• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-16 19:56:24 följande:
    när ska ,man träffa sin präst? jag menar för att prata om hur vigseln ska gå till och sånt. man bestämmer väl musik och så oxå? ska jag ha bestämt mig innan jag kommer på träffen eller bestäms allt då?är det prästen som kontaktar oss om det eller ska vi ringa??
    Prästen har ansvaret att kontakta brudparen, men en del brudpar vill ha en väldigt tidig kontakt och då kan det hända att de ringer.

Det är roligare om brudpar är öppna för förslag när man träffar dem än om de kommer med en färdig "lista" på psalmer och musik. Då har man större chans som präst att visa lite olika förslag som kan passa för just detta tillfälle. Tycker jag.
  • MiaAnd

En till präst skrev 2009-01-16 19:48:29 följande:

Jag vet inte riktigt hur man själv tänker som brudpar när man redan förbundit sig till varandra genom att ta emot ett eller flera barn tillsammans. För egentligen är ju det åtagandet "större" än äktenskapslöftena.Människor kan skilja sig, men man kan aldrig säga upp sig som förälder...
    Håller med dig där! Tror att många inte tänker på det. Många är livrädda för att gifta sig, men skaffa barn till höger och vänster har de inga problem med. Barn innebär ett ansvar för en annan människas liv, ett ansvar som man inte kan säga ifrån sig. Det är också många som vill "testa" om kärleken håller innan de gifter sig och därför väntar tills de varit tillsammans i 10 år. Men då har de redan barn sen flera år tillbaka! Förstår inte riktigt resonemanget.
  • altervattnet

jag har en fråga...

Vi har med oss egen präst till kyrkan, min man jobbar som officer och på regementet finns det världens underbaraste präst, lätt att prata med, förstår en och lätt att samarbeta med.
    Så vi har frågat honom och han sa ja.

Nu undrar jag, ska man ge honom några pengar som ersättning för att han får köra till kyrkan vi valt ? Vi har bjudit med han på festen på kvällen, och han har tackat ja.
    det är ca 7 mil tur och retur.

Ska man göra en liten "pressentkorg" med choklad, blommor och en flaska vin, eller är det opassande ?

• En till präst
    MiaAnd skrev 2009-01-16 20:36:47 följande:
    En till präst skrev 2009-01-16 19:48:29 följande:
    Håller med dig där! Tror att många inte tänker på det. Många är livrädda för att gifta sig, men skaffa barn till höger och vänster har de inga problem med. Barn innebär ett ansvar för en annan människas liv, ett ansvar som man inte kan säga ifrån sig. Det är också många som vill "testa" om kärleken håller innan de gifter sig och därför väntar tills de varit tillsammans i 10 år. Men då har de redan barn sen flera år tillbaka! Förstår inte riktigt resonemanget.
    Fast min "fråga" om hur man tänker som föräldrar när man gifter sig är inte en dömande fråga, utan mer en nyfiken. Alltså: Hur tänker man - vad tänker man sig att äktenskapet ska bli/ge/vara?
    Har hittills inte förstått det riktigt.

Men jag tycker det är bättre att man gifter sig efter att ha fått barn än att man aldrig gör det.
  • anja1661

En till präst skrev 2009-01-16 20:21:36 följande:

Prästen har ansvaret att kontakta brudparen, men en del brudpar vill ha en väldigt tidig kontakt och då kan det hända att de ringer.Det är roligare om brudpar är öppna för förslag när man träffar dem än om de kommer med en färdig "lista" på psalmer och musik. Då har man större chans som präst att visa lite olika förslag som kan passa för just detta tillfälle. Tycker jag.
    när brukar de kontakta en? vi gifter oss 9maj och jag tycker det börjar blir dags eller e jag för tidigt ute?

