• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Scalibregma

Har en fråga angående brudöverlämnande. Vår präst har inte några invändningar på att min far lämnar över mig. Min fråga är nu om det komplicerar saker att min far gått ut ur kyrkan av diverse anledningar?

• Kjell Präst
    Scalibregma skrev 2008-12-27 17:44:22 följande:
    Har en fråga angående brudöverlämnande. Vår präst har inte några invändningar på att min far lämnar över mig. Min fråga är nu om det komplicerar saker att min far gått ut ur kyrkan av diverse anledningar?
    Nej, det spelar absolut ingen roll. Så länge en ur brudparet är medlem så är det bara att köra på
  • Jeez

Julstiltje verkar det som?! Eller är tråden bara begravd bakom annat?

• Sara 10

Kjell Präst skrev 2008-12-27 19:22:32 följande:

Nej, det spelar absolut ingen roll. Så länge en ur brudparet är medlem så är det bara att köra på
    Hej Kjell!

Jag har några frågor!

Jag har barn sen innan med en annan man, och nu skall jag gifta mig med mannen i mitt liv

Är det fel av mig att vit brudklänning?

Om jag vill ha Tiara är det ok? elelr måste man vara oskuld för det?
  • Sara 10

Kjell Präst skrev 2008-12-27 19:22:32 följande:

Hej Kjell!

Jag har några frågor!

Jag har barn sen innan med en annan man, och nu skall jag gifta mig med mannen i mitt liv

Är det fel av mig att vit brudklänning?

Om jag vill ha Tiara är det ok? elelr måste man vara oskuld för det?
  • Jeez

Sara 10, jag är inte Kjell, men väl präst

Det går bra att använda vitt och tiara! Kyrkan har inga åsikter om att man inte skulle få det (längre).

• Sara 10
    Jeez skrev 2008-12-30 09:03:40 följande:
    Sara 10, jag är inte Kjell, men väl präst Det går bra att använda vitt och tiara! Kyrkan har inga åsikter om att man inte skulle få det (längre).
    Perfekt tack för ditt svar
    Varför är det alltid så att folk säger att man inte skall ha vitt klänning, jag känner att jag gör lite fel om jag har det!
    Eller är det som du säger helt ok!

Skulle så gärna vilja hitta någon mjuk och varm präst, får man välja präst själv eller skall man vara välja dom som tillhör församlingen?
  • Kjell Präst

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:19:31 följande:

Perfekt tack för ditt svar Varför är det alltid så att folk säger att man inte skall ha vitt klänning, jag känner att jag gör lite fel om jag har det!Eller är det som du säger helt ok!Skulle så gärna vilja hitta någon mjuk och varm präst, får man välja präst själv eller skall man vara välja dom som tillhör församlingen?
    När man bokar kyrka ingår normalt präst, men känner man till någon annan som man vill ha så är frågan alltid fri. Man får alltså ha med sig egen präst om man vill.
  • Sara 10

Kjell Präst skrev 2008-12-30 09:21:03 följande:

Sara 10 skrev 2008-12-30 09:19:31 följande:
    När man bokar kyrka ingår normalt präst, men känner man till någon annan som man vill ha så är frågan alltid fri. Man får alltså ha med sig egen präst om man vill.
    Tycker du också att det är ok om jag har vit klänning fast att jag har barn sen innan?
  • Sara 10
    Jeez skrev 2008-12-30 09:03:40 följande:
    Sara 10, jag är inte Kjell, men väl präst Det går bra att använda vitt och tiara! Kyrkan har inga åsikter om att man inte skulle få det (längre).
    Vad händer om man börjar skratta i kyrkan?
    Iband skrattar jag när jag blir nervös!
Svar på tråden Fråga prästerna 6