• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst

anna 72 skrev 2008-10-19 21:50:53 följande:

Hej...får man gifta sig vilken tid som helst i kyrkan....skulle vilja gifta oss tidigt en morgon(06.30) för att hinna med planet...
    Normalt finns det speciella vigseltider som man följer. Jag tror dock att vissa församlingar kan tänka sig att rucka på detta - tveksamt dock om någon vill viga er så tidigt som 6.30, men försöka duger!
  • passionsblomman

Kjell Präst skrev 2008-10-20 04:01:14 följande:

anna 72 skrev 2008-10-19 21:50:53 följande:
    Normalt finns det speciella vigseltider som man följer. Jag tror dock att vissa församlingar kan tänka sig att rucka på detta - tveksamt dock om någon vill viga er så tidigt som 6.30, men försöka duger!
    Med tanke på hur tidigt på morgonen du är vaken Kjell, kanske det kan gå att hitta en till morgonpigg Präst...

Jag är förresten också vaken vid 4, men det hjälper ju inte något giftassuget par förstås...annat än med blommor då...
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2008-10-20 14:15:24 följande:
    Med tanke på hur tidigt på morgonen du är vaken Kjell, kanske det kan gå att hitta en till morgonpigg Präst... Jag är förresten också vaken vid 4, men det hjälper ju inte något giftassuget par förstås...annat än med blommor då...
    Hehe, ja, själv skulle jag gärna ställa upp på en vigsel både 6.30 och tidigare, tror det skulle kunna bli väldigt trevligt. Men att också få dit en vaktmästare och en organist låter besvärligt...
  • MulleNuh

Jag skulle också ställa upp så tidigt! Men jag kan inte bidra till så mycket annat än att hejja på!

passionsblomman skrev 2008-10-20 14:15:24 följande:
    Med tanke på hur tidigt på morgonen du är vaken Kjell, kanske det kan gå att hitta en till morgonpigg Präst... Jag är förresten också vaken vid 4, men det hjälper ju inte något giftassuget par förstås...annat än med blommor då...
  • BlygBrud

*räcker upp handen* Jag kan vara vaktmästare!

• allehanda

Kan man börja jobba kl 5 för att ha julotta kl 7 så skulle åtminstone jag kunna masa mig ur sängen och ha kyrkan öppen för er.

• MulleNuh

äh vi slår ihop alla brudar här på bt och kör världens största bröllop! Hur låter det?

• anna 72

ojoj va mycket hjälp man kan få..haha..
    ska kolla med våran präst om han kan tänka sig detta...det behöver inte ens vara någon orgelmusik...vill nog bara ha lite levande ljus och en präst...förhoppningsvis så kan han öppna också så behövs inte vaktmästaren heller....tycker att detta kan bli betydligt mysigare än att gifta sig på landvetter...

Svar på tråden Fråga prästerna 5