• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • MulleNuh

hahahaha.. Jahapp.. Då vet jag vad jag har att vänta mig.. Fast blir det så extremt blir det nog bara roligt.

gottelina skrev 2008-10-17 12:38:14 följande:
    Min präst fick det inte lätt när vi kom till löftena. Jag bröt ihop fullständigt. Vi fick ta om 3 gånger och när det väl gick så gick det undan. Gästerna trodde jag skrattade för jag hulkade så att axlarna skakade.
  • En till präst
    gottelina skrev 2008-10-17 12:38:14 följande:
    Min präst fick det inte lätt när vi kom till löftena. Jag bröt ihop fullständigt. Vi fick ta om 3 gånger och när det väl gick så gick det undan. Gästerna trodde jag skrattade för jag hulkade så att axlarna skakade.
    Men det gjorde väl ingenting?
  • gottelina

Nä inte gjorde det något. Min moster tyckte det var så fint att två personer som delat 11 år med varandra redan, kunde bli så berörda av stunden. Det visar kanske att vi valt rätt. Fast det vet jag ju redan. Kan förövrigt berätta att jag (inte speciellt troende. snarare lite ambivalent) har efter att ha stått vid altaret och lovat inför Gud, börjat fundera lite. Det var ett så stort ögonblick att lilla jag insåg att det måste helt enkelt finnas något större.

• En till präst
    gottelina skrev 2008-10-17 12:52:19 följande:
    Kan förövrigt berätta att jag (inte speciellt troende. snarare lite ambivalent) har efter att ha stått vid altaret och lovat inför Gud, börjat fundera lite. Det var ett så stort ögonblick att lilla jag insåg att det måste helt enkelt finnas något större.
    Ofta är det inför det riktigt stora som vi vågar vara små och anar den Större.
  • Mrs Harvie

Hej! Jag har en fraga angaenda dop och hoppas det gar bra! :)
    Jag bor untomlands men ska gift mig i Sverige. Nu tanker jag lite frammat i tiden, och jag vill garna att mina bar ska bli dopta i samma kyrka. Skulle det vara nagot problem med det, i och med att vi inte bor i Sverige? Tack!

• BlygBrud

Mrs Harvie skrev 2008-10-17 13:23:35 följande:

Hej! Jag har en fraga angaenda dop och hoppas det gar bra! :)Jag bor untomlands men ska gift mig i Sverige. Nu tanker jag lite frammat i tiden, och jag vill garna att mina bar ska bli dopta i samma kyrka. Skulle det vara nagot problem med det, i och med att vi inte bor i Sverige? Tack!
    Var på ett dop i Svenska Kyrkan, med en präst från Svenska Kyrkan, men dopbarnet och hans familj bodde i USA...så det borde inte vara ngt problem..eller??
  • Fejs

Det kan vara trevligt att de får höra att vi säger ja och att vi ger våra löften... vet att andra inte har hörts i kyrkan och kyrkan är ganska stor

• Jeez

Inga problem alls!

Mrs Harvie skrev 2008-10-17 13:23:35 följande:

Hej! Jag har en fraga angaenda dop och hoppas det gar bra! :)Jag bor untomlands men ska gift mig i Sverige. Nu tanker jag lite frammat i tiden, och jag vill garna att mina bar ska bli dopta i samma kyrka. Skulle det vara nagot problem med det, i och med att vi inte bor i Sverige? Tack!
  • Vitt guld

En till präst skrev 2008-10-17 12:16:09 följande:

Vitt guld skrev 2008-10-17 12:09:16 följande:Mannen och kvinnan svara bara "ja" som svar på prästen fråga om de vill ha varandra.Däremot själva _löftena_ måste han säga med egen mun. Men det finns en äldre variant där prästen säger före mening för mening och han bara säger efter, och det brukar fungera även för blyga.Det han - och Du - ska säga (rad för rad, efter prästen) är i så fallJag, NN, tar dig, NN,nu till min hustruatt dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt.
    Tack! Jag visade detta för min man och t o m när han skulle kommentera detta sa han fel. Och blev nervös för att säga ännu mer i kyrkan...
  • anna 72

Hej...
    får man gifta sig vilken tid som helst i kyrkan....skulle vilja gifta oss tidigt en morgon(06.30) för att hinna med planet...

Svar på tråden Fråga prästerna 5