• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst
    smilez skrev 2008-10-27 12:21:43 följande:
    Hur fungerar det om man vill att det ska komma en präst från en annan församling i närheten och viga oss? Vi vill inte ha någon av dom som redan finns i församlingen
    Man får kontakta den präst man vill ha som vigselpräst och fråga om den personen vill hålla vigseln (isåfall blir det som regel gratis, på hans/hennes fritid). Det är sedan upp till honom/henne att säga ja eller nej. Precis som "En till präst" skriver så är det väl vanligast om man har en personlig relation till brudparet. Annars finns det ju utmärkta och kompetenta präster i varje församling som gärna viger
  • Mlle M

Hej alla praster,

Jag har varit har inne pa traden tidigare och fatt lite svar; nu kommer nasta fundering. Vi planerar att vigas i Sverige i svenska kyrkan ( jag ar medlem) min blivande man ar katolik. Nu undrar jag huruvida det skulle vara mojligt for en katolsk prast att delta i gudstjansten dvs kanske lasa nagon bon eller ge en valsignelse? Skulle svenska kyrkan motsatta sig detta?

Jag kommer sjalvklart att ta upp det med var vigselprast nar det nalkas for samtal samt kanske innan men vill bara hora efter om jag ar helt ute och cyklar om detta skulle kunna vara en mojlig losning.

Min blivande man tycker kanske inte att det ar jatteviktigt men han har uttalat att det skulle absolut vara en bonus samt jag tror att hans foraldrar skulle uppskatta det da dom ar katoliker ( - nyss hemkomna fran audiens hos paven sa det kanns lite dalig tidpunkt att deklarera att brollopet blir 100% protestantiskt )

• Kjell Präst

Mlle M skrev 2008-10-27 17:37:58 följande:

Hej alla praster,Jag har varit har inne pa traden tidigare och fatt lite svar; nu kommer nasta fundering. Vi planerar att vigas i Sverige i svenska kyrkan ( jag ar medlem) min blivande man ar katolik. Nu undrar jag huruvida det skulle vara mojligt for en katolsk prast att delta i gudstjansten dvs kanske lasa nagon bon eller ge en valsignelse? Skulle svenska kyrkan motsatta sig detta? Jag kommer sjalvklart att ta upp det med var vigselprast nar det nalkas for samtal samt kanske innan men vill bara hora efter om jag ar helt ute och cyklar om detta skulle kunna vara en mojlig losning. Min blivande man tycker kanske inte att det ar jatteviktigt men han har uttalat att det skulle absolut vara en bonus samt jag tror att hans foraldrar skulle uppskatta det da dom ar katoliker ( - nyss hemkomna fran audiens hos paven sa det kanns lite dalig tidpunkt att deklarera att brollopet blir 100% protestantiskt )
    Jag tror inte att Svenska kyrkan skulle motsätta sig det, vigslar med inslag från olika trossamfund är inte ovanliga. Däremot lär det vara så att katolska kyrkan inte anser en protestantisk vigsel giltig - rent religiöst, alltså.
  • Mlle M

Aha, dar sa du nagot som vi maste kolla upp. Men a andra sidan bor vi i ett land dar kyrkan bara uttalar en valsignelse och den riktiga vigseln maste ske infor staten dvs man maste forst vigas infor staten innan man kan ha en ceremoni i den katolska kyrkan varfor jag skulle gissat att var svenska vigselgudstjanst skulle utgora en slags giltighet infor den utlandska staten......
    Hmm...nagon med erfarenhet i detta??

Vad jag forstar har prasten sagt till min blivande att han maste ha ett intyg fran sin forsamling att dom godkanner att han vigs i en protestantisk kyrka; kan det vara detta intyg som verifierar var vigsel manne?

• passionsblomman

Jag var på studiebesök i en katolsk kyrka en gång och frågade prästen om han inte tyckte det vore bra om gränserna mellan kyrkorna suddades ut lite och vi kunde fira gudstjänst tillsammans oavsett kyrkotillhörighet. Det tyckte han inte.
    Han sa att han som katolik inte kunde träda in i en av våra kyrkor och fira gudsjänst med oss.
    Vet inte om det är en vanlig hållning, men det kan ju krångla till det hela...Hoppas inte det!

