• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:22:33 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-30 09:21:03 följande:
    Tycker du också att det är ok om jag har vit klänning fast att jag har barn sen innan?
    Jajjemen! Det är väl jättevackert!
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:25:28 följande:

Vad händer om man börjar skratta i kyrkan?
    Vad händer? Jo, Gud ler och är glad för att du och din man gifter er!
  • Sara 10

Kjell Präst skrev 2008-12-30 09:27:12 följande:

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:25:28 följande:
    Vad händer? Jo, Gud ler och är glad för att du och din man gifter er!
    Vilket underbart svar Kjell

Nu är jag lugn igen!
  • Sara 10

Förlåt nu är det jag igen

Tack snälla för att ni svarar på frågor, vilken hjälp det är!

Kjell, du har innan i tråden pratat om en psalm som heter
    Änglarna sjunger i himlen! Så fint det låter skulle vilja läsa hela texten, kan man hitta det på internet vet du det?

• Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:46:23 följande:

Förlåt nu är det jag igen Tack snälla för att ni svarar på frågor, vilken hjälp det är!Kjell, du har innan i tråden pratat om en psalm som heterÄnglarna sjunger i himlen! Så fint det låter skulle vilja läsa hela texten, kan man hitta det på internet vet du det?
    Den kommer här!

Psalm 333

Änglarna sjunger i himlen. Halleluja
    Glädjen blir stor när Guds Ande väcker och styrker vår tro.
    Halleluja, Halleluja
    Halleluja, Halleluja

Änglarna sjunger i himlen. Halleuja
    Glädjen blir stor när vi söker leva som Frälsaren lär
    Halleuja...

Glädjen blir stor när Guds kärlek bryter igenom hos oss
    Halleluja...

Änglarna, sången och glädjen väntar oss hemma hos Gud
    Halleluja...
  • Sara 10

Tack snälla. så fin den är!
    Den skall jag lägga som förslag!

• Jeez

Folk pratar alltid och har åsikter om en massa. Vitt är glädjens färg! (Och, ja, renhetens, men renhet i den bemärkelsen har inte med att göra om man aldrig gjort fel utan vad man gör av det i så fall -det vill säga, tar man ansvar för det, ber man om förlåtelse, är man ledsen för det som hänt osv). Så bär vitt med glädje!

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:19:31 följande:

Perfekt tack för ditt svar Varför är det alltid så att folk säger att man inte skall ha vitt klänning, jag känner att jag gör lite fel om jag har det!Eller är det som du säger helt ok!Skulle så gärna vilja hitta någon mjuk och varm präst, får man välja präst själv eller skall man vara välja dom som tillhör församlingen?
  • Sara 10
    Jeez skrev 2008-12-30 10:57:45 följande:
    Folk pratar alltid och har åsikter om en massa. Vitt är glädjens färg! (Och, ja, renhetens, men renhet i den bemärkelsen har inte med att göra om man aldrig gjort fel utan vad man gör av det i så fall -det vill säga, tar man ansvar för det, ber man om förlåtelse, är man ledsen för det som hänt osv). Så bär vitt med glädje!Sara 10 skrev 2008-12-30 09:19:31 följande:
    Så härligt att höra! Så glad jag blev, för kyrkan är så stort och man vill ju inte göra fel!
    Då skall jag bära vit brudklänning med glädje.-)

Vilken är er favort tid att hålla bröllop, när tycker ni det är som finaste?
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 11:02:48 följande:

Vilken är er favort tid att hålla bröllop, när tycker ni det är som finaste?
    Menar du årstid eller tid på dygnet?
Svar på tråden Fråga prästerna 6