• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • anna 72

Det är inte möjligt att du "Allehanda" har din kyrka runt gbg ifall inte våran präst kan tänka sig detta????

• allehanda

Tyvärr, Österlen var det här.(vaktmästare)

• Småland09

När har man vigselsamtal? Vi planerar bröllop på annan ort och därför är det lite krångligt att ta sig dit, går det att ha det på helgen :-S

Vad är annars det som "ska" vara med enligt svenska kyrkan? 2 psalmer har jag förstått, men vad mer?

• Vicci80

Hej,

Min blivande man är ortodox och jag är protestant. Vi vill helst gifta oss i en svensk kyrka, men med respekt för hans familj kanske det blir ortodox kyrka. Dock undrar jag om man kan ha en ortodox präst i en svensk kyrka? Kanske ha två präster?

• En till präst
    Vicci80 skrev 2008-10-22 19:55:13 följande:
    Hej,Min blivande man är ortodox och jag är protestant. Vi vill helst gifta oss i en svensk kyrka, men med respekt för hans familj kanske det blir ortodox kyrka. Dock undrar jag om man kan ha en ortodox präst i en svensk kyrka? Kanske ha två präster?
    Det kan gå, men det hänger mycket på hur den ortodoxa prästen ställer sig till det hela. Från svenska kyrkans sida är det inget problem. Men några ortodoxa präster kan ha problem - framför allt som våra präster inte nödvändigtvis är män.

Jag har haft en gemensam protestantisk-ortodox vigsel som gick till så att jag "började" och gjorde den svenskkyrkliga vigseln fram till och med ringväxling och tillkännagivande.
    Sen tog den ortodoxa prästen över tillsammans med en diakon och sjöng och bad och satte kronor på brudparet. Delar av ceremonin var på svenska, och så vitt jag förstår det så bad man Fader vår, bekände den kristna tron och bad böner för både brudparet och deras familjer och marskalk och tärna.
    Slutligen avslutade jag det hela med att hålla tal till brudparet, be om Guds välsignelse över dem och pålysa en sista psalm innan de gick ut.
  • Kjell Präst
    Småland09 skrev 2008-10-22 19:37:00 följande:
    När har man vigselsamtal? Vi planerar bröllop på annan ort och därför är det lite krångligt att ta sig dit, går det att ha det på helgen :-SVad är annars det som "ska" vara med enligt svenska kyrkan? 2 psalmer har jag förstått, men vad mer?
    Det varierar när man har vigselsamtal, jag brukar kontakta brudparet ungefär en månad före vigseln och bestämma tid för samtal, en del andra präster har samtalen bara någon vecka före vigseln. Omöjligt är det väl inte att ha samtalet en helg, om prästen till exempel har gudstjänst på söndagen eller dop på lördagen så kanske han/hon kan träffa er i samband med det.

Här kan du läsa vad som ingår i en vigsel enligt Svenska kyrkans ordning www.kyrkan.nu/vigrit.shtml
    Tyvärr finns bara den gamla översättningen av bönen Vår Fader med i ritualet på den länken, men i övrigt är den korrekt.
    Vigselritualet hittar du även i psalmboken.
  • Jeez

Det är som En till präst säger, det beror på vem du frågar! Så försök få till det. Det där med män/kvinnor som präster ska inte göra skillnad. Enligt dem är ju en manlig svenskakyrklig präst lika lite eller mycket präst som en kvinnlig.

Vicci80 skrev 2008-10-22 19:55:13 följande:
    Hej,Min blivande man är ortodox och jag är protestant. Vi vill helst gifta oss i en svensk kyrka, men med respekt för hans familj kanske det blir ortodox kyrka. Dock undrar jag om man kan ha en ortodox präst i en svensk kyrka? Kanske ha två präster?
  • Piggelinlover

Jag måste be om ett råd...
    det är så att jag försöker få tag på den präst som döpt mig (för 24 år sedan)och har nu äntligen lyckats hitta ett nummer till honom(hans fru handlade skor av min mamma som då talade om att vi skulle gifta oss och då tyckte hon att det skulle vara trevligt om hennes man ville viga oss).

Nu till mig fråga...
    Vad ska jag säga när jag ringer?
    Hur ska jag börja för att inte röra ihop det??
    Hur ställer jag frågan om ev arvode? Det är så att han jobbar för att annat stift och kommer (om han går med på det) viga oss när han e ledig..

• Kjell Präst
    Piggelinlover skrev 2008-10-23 18:09:52 följande:
    Vad ska jag säga när jag ringer?Hur ska jag börja för att inte röra ihop det??Hur ställer jag frågan om ev arvode? Det är så att han jobbar för att annat stift och kommer (om han går med på det) viga oss när han e ledig..
    Börja med att presentera dig, berätta att han döpt dig och fråga om han har lust att viga er. Svårare än så behöver det inte vara. Något arvode ska prästen inte ha, han väljer själv om han vill göra detta eller inte och vi har inte rätt att sälja kyrkliga tjänster. Däremot kan du ju erbjuda dig att betala eventuella resekostnader.
  • Piggelinlover

Kjell Präst skrev 2008-10-23 19:07:53 följande:

Börja med att presentera dig, berätta att han döpt dig och fråga om han har lust att viga er. Svårare än så behöver det inte vara. Något arvode ska prästen inte ha, han väljer själv om han vill göra detta eller inte och vi har inte rätt att sälja kyrkliga tjänster. Däremot kan du ju erbjuda dig att betala eventuella resekostnader.
    Hej..
    Gjorde precis som du skrev, och han tyckte att det var jättekul att jag ringde, och han kom tom ihåg mig...=)...
    Men tyvärr kunde han inte då han e bortrest då..=(....tråkigt...
    så nu e det bara att leta vidare...

Ingen präst här inne som känner ngn som kan viga i Brunneby Kyrka 11 juli 2009....(helst kl 15 lr senare)...//Elin..
Svar på tråden Fråga prästerna 5