smilez skrev 2008-10-27 12:21:43 följande:
Jag har lite frågor om allt möjligt... får väl se vad jag kan få svar på.1. Hur långt innan går man igenom vigseln med vigselförrättaren?2. Hur fungerar det om man vill att det ska komma en präst från en annan församling i närheten och viga oss? Vi vill inte ha någon av dom som redan finns i församlingen,3. Hur fungerar det när man ska vigas i en kyrka som inte tillhör vår hemförsamling. Alltså, den är närmast hemifrån men vi tillhör en annan församling där vi bor, automatiskt.4. Hur lång tid har man i kyrkan? Hur ser "programmet" ut? ALltså, hur många sånger, psalmer mm har man plats för? Vi vill iaf ha en solist som ska sjunga en sång och en sång som ska spelas instrumentellt... vad ska vi ha mer? Två psalmer??Tacksam för svar...
1. Beror helt på vilken församling och vilken präst det är fråga om. I vigseltäta församlingar kan det bli så sent som någon vecka innan, i andra församlingar några månader i förväg.
2. Inte mitt bord - någon annan präst kan säkert svara.
Personligen ger jag mig inte iväg till en annan prästs församling för att göra hans/hennes jobb om det inte finns en personlig relation mellan mig och brudparet/dopfamiljen/sorgehuset tex att det är en gammal konfirmand eller någon jag haft annan kontakt med.
3. Om någon av er är med i Svenska kyrkan så "clearas" kostnaden mellan er hemförsamling och den församling där vigseln äger rum och man tar ut vigselblanketter för er via kyrkobokföringen, så det är helt problemfritt.
4. I en vigseltät kyrka typ Gamla Uppsala kyrka kan det vara en vigsel i timmen - då får varje vigsel inte ta mer än 35 minuter.
Men det är ovanligt.
Normalt får vigseln ta den tid som behövs.
En vigsel "rakt av" enligt kyrkohandboken utan extra musik men med 3 psalmer tar ca 25, så även om man vill ha lite extra solon och sånt så brukar en vigsel sällan överstiga 45 minuter.
De par som väljer att fira nattvard vid vigseln behöver ca 60 min.
"Programmet", dvs kyrkohandbokens ordning för vigsel i svenska kyrkan finns på många församlingars hemsidor. Googla på "vigsel + svenska kyrkan" så hittar Du den.
Lycka till!