• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Theka

Kanske en dum fråga, men hur lång tid tar en vigsel egentligen? Nu förstår jag att det varierar en del med antalet psalmer och om man väljer att ha med solister/annan musik men finns det någon slags standard?

• Lemmy

Man brukar räkna med cirka en halvtimme för en vigsel vill jag minnas.

• Kjell Präst

Lemmy minns rätt. Utan extra psalmer utöver de två obligatoriska, utan diktläsningar och solosånger tar en vigsel ungefär en halvtimme.

• Taha

Hej Kjell Präst!

Vi har stött på ett litet problem. Tanken har hela tiden varit att min blivande mans pappa ska viga oss eftersom han är präst.
    Vad vi förstår nu är att han inte verkar ha vigselrätt i Sverige. Vi förstår inte detta eftersom han varit präst i en kyrka utomlands som varit samarbetspartner med EFS.
    Dessutom har han varit aktiv här i många många år.

Vad betyder detta? Är vigselrätten uppdelad per land/ kyrka? Hur kan vi gå tillväga?
    Det är otroligt viktigt för oss att han håller i vigselakten.

• Sebastiána
    Taha skrev 2008-10-16 13:16:41 följande:
    Hej Kjell Präst!Vi har stött på ett litet problem. Tanken har hela tiden varit att min blivande mans pappa ska viga oss eftersom han är präst.Vad vi förstår nu är att han inte verkar ha vigselrätt i Sverige. Vi förstår inte detta eftersom han varit präst i en kyrka utomlands som varit samarbetspartner med EFS.Dessutom har han varit aktiv här i många många år.Vad betyder detta? Är vigselrätten uppdelad per land/ kyrka? Hur kan vi gå tillväga?Det är otroligt viktigt för oss att han håller i vigselakten.
    Jag är absolut ingen expert, men om han av någon anledning nu inte har vigselrätt som präst borde man ju kunna ansöka om att han får bli vigselförrättare hon Länsstyrelsen. Det finns ju t.ex ett flertal personer som har fått sådan rätt, alltså som borglig vigselförrättare.
  • Sebastiána

Kjell Präst, har du själv eller känner du någon kollega som utfört en cermoni där ett par förnyar sina löften? Hur går en sådan cermoni till?

Jag tänker att man efter ett antal år som gifta, t.ex 10, stannar upp lite extra och tänker efter och tackar varandra och Gud för de år man levt tillsammans hittills samtidigt som man ber om välsignelse för kommande år.

• Kjell Präst
    Taha skrev 2008-10-16 13:16:41 följande:
    Hej Kjell Präst!Vi har stött på ett litet problem. Tanken har hela tiden varit att min blivande mans pappa ska viga oss eftersom han är präst.Vad vi förstår nu är att han inte verkar ha vigselrätt i Sverige. Vi förstår inte detta eftersom han varit präst i en kyrka utomlands som varit samarbetspartner med EFS.Dessutom har han varit aktiv här i många många år.Vad betyder detta? Är vigselrätten uppdelad per land/ kyrka? Hur kan vi gå tillväga?Det är otroligt viktigt för oss att han håller i vigselakten.
    Jag kan inte svara på det juridiska i detta - det är samfund, inte enskilda präster, som har vigselrätt i Sverige. Kanske tillhör han inte ett samfund som har vigselrätt i Sverige? Men jag är ute på svag is nu, känner jag. kanske någon annan präst här känner till detta bättre?
    Hursomhelst, en variant är ju att din blivande makes pappa håller i allt i vigselgudstjänsten utom själva det juridiska. man kan då låta någon med vigselrätt hålla i den delen medan din svärfar gör allt annat, håller vigseltalet, ber bönerna etc.
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2008-10-16 13:45:59 följande:
    Kjell Präst, har du själv eller känner du någon kollega som utfört en cermoni där ett par förnyar sina löften? Hur går en sådan cermoni till?Jag tänker att man efter ett antal år som gifta, t.ex 10, stannar upp lite extra och tänker efter och tackar varandra och Gud för de år man levt tillsammans hittills samtidigt som man ber om välsignelse för kommande år.
    Jag har inte varit med om det själv, men flera av mina kolleger har haft sådana ceremonier. Det finns inget färdigt ritual i vår handbok för den typen av gudstjänst, men säkert finns det "icke-officiella" ritual att tillgå. Tala med den församling där du har tänkt förnya löftena.
Svar på tråden Fråga prästerna 5