• Kjell Präst

Som exempel kan ju nämnas att jag, som ändå är präst, inte har rätt att delta i nattvardsfirandet i en katolsk församling. Men jag upprepar alltså att det handlar om det rent religiösa, lagligt är förstås en protestantisk vigsel giltig oavsett vad katolska kyrkan eventuellt kan tycka.

• En till präst
    sunne2005 skrev 2008-10-27 12:16:26 följande:
    Kan man innan löftena hålla små tal till varandra?
    Kan och kan... inget jag skulle uppmuntra, men inte heller något jag skulle förbjuda om det är inom rimliga gränser.

Dock har jag svårt att förstå varför och framför allt svårt att tro att man verkligen klarar av det just där och då när de flesta brudpar ändå är så anspända att de nästan kissar på sig. Låter bara jobbigt som jag ser det.
  • MulleNuh

jaha, inte nog med att man kommer gråta sig sönder o samman!
    Man ska kissa på sig också!? :-0

jo jo..
    En till präst skrev 2008-10-27 20:51:51 följande:

Kan och kan... inget jag skulle uppmuntra, men inte heller något jag skulle förbjuda om det är inom rimliga gränser.Dock har jag svårt att förstå varför och framför allt svårt att tro att man verkligen klarar av det just där och då när de flesta brudpar ändå är så anspända att de nästan kissar på sig. Låter bara jobbigt som jag ser det.
  • Jeez

Det finns pastorala råd mellan Svenska kyrkan och Stockholms katolska stift med förslag på hur man kan lägga upp en vigsel med både en katolsk och en svenskkyrklig präst. Det ska inte vara något problem i Sverige alltså, sedan kan enskilda präster konstra sig av olika skäl. Anledningen till att jag skriver konstra är därför att samfunden faktiskt tycker att det är viktigt att ta hand om också de som lever i "ekumeniska relationer" (tillhörande olika kristna kyrkor) och vill underlätta genom att ha väl genomtänkta frågor att ställning till och just råd kring hur man kan utforma vigseln.

Lycka till!

Mlle M skrev 2008-10-27 17:54:14 följande:

Aha, dar sa du nagot som vi maste kolla upp. Men a andra sidan bor vi i ett land dar kyrkan bara uttalar en valsignelse och den riktiga vigseln maste ske infor staten dvs man maste forst vigas infor staten innan man kan ha en ceremoni i den katolska kyrkan varfor jag skulle gissat att var svenska vigselgudstjanst skulle utgora en slags giltighet infor den utlandska staten......Hmm...nagon med erfarenhet i detta?? Vad jag forstar har prasten sagt till min blivande att han maste ha ett intyg fran sin forsamling att dom godkanner att han vigs i en protestantisk kyrka; kan det vara detta intyg som verifierar var vigsel manne?
  • passionsblomman
    Jeez skrev 2008-10-27 22:00:33 följande:
    Det finns pastorala råd mellan Svenska kyrkan och Stockholms katolska stift med förslag på hur man kan lägga upp en vigsel med både en katolsk och en svenskkyrklig präst. Det ska inte vara något problem i Sverige alltså, sedan kan enskilda präster konstra sig av olika skäl. Anledningen till att jag skriver konstra är därför att samfunden faktiskt tycker att det är viktigt att ta hand om också de som lever i "ekumeniska relationer" (tillhörande olika kristna kyrkor) och vill underlätta genom att ha väl genomtänkta frågor att ställning till och just råd kring hur man kan utforma vigseln.Lycka till!Mlle M skrev 2008-10-27 17:54:14 följande:
    Det var glädjande att höra att något sådant finns! Det blir väldigt konstigt i mitt huvud när jag tänker på att det är samma gud och hela alltihop som man tror på, men inte kan fira gudstjänst tillsammans...Det måste nog till en förändring där med tiden.
Svar på tråden Fråga prästerna 5