en annan fråga: får man fota med blixt i kyrkan?
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-16 20:51:45 följande:
    när brukar de kontakta en? vi gifter oss 9maj och jag tycker det börjar blir dags eller e jag för tidigt ute?en annan fråga: får man fota med blixt i kyrkan?
    Det där varierar väldigt mycket. Både mellan präster och brudpar. Jag ringde häromveckan till ett par jag ska viga i maj och de ville absolut inte träffas förrän i mars eftersom de var oroliga att annars glömma bort allt vi pratat om. Andra vill hellre ses ju förr dess bättre. En del präster är som jag och hör av oss i god tid. Andra kan vänta till några veckor innan...
    Så - om DU vill ha kontakt med prästen redan nu så kan Du väl ta kontakt. Vet ni vilken präst ni har? Det borde ju absolut vara bestämt nu.
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-01-16 20:48:44 följande:
    jag har en fråga...Vi har med oss egen präst till kyrkan, min man jobbar som officer och på regementet finns det världens underbaraste präst, lätt att prata med, förstår en och lätt att samarbeta med. Så vi har frågat honom och han sa ja.Nu undrar jag, ska man ge honom några pengar som ersättning för att han får köra till kyrkan vi valt ? Vi har bjudit med han på festen på kvällen, och han har tackat ja.det är ca 7 mil tur och retur.Ska man göra en liten "pressentkorg" med choklad, blommor och en flaska vin, eller är det opassande ?
    HM!!! Svårt att svara på. Är prästen bjuden ensam eller med partner?

Generellt sett ska präster inte ta betalt för att utföra kyrkliga handlingar. Däremot har vi rätt att ta emot ersättning för resor.

Men här är det liksom en blandning av det proffessionella och det privata. Om prästen med partner är bjuden på festen och har tackat ja så tror jag knappast att han räknar med reseersättning - då är han ju gäst.

En presentkorg så som Du beskriver det låter däremot jättetrevligt.

Om prästen har partner men denne/a inte är bjuden så är han mer tydligt "i tjänsten" hela kvällen, och då borde ni nog erbjuda reseersättning.
  • MiaAnd

En till präst skrev 2009-01-16 20:49:36 följande:

Fast min "fråga" om hur man tänker som föräldrar när man gifter sig är inte en dömande fråga, utan mer en nyfiken. Alltså: Hur tänker man - vad tänker man sig att äktenskapet ska bli/ge/vara?Har hittills inte förstått det riktigt. Men jag tycker det är bättre att man gifter sig efter att ha fått barn än att man aldrig gör det.
    Misstänkte att du inte riktigt menade så och jag tycker inte heller att man måste göra det i en viss ordning, jag förstår bara inte dem som tycker att äktenskapet är ett större åtagande än barn. Missförstå mig inte nu, jag tar äktenskapet på största allvar. Jag önskar bara att folk kunde tänka sig för lite mer innan de sätter barn till världen (jag studerar till förskollärare).
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-16 20:51:45 följande:
    när brukar de kontakta en? vi gifter oss 9maj och jag tycker det börjar blir dags eller e jag för tidigt ute?en annan fråga: får man fota med blixt i kyrkan?
    Olika i olika församlingar. Foto med blixt stör jättemycket - känslan blir mer "presskonferens" än en helig och viktig stund -så jag brukar inte gå med på det. Men somliga präster gör det.
  • altervattnet

En till präst skrev 2009-01-16 21:00:12 följande:

HM!!! Svårt att svara på. Är prästen bjuden ensam eller med partner? Generellt sett ska präster inte ta betalt för att utföra kyrkliga handlingar. Däremot har vi rätt att ta emot ersättning för resor. Men här är det liksom en blandning av det proffessionella och det privata. Om prästen med partner är bjuden på festen och har tackat ja så tror jag knappast att han räknar med reseersättning - då är han ju gäst.En presentkorg så som Du beskriver det låter däremot jättetrevligt.Om prästen har partner men denne/a inte är bjuden så är han mer tydligt "i tjänsten" hela kvällen, och då borde ni nog erbjuda reseersättning.
    vi har inte bjudit med hans fru, kanske man ska göra det ?
    Men tror du inte att det skulle kännas konstigt att komma på ett bröllop där man inte känner en enda kotte ?
Svar på tråden Fråga prästerna 6