekomma bland präster! En liten reseersättning kan man tänka sig, men inga svarta pengar.

Vad gäller er egen medverkan i vigseln så är ni ju redan huvudpersoner, eller hur? Vill ni nu göra lite mer så är i första hand vigsellöftena en möjlighet; dels finns det alternativa löften i handbioken som ni läser själva utan att prästen läser före. Möjligheten finns också att formulera egna löften, bara ni inte tappar bort att löftena skall innehålla att ni skall älska varandra tills döden skiljer er åt, alltså inget om "för evigt" eller "tills livet skiljer oss åt" eller liknande.

• Burre Präst

Hehe, ni fick två svar. Fast i stort sett likadana!

• En till präst

Burre Präst skrev 2009-01-19 12:15:53 följande:

Hehe, ni fick två svar. Fast i stort sett likadana!
    Det var väl bra att svaren var lika så inte en av oss svarade "Betala prästen 2500 och ta och steppa vid vigseln" :- D
Svar på tråden Fråga prästerna 6