norgejente skrev 2009-01-19 11:18:16 följande:
Hej!Detta är en toppentråd och läser man alla inlägg får man svar på den mesta Men jag har en ny fråga (tror jag!): Vi skall ha en präst som är vän till morfar, vi känner honom inte så väl. Han är pensionerad från svenska kyrkan men tar olika uppdrag då och då. Men jag antar att han inte jobbar gratis... Vad tror ni att han vill ha betalt? Kan ju såklart bara fråga honom men vill gärna ha ett hum.Så undrar jag om det är möjligt att själv medverka under sermonien till en större grad än att "bara" säga ja. Vet inte helt vad jag tänker mig men funderar i första hand på om det överhuvudtaget är möjligt!
Om han inte jobbar gratis så är den riktiga gången att er församling betalar honom, inte att NI personligen gör det. Men det är förstås inte säkert att er församling vill göra det - de har ju präster anställda för att göra jobbet. Kolla med pastorsexp.
Brudparet gör mer än att säga "ja" även i en helt ordinär vigsel: De ger löften som kan vara förestavade, eller som paret säger själva, eller tom som paret formulerat själva.
Om man vill säga själv, men använda handbokens ord säger man:
NN: Jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig
och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.
Vill man skriva egna löften går det bra, bara man har med att det är fråga om ett löfte - "detta är vad jag vill" och att man avser ett livslångt förhållande där man delar ont och gott, och att man vill vara trogna. Egenskrivna löften ska "okejas" av vigselprästen före vigseln.
En del par har gjort "mer" tex sjungit för varandra eller läst dikter. Det kan man göra - men en varning: Man är ibland mer nervös och "tagen" av stunden än man tänkt sig. Inte så kul att försöka genomföra en sång eller diktläsning om man står och småsnyftar.