• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Oms

EA - har du ätit cerazette länge? det har en förmåga att förstöra en menscykel ordentligt. min gynekolog var på en workshop m andra gynekologer (hela högen är docenter, forskare etc) och de sa alla att cerazette borde förbjudas då det förstör för så många under en sån lång tid. Du blir bra tillslut men de är så starka att de ändrar på de normala hormonproduktionen och många får vänat upp till 1 år iaf innan kroppen börjar få ordning på sig. i normala fall så fungerar kroppen perfekt efter p-piller slut men alltså inte av Cerazette (och i vissa fall Diane). tyvärr är det populärt att skriva ut Cerazette då många mår bra av att ta dem eftersom deras mens upphör - vad som händer sen är inget de kvinnorna tänker på då. Jag fick cerazette av min BM och herregud - jag var som en häxa - helt förbytt och dessutom hoppade min mens runt där i början. Gick då till min gynekolog som sa men herregud cerazette ska du inte äta! vem har förskrivit dem? en ung gynekolog eller en BM var hennes antagande o hon hade ju rätt...

så du kan ha en förkklaring där till varför din cykel hoppar lite hit o dit

• Oms

haha, har precis skrivit om hormonpåverkan under cerazette men vad kallar man det när man blir blödig av att titta på cityakuten idag? jag har ju spiral så vad sjutton ska jag skylla på nu är jag en cituakuten nörd men ändå

• Ore

Bra att höra om att ett vinglas inte är så farligt... För ett sådant till maten tar jag gärna!

Jag har inte kollat så mycket på familjeliv, har inte sett något jag gillar, direkt. Och efter vad vickan skriver skulle jag inte passa in heller...

• Ore

Oms: Vem blev inte blödig av det avsnittet? Att dö bara så där, plötsligt...

Fast jag följde bara litet halvhjärtat, pratade i telefon samtidigt. Var på vippen att lätta mitt hjärta angående graviditetsnojor till min syster, men vill hålla det hemligt än så länge... Lyckades hålla mig-

• Liten med Mindre

Hihi...när det kom till Mona och Pampers, så trodde jag att det hade något att göra med torr jämt. Men så var det visst inte.

Ore - det kan ta mer än 2 månader för cykeln att bli stabil igen, helt klart. Men jag hoppas för min del att det är något annat som "ställer till det".

September - för oss har AW varit väldigt bra. Mindre och vi behövde handfast hjälp med att få till bra sovrutiner. Nu sover hon från 19 till någon gång mellan 6 o 7. Väckning o mat vid 7 och sen några sovpass under dagen (antal beror på barnets ålder). Nätterna funkar nästan jämt fint, hon somnar om själv om hon vaknar. Daglurarna fungerar ok, vissa dagar bättre än andra. Ätandet är väl vår stötesten. Det är inget matvrak vår lilltjej, och framför allt inte om hon håller på att bli sjuk.

Jag hade (liksom många andra) svårt att få kläm på Sova hela natten-metoden innan jag fick hjälp av de på forumet, och innan jag läste boken. Så mitt tips är att surfa på forumet, läs Sova hela natten-boken, och känn sen efter om det är något för er. Du får gärna fråga mer om du vill. Jag hjälper till med det jag kan.

(Kan ju tillägga att det är flera år sen jag själv sov så gott om nätterna, utan att springa upp o kissa o dricka vatten etc. Om det är ett resultat av utmattning efter månader utan sömn, resultat av att inte jobba på 10 månader, bättre vattendiciplin på kvällen eller resultat av sov-kuren, lämnar jag osagt...)

• _koko_

Vet inte vad jag ska skriva idag. Har sovit bra inatt, vaknade tidigt av mig själv i morse, sitter med en god frukostmacka och en kopp te på jobbet, ensam i rummet vilket är skönt, ändå är det en SKITDAG.

Igår trodde jag att jag var gravid, trots spottings sedan i fredags morse, eftersom det varit mycket mer än mina spottings brukar vara, de började tidigare och jag kände precis samma yrselattacker som med conny. Jag visste ju att det kunde bero på matbrist, men man hoppas ju lite ändå. Men det kommer bara mer och mer blod nu, så det kan inte vara så. Idag har jag till och med bytt upp mig till tampong, så nu är det nog kört. Och SNÄLLA, låt bli att spekulera, jag orkar inte det just nu.

Vågar knappt fråga nenne om dina spottings, men nu gjorde jag visst det ändå? Hoppas så sjukt mycket för dig...

Tur att jag gick och la mig isf att se cityakuten igår, hade nog aldrig klarat det just nu...

• muggles

Sept: jag rekommenderar verkligen att ta tag i sovandet så snabbt du kan, ju längre du väntar desto svårare blir det förmodligen. Vår granne har en son i samma ålder som Moa och han har alltid sovit i deras säng och nattammas fortfarande. Han sover skitkasst. Och mamman med. Han vaknar stup i kvarten och vill snutta och sedan äter han jättedåligt på dagen (kanske som resultat av nattsnuttandet). Vi hade ju tur att vår tjej la om sina nätter själv så hon började vakna senare och senare för nattmål och till slut var det mer el mindre morgon när hon vaknade. Men annars hade vi tänkt köra SHN-kuren, absolut. Men man måste inte välja den metoden; alla metoder går ut på samma sak: lär barnet somna/sova själv utan mat. Typ. Alltså det vi vuxna gör
    Jag läste en bra bok som jag lånade från biblioteket som går igenom flera metoder (de vanligaste) och förklarar en del kring barns sömn. Jättebra inspiration.
    Många "kurer" är väldigt drastiska också och lovar resultat på 3 nätter men jag tror att man kan ta metoderna lite mer pö om pö - ändra en grej i taget. Det har funkat för oss. Ett sätt är tex (som en kompis till mig använt) att försöka skjuta fram nattmålet steg för steg. Om barnet alltid vaknar 01 för mat, försök skjuta på det till 01.30 och sedan 02 osv.

Oms: jag fick också konstig mens av Cerazette men för Piggis har det funkat bra så det är nog olika.

Var är frullan förresten, länge sedan hon var inne?

• muggles

koko:

Vem dog i Cityakuten - Neena? Jag följde alltid den slaviskt förr men har tappat bort den, särskilt nu när den inte går på måndagar längre. Och efter att Carter försvann så blev det inte samma sak...

• muggles

koko: jag glömde kramen så här kommer den! *grumpf* (el hur låter en kram?)

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!